Ohoj, kajakfiskare hör upp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ohoj, kajakfiskare hör upp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av kajakfiskarn.se Visa inlägg
    Jag håller på att tweaka denna variant. Har även konsol i centrum med fäste för hållare, så min båt ger många alternativ.

[ATTACH=CONFIG]65582[/ATTACH]
    ungefär så hade jag mina hållare, detta funkade inte så bra för mig av flera anledningar, dels paddling dels plats för fötterna, du har ju en Ocean med den finfina mittkonsolen så finns ju options där,

jag tillverka en enkel konsol(den kommer ju inte att ta hem nåt designpris... men den gör jobbet, helst skulle man ju ha en mekanisk verkstad...), se bifogade bilder, höjd ca 20cm, detta ger plats åt fötterna/benen, samt går att ha spöna inom räckhåll, detta verkar funka relativt bra(var ute en heldag, ingen trolling den svängen men tror layouten funkar för det med), stabilt o sitter bra, funderar på någon form av excenter snabblåsning så det går fort att montera/demontera, sitter med M6 insex i fötterna nu

hur gick det? bra för mig och dåligt för rödingen(60cm) som tyckte det var kul med vertikaljiggning,

nån som har ide på fiskförvaring, fångad fisk? funderar på en mindre "behållare" för lilla "mittluckan"

Click image for larger version

Name:	20140318_094016.jpg
Views:	1
Size:	716,2 KB
ID:	1772846Click image for larger version

Name:	20140318_094037.jpg
Size:	713,1 KB
ID:	1772847

Kommentera

• Förvaring av ev fisk, jag kör med ikeas kasse, eftersom jag kan ha fyra användningsområden för den,
      1. Väga fisk.
      2. Avkrokning.
      3. Drivankare.
      4. Fisketransport till stekpannan.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Fet-Ragge Visa inlägg
        Är också hängiven kanadensarfiskare sen många år och har funderat på om man får lov att skriva i denna tråd, ser annars fram mot kandansartråden. Hur som helst är det kul att läsa om er kajakfiskares bravader också.
        Klart ni får skriva här.

I grunden är det samma typ av fiske, kajak å kanadensare. Det är bara lite skillnad i teknik och dom olika farkosternas goda och mindre goda sidor. När det gäller utrustning, tillbehör, säkerhet, fiskesätt, hantering, förvaring mm vilket vi pratar mycket om så är det väldigt likartat. Jag har haft kanadensare och som jag sa så var det för att den va så vind och sjökänslig nästintill omöjlig att hantera i lite skärgårdsvind. 2 distans i motvind och man va helt slut gjorde att jag tände på kajak.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

• Ang spöhållares position, jag har gjort så här:
          Click image for larger version

Name:	IMG_9211 (2).jpg
Size:	536,4 KB
ID:	1772848

Vilket gör att jag får ner spöna bra. Jag får en bra vinkel på dom, bra översikt. Jag måste sträcka mig lite för att nå dom men det fungerar. En till fördel om jag inte har skor så känner jag med tårna/fötterna vibrationerna från wobblerna och ev nafsande.
          Har ibland ett spö till med då sätter jag det bakom mig vilket inte är så bra men men.
          Senast ändrad av Manne Maniac; 2014-03-19, 10:25.

Kommentera

• Undra när vi får se den första 3D utskrivna fiskekajaken.
            Developments on my 3D printing machines, as well as my perspectives on the rapidly growing commercial and DIY 3D printing communities.

Kommentera

• Trevlig grupp på FB:
              Senast ändrad av Manne Maniac; 2014-03-23, 21:49.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Manne Maniac Visa inlägg
                Ang spöhållares position, jag har gjort så här:
                [ATTACH=CONFIG]65630[/ATTACH]

Vilket gör att jag får ner spöna bra. Jag får en bra vinkel på dom, bra översikt. Jag måste sträcka mig lite för att nå dom men det fungerar. En till fördel om jag inte har skor så känner jag med tårna/fötterna vibrationerna från wobblerna och ev nafsande.
                Har ibland ett spö till med då sätter jag det bakom mig vilket inte är så bra men men.

Smidig lösning.
                Intresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se

Kommentera

• Ursprungligen postat av Manne Maniac Visa inlägg
                  Förvaring av ev fisk, jag kör med ikeas kasse, eftersom jag kan ha fyra användningsområden för den,
                  1. Väga fisk.
                  2. Avkrokning.
                  3. Drivankare.
                  4. Fisketransport till stekpannan.
                  ahh, perfekt Manne! jag som funderat på ett drivankare o hur det ska tillverkas behöver inte tänka så mycket mer på det, enkla lösningar är oftast bäst!

Kommentera

• Nu behöver jag era tips och råd.

Har gått i tankarna att skaffa nått flytetyg i snart 2 år men aldrig kommit till skott. Saken är det att jag fiskar på så många olika ställen av olika karaktär så valet blir svårt och hitta nått som passar till allt. Fiskar i mälaren, ute vid havet, älvar, mindre sjöar och vattendrag samt uppe vid fjällen. Har försökt hitta nått som passar till allt men är osäker.

Mälaren och havet då passar det med en kajak
                    Älvar mindre sjöar och vattendrag fungerar med en ubblåsbar kajak/kanot
                    Uppe på fjällen flytring alternativt liten ubblåsbar kajak

Förvaring av kajak är inga problem då jag har ett garage och bil som man kan lasta den på
                    uppblåsbar är väl riktigt vind känsligt och snurrar runt som ett löv på vattenytan
                    Flytring då blir området begränsat man kan fiska i samt att det är nog ingen hit i strömmande vatten

Så i slutändan landar man på en vanlig kajak iaf, de flesta vattan man fiskar i gångavstånd till bilen, förutom fjällen och några tripper på sommaren uti ödemarken. Kajak och takräcke tycker jag låter som bästa alternativet.

Så till frågan Finns det någon bra kajak som klarar av större vatten ytor, strömmande vatten, små forsar. Dessutom så vore det bra om man fick plats med en 75 liters vandringsryggsäck på den samt lite fiske utrustning ? Helst lätt och inte allt för dyr ,budgetten lagd på max 10.000 (prisad vore gud, här kommer skatteåterbäringen )

Kanske skall tillägas att det är flugfiske som kommer att bedrivas från den mestadels.
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

• Hej Marko !

Jag utgår från att du läst den här tråden och dom andra trådar som finns om kajaker. Om du skriver ordet "fiskekajak" i rutan "tagg" under "avancerad sökning" så hittar du 15 trådar som är taggade "fiskekajak" Jag tror jag skrivit i alla och gett min syn på bredder, längder för å nackdelar, hanterbarhet, för vilka vatten mm mm.

Jag har en Hobie Outback med följande mått Längd: 3,68 m
                      Bredd: 84 cm
                      Mirage Drive vikt. 3 kg
                      Skrovets vikt 28,12 kg
                      Lastkapacitet: 181 kg

Det är en väldigt bra mellanstorlek för i stort sett alla vatten, är hav ointressant kan du klara dig bra med en något mindre. Lastkapacitet är otroligt hög i alla kajaker så det du nämnde ggr 2 får du lätt med. Jag har haft, mat, dricka, sovutr. kläder, fiskeutr för 4 fisketyper och allt annat som batterier, håvar och allt för några dagars fiske utan problem. Alla tillverkare har kajaker i den storleken liksom större å mindre. Men din budget utesluter Hobie.

Lycka till å välkommen in i leksaksgänget.

Emotion Stealth med sina 3,1 längd å blott 20 kg för 8500:- kanske är något.
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka