Ohoj, kajakfiskare hör upp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ohoj, kajakfiskare hör upp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ok, tack, fixat talk, finns hos färghandlare till rimligt pris,
    har kollat runt lite, det verkar som väldigt många(inkl tillverkare av torrdräkter) rekommenderar 303 Aerospace Protectant, en spray som ska skydda mot det mesta och vara lämpligt för de flesta material inkl latex, speciellt bra mot UV & ozon om jag förstått det rätt, har köpt en flaska, detta medel ska även vara bra för att skydda kajaken mot UV etc(rekas även av Kajaktillv. bla Wilderness),

kompakt fishing, visst, mycket att lära blir det, har börjat inse att den i teorin så lovande lösningen med spöhållare framåt i cockpit inte funkar så bra(fungerar hjälpligt, men långt ifrån bra..), iaf inte i nuvarande layout, spöna kommer i vägen för fötterna/benen & fotstöden, såå...tillbaka till ritbordet, får tillverka nån form av konsol så jag får upp spöna/spöhållarna 2-3dm från "friborden" då bör det funka med fötterna samt att man kanske kan ha spöna lite mer inom räckhåll

lastning, förstår inte helt fullt ut hur du lastar med mattan på taket, men antar att du använder taket som avlastning för att lyfta en del i taget(för & akter), ungefär som en load-bar, en större matta kan nog vara användbar i många avseenden, själv så vänder jag upp å ned på kajaken innan den lyfts/dras upp på främre load-bar, behöver nog en matta för aktern så den inte skrapas för våldsamt vid det momentet
    googlade lite, thule har någon kajakhiss för takräcke, tyvärr så kostar den typ skitmycket pengar

någon som har kölförstärkt? verkar finnas några enkla lösningar typ költejp(stark sådan), samt de svårare där man kladdar själv med glas/kolfiber & epoxi, nån som testat/forskat i detta?
    Senast ändrad av WL500GP; 2014-03-11, 10:15.

Kommentera

• Lowrance Elite-4 HDI eller 5 HDI till en Hobie Outback, vad säger ni som har kombilod i er kajak.
      Är 5 tums skärm för stort eller en 4 tums skärm för smått?

Kommentera

• Jag kör 5 7" utan problem:
        Download the latest Dragonfly software. With advanced technologies like wide spectrum CHIRP DownVision™ and all weather optically bonded displays; Dragonfly sonars let you spend more time catching fish and less time looking for them.

Ang lastning, min väger 30kg och klarar precis att få
        Upp den på huvudet. Har en carport dör den hänger på
        Sidan i tätt höjd så det är bara att backa in
        Bilen och "rulla" över den.

Kommentera

• Från årets första: http://www.kajakfiskarn.se/2014/03/b...nder-aret.html

Hur går det för er gubbar!?
          Intresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se

Kommentera

• Ursprungligen postat av WL500GP Visa inlägg
            kompakt fishing, visst, mycket att lära blir det, har börjat inse att den i teorin så lovande lösningen med spöhållare framåt i cockpit inte funkar så bra(fungerar hjälpligt, men långt ifrån bra..), iaf inte i nuvarande layout, spöna kommer i vägen för fötterna/benen & fotstöden, såå...tillbaka till ritbordet, får tillverka nån form av konsol så jag får upp spöna/spöhållarna 2-3dm från "friborden" då bör det funka med fötterna samt att man kanske kan ha spöna lite mer inom räckhåll
            Jag håller på att tweaka denna variant. Har även konsol i centrum med fäste för hållare, så min båt ger många alternativ.

Click image for larger version

Name:	Fästen.jpg
Views:	1
Size:	406,9 KB
ID:	1772834
            Intresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se

Kommentera

• Jag har studerat den här tråden med intresse. Gillar små båtar och har funderat på att skaffa en kajak att ha på biltaket (eller en delbar att ha i skuffen) men istället gjorde jag mig av med bilen... Nu är planen att rusta den gamla kanadensaren (en Akka) för nya härjningståg i Furusunds innerskärgård. Med all respekt för att detta är en tråd om kajakfiske vill jag slå ett slag för kanadensaren som fiskebåt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Med all respekt för att detta är en tråd om kajakfiske vill jag slå ett slag för kanadensaren som fiskebåt.
                Där högg du i sten Lausvik, ordet kanadensare här är som att svära i kyrkan.

Skämt åsido, kanadensare kan vara en trevlig farkost. Den tar mer last, mer lättåtkomligt. Man kan röra sig lite friare i en sådan. Men dom har störe väderbegränsningar, jag vet av egen erfarenhet. En kanadensare kan bli en pina att paddla hem när vinden vridit och ökat till 6 sm motvind. En kajak är varken sjö eller vind något större problem.

Så i mina ögon är kanadensarens område en stila flytande å. mindre skyddade skogskärnar, små insjöar mm. Tuffare vatten och det blir ganska fort jobbigt. Men helt klart en farkost som kan få sin plats i detta forum tycker jag.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

• Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                  Där högg du i sten Lausvik, ordet kanadensare här är som att svära i kyrkan.

(...)

Men helt klart en farkost som kan få sin plats i detta forum tycker jag.
                  Point taken. Jag får väl dra igång en kanottråd framåt sommaren då.

Kommentera

• Ursprungligen postat av kajakfiskarn.se Visa inlägg
                    Från årets första: http://www.kajakfiskarn.se/2014/03/b...nder-aret.html

Hur går det för er gubbar!?

Denna blev årets första för mig.
                    Click image for larger version

Name:	20140312_102532.jpg
Views:	1
Size:	498,4 KB
ID:	1772837

I Blekinge för en vecka sen. Kändes skönt att rasta kajaken efter isen fast jag hade galet ont i kroppen efter dagen. (Måste paddlat en mil eller mer)
                    Senast ändrad av Sg; 2014-03-18, 15:23.

Kommentera

• Jag har studerat den här tråden med intresse. Gillar små båtar och har funderat på att skaffa en kajak att ha på biltaket (eller en delbar att ha i skuffen) men istället gjorde jag mig av med bilen... Nu är planen att rusta den gamla kanadensaren (en Akka) för nya härjningståg i Furusunds innerskärgård. Med all respekt för att detta är en tråd om kajakfiske vill jag slå ett slag för kanadensaren som fiskebåt.
                      Är också hängiven kanadensarfiskare sen många år och har funderat på om man får lov att skriva i denna tråd, ser annars fram mot kandansartråden. Hur som helst är det kul att läsa om er kajakfiskares bravader också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka