Ohoj, kajakfiskare hör upp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ohoj, kajakfiskare hör upp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av landfiskarn Visa inlägg
    Kan jag sälla mig till skaran kajakfiskare (fiskade visserligen en del förra året från en Point65 martini delbar sak, funkande faktiskt helt okej). Bestämde mig dock att skaffa en för ändamålet mer lämpad kajak inför denna säsong. En sit on top alltså.

Jag grunnade länge på vad jag skulle ha, stora begränsningen är förvaringen då den förvaras i ett källarförråd och maxlängden på kajaken får max vara 307 cm (på diagonalen). Hittade Fatyak Kaafu som är 302 cm och väger in på 20 kg och dessutom leverrade de till Sverige, ett stort plus! En sådan fick det bli.

Premiärtur igår. Hanterimgen fungerade fint, inga problem i källargångarna eller att få upp den på biltaket. Kanon! Fisket då? Det var blåsigt, kallt och allmänt j-igt och jag insåg ju snabbt behovet av något mer vattentätt på underkroppen än random fritidsbyxa. Manligheten krympte i takt med vattenmängden i sittbrunnen. Har ett par neoprenvadare med gummistövel, får väl kanske bli dem nästa gång man ger sig ut och vattentempen ligger på fem grader. Kajaken funkade bra, kändes stabil och spårade bättre än väntat. En liten abborre fick syna kajaken också. Helt okej premiärtur trots allt.

[ATTACH=CONFIG]67285[/ATTACH]
    [ATTACH=CONFIG]67286[/ATTACH]

//Landfiskarn
    Ser ut att vara en lätt och smidig kajak. Matchar ju bilen med

Kommentera

[ATTACH=CONFIG]67285[/ATTACH]
      [ATTACH=CONFIG]67286[/ATTACH]

//Landfiskarn
      Grattis! Den ser väldigt smidig ut att hantera. Ett tu tre så är du på fisketur Fick ha min hos farsgubben innan jag blev med garage. Det blev ofta extra 40 minuter bara på att åka och hämta/lämna kajaken. Att det tar kort tid från lust till att man paddlar är ett stort plus. // Skitfiske framöver

Kommentera

• Har inte sett att de kommit på tal här men Kajakfiskaren Jim Sammons är tydligen nere i Blekinge hos PikeStrikeSweden och spelar in ett avsnitt av sitt program http://www.kayakfishingshow.com/

Kommentera

• Hej!

Jag har lite planer på att skaffa ett ekolod till kajaken. Det kommer nog bli ett Garmin echo 100. Tänkte kolla lite hur ni andra har gjort. Vad har ni använt för fästen till Ekolodet? Jag funderar lite på RAM... Hur har ni gjort med sladdarna till givaren och batteri? Har ni borrat i kajaken och vad använde ni för att få det helt tätt i så fall. Intressant att höra hur ni andra har löst det innan man gör några ingrepp.

Kommentera

• En http://www.rammount.com/CatalogResul...9/Default.aspx på sidan.

sen ligger kablar huller om buller, batteri i en plastlåda med lås snäppen från ICA.

sen ett lowrance hdi 7 på en http://www.rammount.com/CatalogResul...7/Default.aspx
            då jag har ingjutna fästen för bollar att bara skruva i de sen på med armen så kan jag flytta runt lite beroende på om vi är 1 eller 2 eller ta bort allt om jag ska använda det i båten istället.

// Henrik

Ursprungligen postat av Joakim000 Visa inlägg
            Hej!

Jag har lite planer på att skaffa ett ekolod till kajaken. Det kommer nog bli ett Garmin echo 100. Tänkte kolla lite hur ni andra har gjort. Vad har ni använt för fästen till Ekolodet? Jag funderar lite på RAM... Hur har ni gjort med sladdarna till givaren och batteri? Har ni borrat i kajaken och vad använde ni för att få det helt tätt i så fall. Intressant att höra hur ni andra har löst det innan man gör några ingrepp.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Joakim000 Visa inlägg
              Hej!

Jag kör med ett Garmin Echo 100, funkar helt okej för att se det nödvändigaste. Jag har monterat givaren genom ett "scupper hole" med hjälp av ett kraftigt buntband och en "kabelgenomföringsmojäng" som är ett gängat plaströr. Googla "scupper hole transducer mount" för lite inspiration. Har själva lodet på en platta tillsågad av en skärbräda, väldigt DIY och relativt provisoriskt. Batteriet, ett litet Lipo, förvarar jag i en dry-bag, väldigt mycket provisoriskt

Var ute igår igen! Fantastiskt väder, men vart finner man abborren nu på våren? Uppenbarligen inte på samma plaster där jag hade fantastiskt fiske i höstas, eller de kanske är där, men nappar gör du ju tydligen inte.

Kommentera

Jag kör med ett Garmin Echo 100, funkar helt okej för att se det nödvändigaste. Jag har monterat givaren genom ett "scupper hole" med hjälp av ett kraftigt buntband och en "kabelgenomföringsmojäng" som är ett gängat plaströr. Googla "scupper hole transducer mount" för lite inspiration. Har själva lodet på en platta tillsågad av en skärbräda, väldigt DIY och relativt provisoriskt. Batteriet, ett litet Lipo, förvarar jag i en dry-bag, väldigt mycket provisoriskt

Var ute igår igen! Fantastiskt väder, men vart finner man abborren nu på våren? Uppenbarligen inte på samma plaster där jag hade fantastiskt fiske i höstas, eller de kanske är där, men nappar gör du ju tydligen inte.
                Ok! Vad ser du för fördelar med att montera i lännshålet framför att montera inuti kajaken? Beställde ett echo 100 samt ett fäste från RAM

Kommentera

• Ursprungligen postat av Joakim000 Visa inlägg
                  Ok! Vad ser du för fördelar med att montera i lännshålet framför att montera inuti kajaken? Beställde ett echo 100 samt ett fäste från RAM
                  Ptja, enklare helt enkelt. Slipper problem med silikon eller sådant där rörmokarmassa. Sen så ska det tydligen ge mer korrekt temperaturangivelse om givaren har kontakt med vattnet. Det sista vet jag ju inte det har så stor betydelse egentligen.

//Landfiskarn

Kommentera

• Bra guide på ett sätt att installera lodet, tänker installera mitt på samma vis. Va ute med honom i magelugnen här i sthlm i helgen och det funkade kanon!
                    MVH Hampus

Kommentera

• Tack för hjälpen alla!
                      Har börjat montera lite nu. Fästet från RAM var tyvärr lite för stort så jag fick fila lite på det. Jag kommer montera givaren inne i kajaken med VVS kitt (om det funkar bra). Har monterat två kabelgenomföringar. Tror det kommer se städat ut när sladdarna slinker ner där. Lägger upp lite bilder efter hand.Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	961,3 KB
ID:	1773314

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar