Ohoj, kajakfiskare hör upp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ohoj, kajakfiskare hör upp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ja om ca 2 månader går man med i klubben.
    En Jackson Cuda 12 med tillbehör är beställd.
    Efter att ha provat en på badhuset så var det inte så mycket att fundera över, allt känns att vara i väldigt bra kvalitet.
    Stabiliteten är riktigt imponerande för ett flytetyg med så små mått, att stå och fiska är inga problem.
    Nu är det bara den BRUTALA väntan kvar.

Kommentera

• Går också och funderar på en Cuda 12. Vart beställde du din ?

Kommentera

• Ok, angående torrdräktskombo, det blev Nookie BiB byxa, hur tätt vart det med jackan? Första och premiärturen i kajaken så vada jag ut till brösthöjd, det tog någon minut innan jag kände att det fukta lite kallt i ryggen, kanske jag drog åt midjekardborre bältet lite för löst(ska göra om testet vid tillfälle). Andra turen så var jag ute en heldag(hade ordentlig träningsvärk i axlar dagen efter...) 1-2grader i luften, regn, hagel etc ca 4-6m/s på vättern, djuptrolla med 2st dykparavaner(20 & 10m), funkade relativt bra, höll ca 1.5 - 2 knop, blev dock ingen fisk i baljan den turen, men ur komfortsynpunkt var det helt OK, torrt o fint, andasfunktionen verkade funka riktigt bra, använde 2mm neoprenehandskar dem blev lite kalla då man doppa ned i vattnet, men fick snart upp temp efter ett par paddeltag

"kompakt fishing"... mycket ovant med så lite utrymme att joxa med spön etc, blev stundtals lite kaotiskt, kanske kan skyllas på att man är nybörjare, det vart mycket långt fram till spöna då hållarna måste placeras låångt fram för att ge plats åt paddling, prova med ett spö bakom sittbrunnen, men det vart lite vingligt att vända sig om, en Hobie måste vara idealet vid trolling...eller en "aktersnurra" för standardkajak,
        Har tillverkat en låda(biltema plastlåda samt dito 50mm PP rör och lite buntband) med spöhållare(4x) för bakre förvaringsytrymme, det funkade bäst för transport, provade att anv dem vid trolling, vid lite slack så la sig gärna linan runt spöt och så blev det pyssel att lägga den rätt, inget bra alls, kanske funkar bättre med ytparavan

hur gör ni när ni lastar? jag har tillverkat en "load bar" som jag fäster i främre räcket, lyfter upp en ände i taget, detta funkar relativt bra, har provat utan och kan intyga att det känns för j-vligt att lyfta drygt 30kg(Wilderness Tarpon 140) och inget man ser fram emot om man paddlat en heldag, och kan bli helt omöjligt vid hård vind
        finns det bättre lösningar än load bar? det funkar som sagt, men är lite joxigt att lyfta "över" de två vaggorna på räckena

just det, ni som har dykardräkter etc med latexmuffar, vad ska man använda för att hålla latexen i trim? silokonfett? har köpt talk som jag använder då jag tar på av jackan(latexmuffar i ärmarna)
        Senast ändrad av WL500GP; 2014-03-04, 11:06.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Esox Anders Visa inlägg
          Ja om ca 2 månader går man med i klubben.
          En Jackson Cuda 12 med tillbehör är beställd.
          Efter att ha provat en på badhuset så var det inte så mycket att fundera över, allt känns att vara i väldigt bra kvalitet.
          Stabiliteten är riktigt imponerande för ett flytetyg med så små mått, att stå och fiska är inga problem.
          Nu är det bara den BRUTALA väntan kvar.
          Kul att se att kajakerna sprider sig norrut, snart kanske man kan hitta någon med kajak att fara ut och fiska med. =)

Kommentera

• Ursprungligen postat av kga Visa inlägg
            Går också och funderar på en Cuda 12. Vart beställde du din ?
            Jag beställde min av Greger på kayakfishing.se.
            Efter att ha varit i kontakt med Kajaktiv.se så sa de att jag skulle vända mig till kayakfishing.se.
            Då jag bor i Umeå och så även Greger så blev det hur bra som helst att få testa innan köp.

Kommentera

• @ Pitejohan Det finns många sjöar mellan Piteå och Umeå så det är bara att säga till i sommar.
              Alltid roligt att träffa folk med samma passion.

Kommentera

• Latex och barnpuder är det bästa.
                Undvik silicon.

Kommentera

• Talk/barnpuder, försök få tag i parmfymfritt, sliter mindre
                  Halstätning, tryck i en fender eller liknande för att
                  Töja ut den till lagom storlek. Om den är för tight.

Kommentera

• Ursprungligen postat av WL500GP Visa inlägg

"kompakt fishing"...

hur gör ni när ni lastar?
                    Kompakt fishing... En av anledningarna till att jag gillar kajakfisket är just att det är en teknisk sport. Man sitter på en plattform med mycket begränsad yta. Allt man behöver för att kontrollera farkosten, fiska, plocka upp och släppa i fisk, möta olika väder och oväntade situationer, med mera, allt för att ordna med detta ska finnas med på plattformen. Sen ska man lära sig att bruka allt detta på ett bra sätt. Man kan hålla på att utvecklas i evigheter.

Jag lastar på ordinärt takräcke (thule) med kajak/kanothållare (biltema). Lägger en yogamatta på biltaket mellan främre och bakre räcket så den ligger på taket och ner över sidan på bilen. Sen lyfter jag upp fören så högt upp jag kan. Så tar jag tak i bak på kajaken och lyfter och skjuter kajaken på plats.

Tycker det är lite lite bilder i denna tråd så här bjuder jag på några från 8 Mars då äntligen solen tittade fram över inre Oslofjorden. Hoppas nån har lust att bjuda tillbaka!

Click image for larger version

Name:	FB_IMG_4178_B.jpg
Views:	2
Size:	585,7 KB
ID:	1772721Click image for larger version

Name:	FB_IMG_4171_B.jpg
Size:	622,7 KB
ID:	1772720Click image for larger version

Name:	FB_IMG_4154_C.jpg
Size:	568,2 KB
ID:	1772719

Kommentera

• Sportfislemässan nu mars, vilka ska dit och vilka dagar? Själv ska jag in minst en dag!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka