Ohoj, kajakfiskare hör upp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ohoj, kajakfiskare hör upp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tack! Mer om torrdräkten kommer, jag har provbadat också.

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
    Kul! Bra skrivet och bra jobbat. Ser fram emot en djupdykning när det gäller Ursuiten...

Kommentera

• Är på jakt efter Railblaza fästen för att montera ekolodsgivare på kajaken.
      Har även dragit iväg ett mail till comstedt men jag tänkte fråga här med.

Har inte hittat några åf i sverige som är direkt välsorterade(på nätet). Har ni några förslag på bra sidor med fullt sortiment?

Kommentera

• Lars; Skicka ett mail till info@seafari.se med vad du önskar. Det finns en webshop också, www.hobieshop.se men bara en liten del av sortimentet är upplagt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Master of Roach Visa inlägg
          Lars; Skicka ett mail till info@seafari.se med vad du önskar. Det finns en webshop också, www.hobieshop.se men bara en liten del av sortimentet är upplagt.
          Ah ok tackar!

Jag kolla igenom deras sortiment och hitta inte vad jag sökte, får skicka ett mail till dom

Kommentera

• Tja!
            Fiskade förr från kajak... fastnade i flytrings träsket men längtar tillbaka!
            Så nu är frågan ska man ha en old town predator eller en ocean kayak prowler? Är 3 000 i prisskillnad och från vad jag sett är de snarlika i skrovet och övrig design mot varandra. Nån som har erfarenheter av dessa eller vill lägga ett gott ord för någon annan Fiskekajak är jag tacksam.
            Mvh Hampus

Kommentera

• Hej
              Jag har en predator, från början skulle jag haft en prowler. Grymt nöjd att jag tog predatorn, bra lastutrymme baktill samt att mitt konsolen är nedsänkt på predatorn. På prowlern upplever jag att konsolen är mer ivägen. Har du möjlighet testa bägge innan du bestämmer dig

Kommentera

• Ursprungligen postat av Cryfish Visa inlägg
                Hej
                Jag har en predator, från början skulle jag haft en prowler. Grymt nöjd att jag tog predatorn, bra lastutrymme baktill samt att mitt konsolen är nedsänkt på predatorn. På prowlern upplever jag att konsolen är mer ivägen. Har du möjlighet testa bägge innan du bestämmer dig
                Det kommer finnas ett kajakfiske torg på mässan i vinter. Båda bör finnas där... kanske man även kan slå till på en till ett bra pris med 😈

Kommentera

• Kajakfisket verkar ju bli mer populärt hela tiden och jag har försökt läsa på om det mesta, men jag måste bara fråga. Varför fiskar man ifrån kajak, eller snarare varför har du valt kajak istället för båt?

Jag gillar tanken på att vara närmre naturen och att få lite träning. Men jag har väldigt svårt att övertala mig då jag inte kan se att kajaken tillför något annat än marginellt bättre ekonomi och möjligheten att sjösätta utan ramp eller där båt är förbjudet. För övrigt kan båten fiska betydligt effektivare, på samma platser, enklare, säkrare och betydligt bekvämare som jag ser det. Nästan alla videor man ser är ju dessutom filmade i helt stilla vatten, och när folk skriver "i tufft väder" går det ju knappt vågor? Kan inte vara många fiskedagar man får då om man inte fiskar extremt skyddade vatten? Dessutom tror jag att det är mindre jobb för mig att sjösätta båten på rampen än vad det är att ens få ner och upp kajaken på biltaket. Och många menar att man borde traila sina kajaker för att de är så tunga och utrustade?

Ändå verkar många som testat tycka om det väldigt mycket.

Kommentera

• Kan bara svara för mig och jag har kajaken uteslutande för att komma åt vatten där jag inte kan rampa min ganska rejäla styrpulpetare. Jag fiskar nästan alltid ensam och jag behöver en bra ramp för att lyckas få i och upp båten själv och då begränsas utbudet av sjöar rejält. Där kommer kajaken in i bilden...Jag har alltså valt både båt och kajak.

Annars håller jag med dig i mycket. Min kajak är rätt otymplig, men jag tar den smällen för att få bra stabilitet. Jag har ingen torrdräkt än och därför fiskar jag inte med kajak nu när det börjar bli kallare. Annars hade jag faktiskt använt kajaken i helgen som var, eftersom det myckna regnandet på senare tid lagt många av de ramper jag använder nu ligger under vatten...

Kommentera

• Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
                      Kajakfisket verkar ju bli mer populärt hela tiden och jag har försökt läsa på om det mesta, men jag måste bara fråga. Varför fiskar man ifrån kajak, eller snarare varför har du valt kajak istället för båt?

Jag gillar tanken på att vara närmre naturen och att få lite träning. Men jag har väldigt svårt att övertala mig då jag inte kan se att kajaken tillför något annat än marginellt bättre ekonomi och möjligheten att sjösätta utan ramp eller där båt är förbjudet. För övrigt kan båten fiska betydligt effektivare, på samma platser, enklare, säkrare och betydligt bekvämare som jag ser det. Nästan alla videor man ser är ju dessutom filmade i helt stilla vatten, och när folk skriver "i tufft väder" går det ju knappt vågor? Kan inte vara många fiskedagar man får då om man inte fiskar extremt skyddade vatten? Dessutom tror jag att det är mindre jobb för mig att sjösätta båten på rampen än vad det är att ens få ner och upp kajaken på biltaket. Och många menar att man borde traila sina kajaker för att de är så tunga och utrustade?

Ändå verkar många som testat tycka om det väldigt mycket.
                      Du har rätt i mycket av det du säger. Tex så är min båt i sjön mycket fortare än kajaken. Visst är båten bekvämare och säkrare. Kajaken är ett jävla bengel att hantera. Men du gör ett tankefel. Du ska inte ställa båt mot kajak, dom spelar inte ens i samma gren. Jag har båda och fiskar på samma vatten med båda. Är jag själv blir det kajak. Lite grovt kan man säga att båt är som att åka buss genom en nationalpark och kajaken som att fotvandra. Det är 2 helt olika upplevelser.

Själva fisket skiljer inte mycket. Man blir visserligen mer platstrogen i kajak och fiskar av bättre. Man har ju inte samma möjlighet att åka runt i skärgården som med båten.

Den stora skillnaden är upplevelsen, som liknelsen ovan. Man är otroligt nära elementen. Man åker in i vassar, bland grynnor, stenar mm och kastar utåt, och ser allt på ett helt annat sätt och perspektiv. Man glider in och fiskar av ytor med 5m kast.

Baksidan är hanteringen, allt ska från huset till bilen, kajaken upp på taket, sedan ner. All utrustning lastas om från bil till kajak, och omvänt efter fisket. En annan nackdel eller fördel kan man också säga är att man måste välja plats med omsorg. Man har ju inte så stor aktionsradie i kajaken så ett felaktigt vatten får man ta den dagen då man inte kan förflytta sig 10-20 distans som med båt.

Angående väder kan jag säga att när det inte är kul i kajaken längre har dom flesta båtfiskare lämnat redan.
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka