Ohoj, kajakfiskare hör upp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ohoj, kajakfiskare hör upp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
    Hej!
    Jag har fiskat från vanliga fors-/havskajaker i snart 25år, men det här med fiskekajaker är något nytt för mig. Har jag fattat grejen om skillnaden med fiskekajaker är att:

- Man kan stå upp och fiska (fördel vid kast, betespresentation, drillning)
    - Man egentligen skapar sig en flyttbar fiskeplattform
    - Man kan ha med sig en väldig massa mer prylar och ha flera spöhållare
    - Det är enklare att landa en fisk (måste inte ha en 10kg gädda i sittbrunnen)
    - Man kan ankra

Men hur är det att sitta ovanpå kajaken om det börjar bli lite vågor? Kan man paddla fiskekajakerna i lika gropig sjö som man kan med en havskajak man sitter nere i och har kapell?

Hur mycket stabilare är fiske kajakerna att stå och fiska på jämfört ned att sitta ner och fiska i en havskajak som inte är av sit-on-top-modell?

Kan man ha elmotor och en kompis (son på 20kg) med sig på fiskekajakerna? Kan man stå och kasta från den båda två?

Jag gillar konceptet med fiskekajak. Är alternativet en tackräcksbåt så är det ju fiskekajaken ett smart alternativ.

Vad väger fiskekajakerna? De vanliga kajaker jag fiskar från väger ca 18-25kg. Kajaken på ena axeln. Paddeln och spöt i andra handen.

Andreas

Kompisens Hobie tog både honom och en kille till samt en vedsäck - den gick förvisso ganska djupt med aktern, men det gick. Det är ju dock en trampmodell och ganska diger sak.
    Min kajak är enklaste och billigaste möjliga och väger 25 kilo, den står man inte upp i, främst för att det inte är något platt däck i den men också för att den inte så jättestabil, kompisens står man lätt på men den är också metern längre och väger över 50 kilo riggad och klar.

Så det är stor variation på fiskekajakerna, allt från 2,70m och 25kg till över 4m och runt 50kg.

Dom större paddlar man väl utan problem i gropig sjö eftersom dom är självlänsade och inte tar in vatten, men man kan ju välta försås och det har ju konsekvenser med att allt som inte sitter fast hamnar i vattnet, men det går väl. Dom är dock generellt ganska tungpaddlade. inte som en vanlig havskajak.

Att stå¨två personer och kasta i en kajak är nog för mycket, det är rätt mycket saker man har med sig och utrymmet är begränsat även som dom större modellerna har frikostigt med utrymme, det är kastdäcket som är lite för litet för att rymma två personer.

Kommentera

• Jag har en havskajak som jag testat att fiska från. Det som gör mig nyfiken på en fiskekajak är att det är lite omständigt med min eftersom jag inte kan röra mig så mycket. Det är svårt att vända sig om och nå saker på akterdäcket. Försökte lösa det med en enkel utriggare, och det blev i alla fall bättre.

En fördel med havskajak är ju att man sitter torrt. Varken vatten eller fisk behöver ju komma ner i knät. Vad har ni för byxor på fiskekajaker? Räcker det med vanliga regnbyxor eller har ni torrdräkt/våtdräkt/vadarbyxor?

Kommentera

• Ursprungligen postat av markusf Visa inlägg
        Jag har en havskajak som jag testat att fiska från. Det som gör mig nyfiken på en fiskekajak är att det är lite omständigt med min eftersom jag inte kan röra mig så mycket. Det är svårt att vända sig om och nå saker på akterdäcket. Försökte lösa det med en enkel utriggare, och det blev i alla fall bättre.

En fördel med havskajak är ju att man sitter torrt. Varken vatten eller fisk behöver ju komma ner i knät. Vad har ni för byxor på fiskekajaker? Räcker det med vanliga regnbyxor eller har ni torrdräkt/våtdräkt/vadarbyxor?
        Jag hade vanliga regnbyxor först men har gått över till torrdräkt. Om du fiskar i åar kan det vara skönt att kunna kliva av kajaken och vada förbi hinder och då funkar regnbyxor dåligt. Vet att en del kör vadarbyxor också.

Kommentera

• Hur landar man fisken i fiskekajaken?

I fors-/havskajaken brukar det bli trixigt att plocka upp och kroka loss större fiskar. Klev t.o.m. i land för att drilla och landa fisken en gång när det var en gädda på typ 5kg. Att fiska abborre funkar däremot bättre.

Kommentera

Hej!
            Jag har fiskat från vanliga fors-/havskajaker i snart 25år, men det här med fiskekajaker är något nytt för mig. Har jag fattat grejen om skillnaden med fiskekajaker är att:

- Man kan stå upp och fiska (fördel vid kast, betespresentation, drillning)
            - Man egentligen skapar sig en flyttbar fiskeplattform
            - Man kan ha med sig en väldig massa mer prylar och ha flera spöhållare
            - Det är enklare att landa en fisk (måste inte ha en 10kg gädda i sittbrunnen)
            - Man kan ankra

Men hur är det att sitta ovanpå kajaken om det börjar bli lite vågor? Kan man paddla fiskekajakerna i lika gropig sjö som man kan med en havskajak man sitter nere i och har kapell?

Hur mycket stabilare är fiske kajakerna att stå och fiska på jämfört ned att sitta ner och fiska i en havskajak som inte är av sit-on-top-modell?

Kan man ha elmotor och en kompis (son på 20kg) med sig på fiskekajakerna? Kan man stå och kasta från den båda två?

Jag gillar konceptet med fiskekajak. Är alternativet en tackräcksbåt så är det ju fiskekajaken ett smart alternativ.

Vad väger fiskekajakerna? De vanliga kajaker jag fiskar från väger ca 18-25kg. Kajaken på ena axeln. Paddeln och spöt i andra handen.

Andreas
            Utan att vara någon expert och även ganska nybliven kajakfiskare kan jag nog säga att alla dina frågor nog bara kan besvaras med en motfråga....

"Hur långt är ett snöre?"

Det finns ju massor av olika fiskekajaker i olika storlekar och med olika syfte/användning och alla har dom olika egenskaper och för o nackdelar.

Jag tror det är bättre att du börjar i andra änden och frågar dig själv vilken typ av fiske som du riktar in dig på och vilka krav du i så fall har på en fiskekajak?

Den optimala fiskekajaken som är billig, lättpaddlad, liten och lätt/transportabel men ändå så pass stadig så två st kan kan stå upp och fiska i den i grov sjö fullastad med massor av packning och fiskeprylar...ja den kajaken är nog tyvärr ännu inte uppfunnen.
            Vilken kajak man än väljer får man leva med dom för o nackdelar som finns.

Generellt gäller ju att dom små kajakerna är svåra eller omöjliga att stå i medans dom större såklart är tyngre och jobbigare att paddla. Det finns kajaker som bara kan paddlas och andra kajaker med trampsystem och/eller elmotor och även dom som har segel. De flesta är såklart solokajaker men det finns några tandemvarianter med två sittplatser. Det finns budgetkajaker från 3 tusen och kajaker för 70-80 tusen.

Så hur lång är då igentligen ett snöre? Det beror ju på vad du ska ha det till?

/Gustav

Kommentera

Hur landar man fisken i fiskekajaken?

I fors-/havskajaken brukar det bli trixigt att plocka upp och kroka loss större fiskar. Klev t.o.m. i land för att drilla och landa fisken en gång när det var en gädda på typ 5kg. Att fiska abborre funkar däremot bättre.
              Kolla youtube!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                Utan att vara någon expert och även ganska nybliven kajakfiskare kan jag nog säga att alla dina frågor nog bara kan besvaras med en motfråga....

"Hur långt är ett snöre?"

Det finns ju massor av olika fiskekajaker i olika storlekar och med olika syfte/användning och alla har dom olika egenskaper och för o nackdelar.

Jag tror det är bättre att du börjar i andra änden och frågar dig själv vilken typ av fiske som du riktar in dig på och vilka krav du i så fall har på en fiskekajak?

Den optimala fiskekajaken som är billig, lättpaddlad, liten och lätt/transportabel men ändå så pass stadig så två st kan kan stå upp och fiska i den i grov sjö fullastad med massor av packning och fiskeprylar...ja den kajaken är nog tyvärr ännu inte uppfunnen.
                Vilken kajak man än väljer får man leva med dom för o nackdelar som finns.

Generellt gäller ju att dom små kajakerna är svåra eller omöjliga att stå i medans dom större såklart är tyngre och jobbigare att paddla. Det finns kajaker som bara kan paddlas och andra kajaker med trampsystem och/eller elmotor och även dom som har segel. De flesta är såklart solokajaker men det finns några tandemvarianter med två sittplatser. Det finns budgetkajaker från 3 tusen och kajaker för 70-80 tusen.

Så hur lång är då igentligen ett snöre? Det beror ju på vad du ska ha det till?

/Gustav
                Haha, jag tror att du träffade mitt i prick. För mig är det nog så att jag ska fiska abborre i solnedgången med havskajaken, gädda med sönerna från farfars eka och kanske gädda själv ibland från fiskekajak. Hur långt är ett snöre? Eller vad skall man ha för haspelspö. Det är ju inte bara olika längd och betesvikter. Ska det vara 2-delat, 4-delat, 6-delat... eller varför inte odelbart? Otroligt vilken aktion det kan vara i ett odelbart Stcroix.

Man kan alltså ha en kompromisskajak, ett kompromisspö och ett lagom långt snöre... eller så väljer man utrustningen som passar bäst för dagens äventyr. Kallas förresten inte snöret lina när man fiskar. Jag brukar oftast välja en lina som är så lång att den precis räcker från ena änden till den andra när jag sträcker ut den max...

Kommentera

Hur landar man fisken i fiskekajaken?

Min största oro innan jag fått något, har gäddor på upp till 4 kg nu och första gäddan från kajaken vart en aha upplevelse, det var enklare än från båt...
                  IOM att man sitter i vatten nivån, så styr man upp gäddan längs med kajaken ihöjd med en själv, och då blir det nästan naturligt med gälgreppet... känner mindre oro nu från kajak än från båt numera.

Kommentera

• Premiärturen avklarad! Rent fiskemässigt var det ingen succé direkt, men det var härligt att äntligen komma ut på sjön igen. Perfekt väder för att känna på grejjerna, i princip helt vindstilla och varmt och skönt.
                    Det enda tråkiga var att jag blev dyngsur! Inser att dålig teknik nog är största problemet, men det hade inte skadat om det suttit droppringar på paddeln. Får se hur jag löser det framöver. Har konstaterat att lämpliga kläder är det begränsat med för folk i min viktklass iaf :p

Kommentera

• En tur till avklarad. 4 timmars paddlande tog lite på krafterna, speciellt som jag hade motvind hela vägen hem. Jobbigast är dock backen upp från sjön, hade jag inte varit i stort behov av träningen så hade jag nog kört den på vagn bakom gräsklipparen istället ;D

Mina hemmagjorda droppringar (gjord av 2mm eva foam) fungerade helt okej, men jag köpte mig ett par billiga vadare på biltema igår, jäkligt skönt måste jag erkänna.

2 små gäddor och 2 små gösar blev resultatet idag. Inget att ta med hem alltså, men det var jäkligt kul ändå! Nu är jag dock solbränd känner jag, så jag får se om jag orkar mig ut imorgon också. Det gäller ju att passa på medans vädret är bra!

Idag tog jag ett par bilder också: http://imgur.com/a/Xnoy6
                      Senast ändrad av martook; 2017-05-24, 16:28.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka