Porta-bote - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Porta-bote

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Porta-bote

Mieko Fishing i Luleå har Porta-bote i sin butik nu och jag var och kikade idag, och fan ta mig om inte någon tänkt till lite där......
    klart intressant koncept tycker jag, ska bli intressant provåka den.
    någon som provat?

båten ligger på min jag vill ha lista. Perfekt för mig som åker runt till olika vatten hela tiden. Det såldes en del på sportfiskemässan såvitt jag förstog det. Vore kul om nån ägare kom med en trevlig recension

Kommentera

De börjar finnas hos återförsäljare runt om i landet nu enligt återförsäljarlistan http://porta-bote.se/index.php/1528175
      Nu är det Stockholm, Örebro trakten, Gävle, Småland och Värmland/Dalarna, Norrköping kvar att hitta ÅF i, det är nära avtal på några av ställena.

Kommentera

Ja skulle vara skoj och höra lite om båten av någon som äger denna båt?

Kommentera

FKP LUBBE har en porta bote, hör med han.

Kommentera

Jag har den största varianten av Porta Bote, dvs. 14 fot (426 cm). Har ägt den i snart 3 år och måste säga att jag är mycket nöjd.

Det är roligt att den får lite uppmärksamhet här i forumet då man som Porta Bote ägare i Sverige känner sig ganska ensam =)

Jag använder båten mest i stockholmstrakten och åker runt och fiskar i småsjöar. Nu har jag dock tröttnat på att ha den på takräcket med alla britsar och prylar i bagaget/baksätet så i år har jag investerat i en 80 Km/h trailer så jag kan ha båten "körklar" direkt när jag kommer fram till sjön.

En nackdel när man använder båten som jag gör (innan jag skaffade trailer), dvs. korta spontana fiskeutflykter, är att det krävs en del jobb att bära, vika upp och montera britsarna och akterspegel. Montering av akterspegeln är den enda detaljen som kräver bultar och vingmuttrar, 6 st. bult/mutter totalt.

Är man två personer så tar det ca. 10-20 min från att båten lastas av från takräcket till att den är klar för sjön. Man blir dock ganska svettig av detta arbete innan man kommer iväg vilket är anledningen till att jag kör med trailer från och med nu. Man kan ju tycka att om man har trailer så kan man lika gärna ha en "riktig båt" men då glömmer man att Porta boten endast väger ca. 50 Kg (+ motor) körklar och dessutom är stadig och säker i vattnet! Är man två personer så är det inga större problem att bära båten typ 50-150 meter men med extratillbehör som hjul på båten fixar man detta lätt på egen hand.

En annan sak som är störande är att britsarnas "stödpinnar" som sitter undertill, 3 st. på vardera brits inte går att fälla in i själva britsen på en bra sätt, vilket gör att förvarig/transport av dessa tar en hel del onödigt extra utrymme.

Jag använder en 3.5Hk 4-taktsmotor till båten och har mätt upp nästan 10 knop (GPS-app i mobilen) med två vuxna vilket jag tycker är imponerande. När det kommer till säkerhet och sjöduglighet så beter sig båten över förväntan, första gången man är ute så kan man få känslan av att båten är ranglig och osäker men efter ett tag så inser man hur bra det är med ett mjukt skrov. Skrovet följer liksom vattnet och absorberar en hel del av vågorna. Det gäller att ha lite balans när man står upp men även detta är en vanesak. Jag kan tänka mig att min variant av Porta Boten är lite extra stadig iom. att den är så stor.

En gång så gav jag mig ut mitt över en hårt trafikerad farled i mälaren, vågorna från bilfärjan samt övriga båtar var inga problem men det kändes inte så säkert så några sådana äventyr kan jag inte rekommendera

Till er som funderar på att skaffa en Porta Bote kan jag ge följande råd:

1. Fundera noga över vilken storlek du behöver. 14 fotaren är i största laget om normalt sett inte är fler än 3 personer.
            2. Välj en motor som väger lite! Tänk på att även denna skall bäras till vattnet. (Min Mercury 3.5Hk väger endast ca. 17 Kg)
            3. Se till att ha förvaringsutrymme för britsar, akterspegel, åror samt diverse extra saker som tamp, ankare, dolly-hjul osv. Själva båten kan man förvara utomhus om du inte har garage/bod, svep in den i en ordentlig presenning så att den inte blir solblekt. Detta funkar även bra vintertid.
            4. Till dig som skall ha båten på takräcke: Jag körde en BMW 320 sedan (åm. 2002) med båten hopfälld på taket. Britsar och akterspegel fick ligga i baksätet. Motor, ankare, tamp osv. låg i bakluckan. Det var med andra ord två personer som fick plats i bilen. En kombi skulle va att föredra! Båten är med andra ord även ett bra argument till att skaffa en ny, rymligare bil!
            5. Gå med i Yahoo-gruppen för Porta-Bote ägare: http://groups.yahoo.com/group/PortaBote/ Där finns en hel del intressanta bilder osv.

Min nästa plan är att tillverka egna transportdäck (http://www.porta-bote.com/dolly.html) till båten samt spöhållare och stolar med ryggstöd. Kanske även ett regn/solskydd samt en hållare och rulle för ankare. (Orginaltillbehören är svindyra, så det är både roligare och billigare att tillverka egna tillbehör) Om det är någon som har gjort detta eller har några idéer så är ni varmt välkomna att dela med er av era erfarenheter.

Lycka till!

Kommentera

tackar för utförlig info

Kommentera

Robbans beskrivning är verkligen utförlig. Jag har också en 14ft då vi oftast har mycket utrustning i båten iockmed att vi filmar en del. Men de kortare varianterna hade utan tvekan funkat också om vi inte hade haft så mycket utrustning med oss + att man själv hade kunnat lasta på och av den från biltaket. 14 fotaren får man helst vara 2 på... givetvis inte för att jag inte klarat det pga otillräcklig styrka...öööhm.. men det blir enklare med 2 pers

De ligger bra på biltaket får jag lov att säga. Testade att bränna på och även den långa ligger fint utan att flaxa även i högre hastigheter. Vi får ner den från biltaket till färdig båt inkl. båthjul som funkar riktigt bra när man ska sjösätta den, även om marken inte är helt "rak" på 6min (tar tiden varje gång). Och håller med Robban att det kan va lite svettigt tex en varm sommardag (speciellt om man har upp den på 6min), men jag gör personligen hellre det än håller på att backa och veva ner, parkera bil med släp och sen veva mig svettig för att få upp en båt. Men visst är det en variant att ha den på släp om man vill det, man blir nog inte svettig av att veva upp en portabote på ett båtsläp tex.

På min "senare" modell så sitter akterspegeln fast i båten, man "stänger" den som en grind och skruvar på fixerade skruvar. Bänkar har fixerings "pins" på snöre så där är egentligen inga lösa delar på båten i form av skruvar etc, väldigt smidigt.

Du kan läsa lite på min blogg när jag va ute med den sist. Det kommer komma mycket info under sommaren och de närmaste åren, både på bloggen och i våra filmer som förhoppningsvis ger en bild om hur det är att fiska med en porta-bote.

Mvh / Fk Lubbe
                sigpic
                www.fkpgear.com
                Fiskkonservator.se
                Blogg fiskkonservator-lubbe.sportfiskeforum.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35