Båt till Mälaren för ca 20.000:- - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båt till Mälaren för ca 20.000:-

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båt till Mälaren för ca 20.000:-

Hej fiskekamrater.

Jag har precis fått en båtplats i Sätra Båtsällskap och är nu på jakt efter en styrpulpetare med motor för helst 15.000 - 20.000:- men kollar nu upp mot 25.000:-

Jag ska egentligen bara fiska med båten samt ta vänner och flickvän på lite picknicks och små rundor.
    Tänkte första att det vore kul att kunna sova i båten men tar hellre med ett tält.

Har kollat på blocket i mängder och hittar en del

optimal i mina ögon men lite dyr för min plånbok.

ok, men e det inte skitjobbigt att ha sitarna sådär längsgående eller tror ni man kan stå dom?

Schysst men e inte relingen irriterande hög och bred? Priset var sänkt då någon snott gasreglage så då måste man hitta sånt först med.

Alternativet jag har är att jag tar min enkelskrovade plasteka som nu ligger i Orlången, Huddinge och lägger den i Mälaren och köper 6hk motor till den eller så... men jag är lite fundersam kring hur kul det e att sitta i den när fraktbåtarna till Södertälje eller turbåtarna till Gripsholm åker förbi en på sjön.

Har även en äldre segeleka typ Crescent 455C med nedfällbart centerbord som ligger på Västkusten.
    Funderar på om den skulle få åka runt lite i Mälaren istället. då kan man ju segla med om man nån gång skulle få för sig det.

Mycket svammel och inga konkreta frågor men kom gärna med tips.

Någon som kanske har en båt att sälja?
    Eller som har andra tips och ideér?

En båtlängd på 4,5 meter är väl passlgt när det blåser till lite på Mälaren. http://mobil.blocket.se/goteborg/Fri....htm?ca=11&w=3 klipp till?

Kommentera

Kul å höra att du fick båtplatsen i Sätra, Anton!

Tycker alla 3 båtarna du länkar till ser trevliga ut, även om jag tycker att den första Crescenten känns överdrivet dyr.

Båt 2 har lite halvjobbiga sittpositioner, ja. Skulle nog valt bort den också. Den tredje båten (Finnspeed) känns ju hyffsad stor, verkar fräsh och har egentligen allt. Skulle nog kört på den, alternativt letat vidare om man vågar vänta. Gör även en Köpes annons här på Fiskesnack. Jag fick många trevliga erbjudanden när jag sökte båt tidigare i år och det var också så jag hittade min, tack vare Stefan (jerk apan) som erbjöd sälja sin fina Crescent

Inte för att jag har något större erfarenhet ännu, men borde inte en bredare och högre reling vara en fördel i Mälaren? Gör ju att du både står stabilare om det blåser då du står "längre ner" i båten, plus att man sitter bekvämare eftersom man är "högre upp" från golvet om du förstår vad jag menar. Många hyr-roddbåtar har en låg reling och då är sitsen så sjukt långt ner, vilket gör att man sitter lite som i en barnstol, med överdrivet böjda knän.

Min Crescent 465 har också rätt bred reling på kanske 12-15 cm, vilket kanske försvårar att fästa ekolodgivar-fäste, elmotor och tillbehör, men å andra sidan känns båten mer gedigen och "stabil". Om inte annat så inbillar man sig det iaf
      Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

spontant så ju den blåa Crecenten och finnspeeden finast ut.
        finns alltid prutmån

Kommentera

Båt ett:
          Crescent 434 bästa båten av de tre förslagen. Bra inredning med luckan i mittoften. Lätt att gå fram och tillbaka i båten under fiske. Dessa båtar har ett känt fel. durken och stuvfack är byggda av inplastad plywood. Kolla att inte durken känns svajjig/mjuk innan köp.

Båt två:
          Crescent 430gts. Klockren om du vill bygga ett fiskedäck. Bara lägga en plywood över tofterna i fram. Men inredningen är rätt usel. Luckan i bak är en skramlig plywoodkonstruktion. Regnvattnet rinner rätt ner i botten av det bakre stuvfacket. Skrovet är dock helt ok, går bra med en 25a. En granne hade ett exemplar med en evinrude 25.

Båt tre:
          Fulbåten:
          Snacket om att priset är sänkt pga av att reglaget blivit stulet är bullshit. Säljaren har aldrig använt båten med den motorn. Som du ser är ju motorn försedd med rorkult(ingen elstart?). Troligtvis har båten haft en bättre motor som ägaren vill behålla. Har bara hängt på en gammal motor som han hittat för att sälja. Orkade inte ens flytta undan väskan med hyllsnyckelsatsen vid fotograferingen.
          Några rader från annonsen:
          "inga påkörningar eller liknande."
          "Motorn startar och kyler som den ska"
          Varför är säljaren så ivrig att påpeka detta?

"hemtransport ordnas vid behov"
          Är kärran så dålig så köparen behöver hjälp.

Oavsett om detta stämmer eller ej så vill du inte ha en gammal mercury med runda kåpor(såg dom ut så 88?). Att köpa nytt reglage och wire kostar åtskilliga tusenlappar. Annars går säkert skrovet bra men själv tycker jag att mittoften är i vägen vid fiske.

Tänk på att båtar med 20-25HK inte går så bra i krabb sjö. De är alltid plattbottnade för att plana med en så liten motor.

Flipper 470 : http://www.blocket.se/stockholm/Flip....htm?ca=11&w=1
          Senast ändrad av Team Isotopes; 2013-04-15, 18:02.

Kommentera

nä nä....425:an är bästa båten, inte 434:an...om man inte vill studsa fram...

men en närmare 5m vore ännu bättre i Mälaren...
            Senast ändrad av byggarn; 2013-04-15, 17:21.
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tackar massor för tipsen.
              Hittade även denna om man skulle skita i styrpulpeten.

4.8m x 1.8m

Verkade ju rätt trevlig. Men kommer jag hata mig själv länge för att jag inte köpte styrpulpet?

Kommentera

Håller med om att att 430gts går bättre i sjön än 434. Men inredningen är ingen höjdare. Varken för fiske eller passagerare. Försökte övertyga grannen att bygga ett fiskedäck på sin men han tröttnade och sålde den.
                Senast ändrad av Team Isotopes; 2013-04-15, 18:01.

Kommentera

Förresten. Ni skriver om crescent 425 men på båten står det crescent 430GTS
                  Samma samma?

Kommentera

Sorry, båten i annonsen och som min granne hade heter 430GTS. Den sista båten som du länkar till är nog redan såld. Fungerar motorn är det ett bra pris.
                    Senast ändrad av Team Isotopes; 2013-04-15, 18:04.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 798 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka