Ohoj, kajakfiskare hör upp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ohoj, kajakfiskare hör upp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av martook Visa inlägg
    Härliga bilder Husse! Fick leverans på Sveriges (Nordens?) första Wilderness Systems Radar 135 lördags, så nu behöver jag bara några ovikta detaljer som kajakvagn (kajaken är tung som ett as... c-tug beställd) och en vettig paddel (den billiga jag beställde från Kina var kortare än annonserat, så den får bli reservpaddel).
    Nån som har bra tips på paddel? Funderar på en Bending Branches Angler Classic, men vill ha en som jag kan ställa in mellan 240-250cm, då jag kan höja/sänka sitsen... och jag har ingen aning om hur lång paddel jag egentligen behöver.
    Grattis till inköpet! Kul att se nya kajaker och nya spännande modeller.
    Vi blir bara fler o fler som gillar att paddla... öhh... trampa...? hmm... köra med elmotor...? hmmm segla? Äsch vi blir i alla fall fler!

Kommentera

• Tack! Grymt sugen på att komma ut på sjön kan jag säga, men jag bar den själv 50 meter igår och konstaterade snabbt att ner till sjön krävs hjälp i form av hjul
      40+ kg och extremt otymplig var värre än jag trodde och det ska bli intressant att försöka få upp den på taket på bilen framöver...

Hittade c-tug vagnen till bra pris på tyska amazon, gratis frakt dessutom.

Haha, ja, paddla blir det primärt för min del, men kommer ha elmotor tillgängligt också för längre sträckor. Skulle gärna investera i pedaldriften framöver, men det blir tidigast nästa säsong, om jag får råd och tycker det behövs. $1100 tycker jag är lite magstarkt, men det tar ju å andra sidan upp den i samma prisklass som de andra kajakerna med pedaldrift, så antar att det är så verkligheten ser ut tyvärr.

Frågan är var gränsen till kajak ligger egentligen, den nya pråmen från Native som heter Titan 13.5 är ju galet bred och tung, slår till och med Hobies Pro Angler 14, vilket säger en del... Din läckerbit är ju fortfarande en kajak om du lämnar pontonerna och seglet hemma

Kommentera

• Ja det är väl samma utveckling med kajaker som det var med begreppet "fiskebåt" på 70-talet. Då var en "fiskebåt" en Örvik eller Cresent 480 med en 15hk snurra , plats för 2 gubbar med varsitt spö. Nu är det värstingaluminium 100+ Hk monster med 4 dubbla ekolod och autopiloter etc etc som gäller där hela båten ser ut som en igelkott av alla spön.
        Men jag är lika prylgalen som alla andra. If you cant beat them... join them!

Kommentera

• Öresund

Just kollat in vädret till helgen.
          SMHIs prognos verkar ganska osäker. Måttliga vindar utlovas så jag hoppas det värsta blåsvädret som rasar nu passerat till helgen. Ska blåsa V/NV på lör som sedan vrider till O-SV under helgen så vinden kommer nog snurra lite hit o dit.
          Jag planerar vara ute både lö och sö om vädret blir juste.
          Planen är att jaga efter horngädda och se om jag kan hitta lite torsk. Kanske blir lite botten mete också om det inte blåser så mycket.

Om det är någon som kan ge tips på position för torsk och plattfisk vore det toppen.

Kommentera

• Torrskott Torsk-skott!!

En helt fantastisk dag igår som jag tror och hoppas att Olof Göransson och jag delade med massor av andra sportfiskare.
            Helt vindstilla på morgonen och solen kröp sakta upp från en molnbank i nordost och gled upp på den för övrigt ljusblå molnfria himlen.
            Vi gick ut från Barsebäck igår och vet var redan några båtar ute och trollade när vi kom dit 06.30.
            Lågvatten och inte det lättaste stället att sjösätta min "monsterkajak" men ballonghjulen på kärran funkade över förväntan på den steniga stranden.
            Underbart fiske hela förmiddagen. Ingen horngädda tyvärr men det ska det bli nästa gång.
            Pigga glada småtorskar som tog lina när dom högg. Vi blev båda förvånade Olof och jag över hur pass kämpaglada dom små rackarna var. Många av torskarna hade magarna fulla med 3-4 cm småkrabbor.
            Vinden vaknade till liv efter någon timme. Svag NV kanske 2-3 m/s. Vi drev sakta söderut längst djupbranten passerade verket och stannande till slut upp i bukten utanför Lödde å. Lite fika sen trollade vi oss norrut igen. Olof med hjälp av sin elsnurra och jag med segel såklart. Gick alldeles utmärkt att trolla även på kryss i den svaga vinden. En sista liten 2kgs torsk slök min djupgående Rap Shad. Den första fisken alltså som jag tagit på trolling med segel. Yes! Kändes J-T bra att till slut få uppleva konceptet jag funderat på hela vintern nu ge resultat!
            Väl uppe vid Barsebäckshamn igen låg vi o guppade en stund o kastade efter horngädda. Olof fick en enda med jag gick bom.
            Idag ska jag ta en kort fisketur på kvällen så kanske näbbgäddorna vill vara med o leka!?
            Skitfiske!!

Click image for larger version

Name:	20170506_072224.jpg
Views:	1
Size:	580,4 KB
ID:	1784075Click image for larger version

Name:	20170506_072430.jpg
Size:	580,3 KB
ID:	1784076Click image for larger version

Name:	20170506_095953.jpg
Size:	411,4 KB
ID:	1784077Click image for larger version

Name:	20170506_072317.jpg
Size:	470,9 KB
ID:	1784078Click image for larger version

Name:	20170506_125935.jpg
Size:	686,8 KB
ID:	1784079Click image for larger version

Name:	20170506_130011.jpg
Size:	784,4 KB
ID:	1784080Click image for larger version

Name:	20170506_125909.jpg
Size:	690,5 KB
ID:	1784081Click image for larger version

Name:	20170506_160350.jpg
Size:	991,6 KB
ID:	1784082

Kommentera

• Tänkte vara lite delaktig i denna tråden då jag satsat på en kajak!

Då jag lever nära havet så var mitt kajakval enkelt så det fick bli en Jackson Kraken 13.5. En renodlad havskajak och till större sjöar då den skall vara riktigt bra paddelegenskaper på den! Trots att det är en havsfiskekajak så fick premiären vara en insjö på jakt efter gädda! och jag ångrar inte att jag köpte en fiskekajak (hade tankar på att köpa förra året och ångra mig bittert!) och det var magiskt att glida omkring på sjön! Några små gäddor blev det så dagen hade inte kunnat bli bättre!

När vädret blev lite varmare så fick jag pröva kajaken på kusten och det var rena fröjden att fiska ifrån denna kajak! Plattfisk hade jag i fokus och fisk blev det med! Lite bilder kan jag dela med mig med!

Click image for larger version

Name:	IMG_20170313_111550.jpg
Size:	1,04 MB
ID:	1784093Click image for larger version

Name:	IMG_20170313_125753.jpg
Size:	1,06 MB
ID:	1784094Click image for larger version

Name:	IMG_20170404_105032.jpg
Size:	964,7 KB
ID:	1784095Click image for larger version

Name:	IMG_20170430_124750.jpg
Size:	1,10 MB
ID:	1784096
              Senast ändrad av Magnus Fagerström; 2017-05-08, 19:23.

Kommentera

• Tänkte höra om det är någon som har prövat ett drivankare till kajaken? lite småsugen på att köpa en och testa!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Magnus Fagerström Visa inlägg
                  Tänkte höra om det är någon som har prövat ett drivankare till kajaken? lite småsugen på att köpa en och testa!
                  Nej, men jag har beställt ett från Kina för typ en hundring, så ska prova nån gång framöver. Har dock inget ankarspel än, så kommer dröja innan det blir testat.
                  Du kan ju dock prova med en sån där blå IKEA kasse (FRAKTA heter den), finns i två olika storlekar... funkar nog lika bra

https://www.aliexpress.com/store/pro...754679496.html

Kommentera

• Jag kör den största från Westin. Här på Västkusten blåser det ofta och jag behövde något som bromsade ner ordentligt. Iom att man kan dra åt sockan kan du också påverka farten lite på driften. Sen har den ett flytelement och en vikt som ser till att den öppnar sig lätt och håller sig upprätt under ytan.

Kommentera

• Hej!
                      Jag har fiskat från vanliga fors-/havskajaker i snart 25år, men det här med fiskekajaker är något nytt för mig. Har jag fattat grejen om skillnaden med fiskekajaker är att:

- Man kan stå upp och fiska (fördel vid kast, betespresentation, drillning)
                      - Man egentligen skapar sig en flyttbar fiskeplattform
                      - Man kan ha med sig en väldig massa mer prylar och ha flera spöhållare
                      - Det är enklare att landa en fisk (måste inte ha en 10kg gädda i sittbrunnen)
                      - Man kan ankra

Men hur är det att sitta ovanpå kajaken om det börjar bli lite vågor? Kan man paddla fiskekajakerna i lika gropig sjö som man kan med en havskajak man sitter nere i och har kapell?

Hur mycket stabilare är fiske kajakerna att stå och fiska på jämfört ned att sitta ner och fiska i en havskajak som inte är av sit-on-top-modell?

Kan man ha elmotor och en kompis (son på 20kg) med sig på fiskekajakerna? Kan man stå och kasta från den båda två?

Jag gillar konceptet med fiskekajak. Är alternativet en tackräcksbåt så är det ju fiskekajaken ett smart alternativ.

Vad väger fiskekajakerna? De vanliga kajaker jag fiskar från väger ca 18-25kg. Kajaken på ena axeln. Paddeln och spöt i andra handen.

Andreas

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka