Ohoj, kajakfiskare hör upp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ohoj, kajakfiskare hör upp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hobie Vantage CT mod

Den nya Vantage CT stolen är urskön men spärren som skall ställa in höjden i bakkanten är lite irritrande. När man böjer sig framåt och sitter på framkanten flippar spärren fram och stolen återgår i den lägre positionen i bakkanten. Det är ganska svårt att lyfta upp den i bakkanten samtidigt som man ska dra i spärren och lyfta stolen. I princip behöver man två händer för att göra det. Jag gjorde en modifikation så att spärren håller stolen i en högre position och man drar alltså i spärrhandaget för att sänka stolen istället. Funkar klockrent och är en busenkel fix.

(Ber om ursäkt för min svengelska och dom skumma färgerna på videon. Hoppas buskapet går fram ändå?)

Kommentera

• "Snubblade" precis över ett intressant alternativ om man är ute efter en liten billig fiskekajak. Det är inte så vanligt med sit-in kajaker när det kommer till fiske, men det finns ju trots allt några stycken.

Kommentera

• Ursprungligen postat av markusf Visa inlägg
        "Snubblade" precis över ett intressant alternativ om man är ute efter en liten billig fiskekajak. Det är inte så vanligt med sit-in kajaker när det kommer till fiske, men det finns ju trots allt några stycken.

http://esker.se/produkt/intrepid-100x-angler/
        Finns till lägre pris hos ofc:

Sen hur det blir med eventuell frakt osv. vet jag dock inte

Kommentera

"Snubblade" precis över ett intressant alternativ om man är ute efter en liten billig fiskekajak. Det är inte så vanligt med sit-in kajaker när det kommer till fiske, men det finns ju trots allt några stycken.

http://esker.se/produkt/intrepid-100x-angler/
          Om allt flyter på så hämtar jag en sådan i nästa vecka.
          Väldigt lätt, vilket är viktigt för mig. Har dessutom svårt att stå längre stunder så att sitta är lugnt för mig.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

• Kul! Skriv och rapportera när du har känt på den lite...!

Jag vill gärna sitta lite mer skyddad när jag är i kajak så jag gillar tanken med sit-in fiskekajak. Kanske för att jag är en paddlare som börjat fiska. Är man en fiskare som börjat paddla och är van med vadarbyxor etc. så kanske man inte bryr sig om sånt.

Kommentera

Kul! Skriv och rapportera när du har känt på den lite...!

Jag vill gärna sitta lite mer skyddad när jag är i kajak så jag gillar tanken med sit-in fiskekajak. Kanske för att jag är en paddlare som börjat fiska. Är man en fiskare som börjat paddla och är van med vadarbyxor etc. så kanske man inte bryr sig om sånt.
              Det kommer absolut att göras!
              Kommer en del videos och liknande saker på det

Kommentera

• Hej! Jag är ganska nära att slå till på en begagnad FeelFree Lure 13,5.

Jag har ingen tidigare kajak/kanot-erfaranhet, kommer jag ändå tycka att den är tung och trög? Hastighet känns sekundärt för min del jämfört med stabilitet men det får ju samtidigt inte vara så trögt och jobbigt att njutningen av en trevlig stund på sjön försvinner. Jag funderar därför på om jag bör vänta på rätt 11,5. Men vänta vill man ju aldrig, så frågan är om 13,5 duger för mig ändå.

Jag har tänkt att ibland packa tält, sovsäck och hund (mindre ras, ca 20kg) och vara ute kanske 2-3 dagar så den bör klara av en "större" mängd pakning. Även där borde väl givietvis 13,5 ha en stor fördel jämfört med 11,5? Men jag vill även kunna spontant slänga i den i säveån och nossan och paddla, det kan bitvis vara ganska smalt, strömt etc. Givetvis har 11,5 en fördel här(?) men är 13,5 så enorm att det inte ens är på tal?

All feedback, erfaranheter etc uppskattas varmt. Jag tänkte slå till i morgon.

Ytterligare en fråga jag ställer mig själv är att nu är kajaken såpass stor, dyr och tung att jag lika gärna kan köpa en liten aluminiumbåt och elmotor för ungefär samma pengar? Så varför kajak? Jag intalar mig själv att det är mysigare, man blir närmare naturen och allt det där. Men samtidigt är det ju sjukt bekvämt med båt?
                Senast ändrad av T.R; 2017-06-17, 15:58.

Kommentera

• Ursprungligen postat av tobbeborg Visa inlägg
                  Hej! Jag är ganska nära att slå till på en begagnad FeelFree Lure 13,5.

Jag har ingen tidigare kajak/kanot-erfaranhet, kommer jag ändå tycka att den är tung och trög? Hastighet känns sekundärt för min del jämfört med stabilitet men det får ju samtidigt inte vara så trögt och jobbigt att njutningen av en trevlig stund på sjön försvinner. Jag funderar därför på om jag bör vänta på rätt 11,5. Men vänta vill man ju aldrig, så frågan är om 13,5 duger för mig ändå.

Jag har tänkt att ibland packa tält, sovsäck och hund (mindre ras, ca 20kg) och vara ute kanske 2-3 dagar så den bör klara av en "större" mängd pakning. Även där borde väl givietvis 13,5 ha en stor fördel jämfört med 11,5? Men jag vill även kunna spontant slänga i den i säveån och nossan och paddla, det kan bitvis vara ganska smalt, strömt etc. Givetvis har 11,5 en fördel här(?) men är 13,5 så enorm att det inte ens är på tal?

All feedback, erfaranheter etc uppskattas varmt. Jag tänkte slå till i morgon.

Ytterligare en fråga jag ställer mig själv är att nu är kajaken såpass stor, dyr och tung att jag lika gärna kan köpa en liten aluminiumbåt och elmotor för ungefär samma pengar? Så varför kajak? Jag intalar mig själv att det är mysigare, man blir närmare naturen och allt det där. Men samtidigt är det ju sjukt bekvämt med båt?

Jag håller på med en plan, att jämföra så många kajaker som möjligt mot varandra.
                  Samt två av de mest populära Takräckesbåtarna.

Kort sagt så är en sådan liten båt jävligt najs.
                  Dock är den ju ännu större, inte tyngre men värre att hantera. Går ju själv men man undviker det gärna.
                  Lasta av/på är relativt enkelt dock.

Det är ju rätt mysigt att puttra runt på en sådan liten båt, gott om plats för allt. Speciellt om man är själv.

Dock är jag ändå sugen på en kajak. Just för de där snabba turerna.
                  Båten har ju lätt 20min innan den är i vattnet, jag vill komma ner till 5minuter.

Och ska du ha den på taket hela tiden för att kunna göra de snabba turerna så är ju en kajak oslagbar.

Jag hade sett det som så, att om den visar sig vara för tung så går det att smälla på en liten elmotor väldigt enkelt.
                  Kör man den väldigt lågt så den drar kanske 0. 5-1A så kommer du väldigt långt på ett batteri. Speciellt om du köper ett AGM.

Man kan ju även snickra ihop egna Litium om den inte ska dra mer än så till ett vettigt pris och på så vis få ner vikten.

Kommentera

• Kort sagt, ska du vara själv. Köp kajaken. Ta 13.5ft, och planera för eventuell elmotor om det blir för jävla tungt.
                    Ska du ha kompisar med, eller vill ha möjligheten. Köp en typ Kimple 330.

Kommentera

• Tack för svaren!

Jag hade faktiskt båt innan men sålde den då jag aldrig kunde använda den. Hade jag inte ramp kunde jag inte hantera den själv och med skiftarbete för både mig och frugan samt två små barn är det ont om planerade turer. En kajak däremot kan man använda spontant, precis som du säger. Fint väder, barnen sover, frugan är ok med det och jag kan vara i vattnet på 5 minuter med en kajak, Med en båt är det bara att glömma.

Jag kommer nog att fiska ensam 95/100 gånger och dom gångerna jag har sällskap så har sällskapet båt.

Att snickra ihop egna batterier låter utanför min kompetens fast med rätt youtube-guide så går väl det mesta.

Edit:
                      Hittade en väldigt billig Watersnake SXW 18lbs (under 1000 ny) och den borde väl räcka helt utmärkt för att driva även en "tung" kajak? Annars kanske Minn Kotas minsting, C30?, för ungeför 1500:- duga.

Kan/bör man köra ekolod och motor på samma batteri?
                      Senast ändrad av T.R; 2017-06-18, 08:19. Anledning: mer text

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka