Ohoj, kajakfiskare hör upp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ohoj, kajakfiskare hör upp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kikat lite på kajaker och tycker väl tre stycken är mest intressanta men är lite osäker. Någon som har erfarenhet av dessa och kan säga något om skillnaden mellan dom? Har googlat kors och tvärs och hittat en hel del information. Finns det något motsvarande fast önnu bättre som jag missat så tipsa gärna om den.

Min tanke är att ha den till aktivt spinnfiske och då helst stående. Kommer vara i skärgård eller sjöar.

Hur jobbigt är det att lyfta upp 30-38 kg kajak upp på takräcket? Är det rimligt om man är normalbyggd? Hur transporterar folk vidare kajaken från bil till vatten om det är några 100m i terräng? Bär, släpar eller något annat?

De jag funderar på är:
    Ocean kayak prowler big game II
    Old town predator mx
    Old town predator 13
    Min fiskeblogg Skvalp
    +FishEco

Kommentera

• Inga problem att få upp kajaken på biltaket. Jag lyfter upp ena ändan på min kajak på takräcket och sen skjuter jag upp den. Till vattnet bär eller släpar jag, ska dock skaffa kajakhjul gör längre sträckor. Paddlar en predator 13 som jag är grymt nöjd med. Stabil och lastar rejält.

Kommentera

• Säger som Cryfish, det går bra om man bara tar det lugnt. Jag har en Jackson Big Rig, vilket är ett riktigt as, men jag tar det för den är riktigt grym att fiska ifrån och det är det primära för mig. På takräcket bandar jag fast en träregel (45x45) på längden så att säga och sedan lyfter jag upp ena änden på kajaken, tvärs bilen alltså och sedan är det bara att lyfta andra änden och skjuta kajaken på plats.

Jag har en kajakvagn från Biltema för längre transporter på land och det har hittills fungerat över förväntan om inte terrängen är alltför bökig. Är det väldigt mycket "natur" så får man väl släpa, men jag har inte fiskat något sådant vatten än.

Kommentera

• Tack för svar!

Om jag förstått rätt så är skillnaden mellan predator 13 och MX följande:

- De skiljer något i längd, bredd och vikt. MX är kortare men bredare.
          - Skrovformen är något annorlunda mellan de två. MX verkar vara stabilare att stå upp i.
          - MX är lättare att manövrera men paddlas inte lika bra/lätt/snabbt som 13.
          - MX saknar en del detaljer som 13 har. 13 har möjlighet till roder, ett extra dräneringshål för givare till ekolod, en lucka i durken som ger extra förvaring och batteriupphängning samt möjlighet att montera tillbehör. Detta gör att MX har en renare ståyta men får också en "fulare" lösning om man vill ha ekolod.

Är jag rätt ute? Har jag missat något?

Jag undrar lite hur stor skillnad de är att paddla. Gillar den rena ståytan i MX men är lite orolig att man kanske kommer sakna förvaringen (framförallt av batteri) och den integrerade ekolodsgivar-hålet, om man vill ha ekolod. Även lite orolig över att man kanske skulle vilja ha möjlighet att sätta på ett roder om man skulle vilja ha kanoten mer till paddling, vilket bara 13 har möjlighet till.
          Min fiskeblogg Skvalp
          +FishEco

Kommentera

• Öppet vatten i Blekinge så jag var ute en sväng i blåsten i lördags. Jobbig motvind men lyckades lura upp ett gäng gäddor i alla fall

Kommentera

• Nu har man tagit det lilla steget och skaffat sig en "kina" kajak för halva priset mot vad de man vill ha egentligen kostar. Men vill inte lägga ut 5 siffriga belopp på nått som man kanske inte ens gillar.

Så på måndag har man en paddelbalja för fiske. Sen hur det funkar för mig får vi se. Flugfiske ligger varmast om hjärtat och detta kan ställa till det lite då man inte har sitthöjden man gillar men man får anpassa fisket efter det.
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                Nu har man tagit det lilla steget och skaffat sig en "kina" kajak för halva priset mot vad de man vill ha egentligen kostar. Men vill inte lägga ut 5 siffriga belopp på nått som man kanske inte ens gillar.
                Vilken blev det och vad kostade den? Är själv sugen på att skaffa mig en kajak då det är smidigare än en mindre båt. Vill kunna fiska havsöring i skärdgården samt gäddor/gös i sjö utan att betala en förmögenhet...

Kommentera

• en dace pro angler för 6990kr betydligt billigare än en feelfree lure 11.5 (13.500kr) som man vart sugen på. Har inte hunnit testa den än då den ligger hos polaren ute vid havet. Men blir det bra väder blir det en test runda i helgen och i sommar blir det lite paddeläventyr i nån av sveriges större älvar

Click image for larger version

Name:	0000200_dace-pro-angler-desert.jpeg
Views:	1
Size:	148,5 KB
ID:	1781256
                  FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg

Kommentera

• då var min första premiärtur i kajak avklarad, de tog väl kanske några minuter att vänja sig vid att inte luta sig över kanterna värst mycket. Sen vad gäller själva fiskandet höll man på kantra hela jaken vid första kastet. "Använd armarna inte hela överkroppen" fick man tjata på sig själv ett tag. Efter en timme vart padlandet inga som helst problem och kastande i riktningarna gick bra. Då slog nästa sak. Hur landar man en fisk av större kaliber i en kajak ?

Att stå upp vågade jag inte ens testa då vattentempen är så låg och hade ingen större lust att ta ett dopp. I sommar ska man öva på att ta sig upp i kajaken i vattnet och efter det kan man ge sig på lite mer vågade turer och ställa sig upp. Stabiliteten i denna kan jag inte säga mycket om men om jag på en timme klarar av att ta saker bakom ryggen kasta i alla riktningar 180 framåt så är väl denna stabil i de mer erfarna kajakfiskarnas händer

Click image for larger version

Name:	12970850_10153306011710666_1929135842062537331_o.jpg
Views:	1
Size:	264,9 KB
ID:	1781286

vilken härlig känsla att bara glida fram på havet i lugnt tempo och bara höra småvågorna plaska mot kajaken, att man inte köpt en kajak tidigare.

Sen vad gäller denna kajak har den några bra och dåliga sidor.
                    + Priset utan tvekan
                    + Stora luckan i fören
                    + Mittkonsolen
                    + Rodret
                    + Sätet
                    + Lastutrymmet bak med "spännbanden"
                    + Kraftig konstruktion inget tunt material som riskerar att spricka i första taget

- Utrymmet under mittkonsolen, går knappt att ha några större saker där
                    - Alla skruvar bör ses över och en klick locktite/silicon för att fixera dom och täta
                    - Luckan i fören saknar packning mellan kajakskrovet och ramen för luckan, droppar in vatten där, lite silicon runt det så är saken klar
                    - justerbara pedalstället tar plats så man får sitta med tårna lite lätt inåtvända, Blir nog bättre på sommaren mindre skor
                    - paddeln hade kunna vara lite längre så man slapp "gräva" i vattnet när man paddlar, letar efter alurör för att förlänga den

Men innan jag kan rekommendera denna till någon vill jag testa några andra kajaker för att ha nått att jämföra med. Skulle jag köpa denna kajak igen om denna skulle ramla av taket på bilen och en lastbil körde över den, deffinitivt.

Kommentera

• Hej Marko!!

Trevligt inlägg - Visst är det fränt med kajak....:-)

Fiskar själv från en Freedom 12 - så att stå upp är inga problem.. ;-)

Tänkte på vad du skrev om att din paddel är för kort... känner precis samma sak så jag tänkte be dig om du hittar ett lämpligt alu. förlängningsrör att skriva var du hittade det...

Ha det gött!

Med vänlig hälsning
                      Anders

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar