Ohoj, kajakfiskare hör upp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ohoj, kajakfiskare hör upp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Martin_B Visa inlägg
    Scotty har en rocket-l i plast. Min erfarenhet av andra plasthållare av Scotty är att själva låsmekanismen som upprätthåller vinkeln på hållaren är stabil om man skruvar åt den ordentligt. Tror att den utsatta punkten, den svaga länken, är den lilla plaststången som man fixerar spöhållaren med i fästet. Har läst en information på en billigare variant där det varnades för att ha för hård broms då hållaren kunde gå sönder i just denna punkt. Scottys plasthållare är ganska rimlig prismässigt vilket gör den attraktiv. Sen finns det lite mer sofistikerade bastanta saker, har spanat in en annan variant i metall som är monterad på en ram-kula; men då blir priset cirka x3-4 jämfört med Scottys plasthållare.

Angående broms så kör jag något som kanske kan sägas vara lite under halv-hårt Har du hållare framför dig? Nu kör jag bara bakom och ibland kan jag inte hålla mig utan måste hålla på att snegla på topparna ofta vilket inte är så skönt för nacken.
    Tack för bra info !

Jo jag har spöna framför mig. Har ju en Hobbie och använder nu dom ingjutna orginal hållarna. Nackdelen är att spöna står rakt upp och jag måste böja nacken då jag också hela tiden vill hålla koll och snegla på spötopparna hur betet/jiggen jobbar.

Sen har ju denna placering spöt sina nackdelar. Blir liten bredd mellan dom 2 spöna som gör att det lätt blir trassel vid minsta sväng om utlägget är lite olika vilket det ofta är då man kör olika beten.

Letar något bra där jag kan ha spöna framför mig och liggande mer parralellt med vattnet med bara lite höjd topp samt spöna ut tvärs på var sida om kajaken. Då får jag bredd mellan linorna. Men jag kan ju se att det är som du säger, stort moment och kraft i den lilla infästning.

Men det är mycket som ska fixas med rails, fästen, hållare mm.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

• Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      Tack för bra info !

Jo jag har spöna framför mig. Har ju en Hobbie och använder nu dom ingjutna orginal hållarna. Nackdelen är att spöna står rakt upp och jag måste böja nacken då jag också hela tiden vill hålla koll och snegla på spötopparna hur betet/jiggen jobbar.

Sen har ju denna placering spöt sina nackdelar. Blir liten bredd mellan dom 2 spöna som gör att det lätt blir trassel vid minsta sväng om utlägget är lite olika vilket det ofta är då man kör olika beten.

Letar något bra där jag kan ha spöna framför mig och liggande mer parralellt med vattnet med bara lite höjd topp samt spöna ut tvärs på var sida om kajaken. Då får jag bredd mellan linorna. Men jag kan ju se att det är som du säger, stort moment och kraft i den lilla infästning.

Men det är mycket som ska fixas med rails, fästen, hållare mm.
      Förstår din problematik då jag själv funderat på samma sak men du skulle kunna köra paravaner.

Kommentera

• Jag har två st spöhållare framför mig, tröttnade på att ta loss dom varje gång jag skulle ha kajaken på bilen samt att dom var lite veka så jag borrade hål typ 1mm, och dit med en rostfriskruv, en i varje spöhållare. Det är bara jag som fiskar med min kajak så jag håller inte på och ändrar dom, mycket skönt! Två spöhållare som sitter som berget....

Kommentera

• Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          Har sett att Hobin har dessa ingjutna, tänkte att det såg ganska praktiskt ut. Men det är klart, lite opraktiskt att de står rätt upp kanske. Men de måste vara mycket praktiskt att ställa av sig spöt i när fångsten ska tas om hand?

Det blev två rocket-launcher hållare. Kom på posten i dag. Ska montera dem när det blir lite tid över. Dessvärre blir det nog ingen riktig test förrän nästa säsong. Hade planerat att fiska på hela vintern men har inte hittat nån kajakkrigare i Oslo-området med samma tankar och sällskap känns just nu ytterst önskvärt.

Hur gör ni? Pausar ni under vintern eller är ni ute? Soloturer också?

Kommentera

• Än så länge har jag bara fiskat ensam i kajak.

Kommentera

• Har nu hängt upp min kajak för säsongen. Blir till att fiska från land i helgen samt att modda kajaken över vintern. Får jag tid skall jag även bygga om en äldre sittbrunnskajak jag har hemma, då för utflykter/expedition med kombinerat fiske: stabilitet byts mot kursstabilitet och minskat vattenmotstånd.
              Intresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se

Kommentera

• Senaste bloggen är en flashback: http://www.kajakfiskarn.se/2013/11/forsta-gangen.html

Kommentera

• Schysst kondis på den gäddan Den med ett par extra centimetrar

Har faktiskt beställt ett par hjul till kajaken nu. Så när den kommer (om inte isen sätter käppar) öppnas helt plötsligt möjligheten att fiska på platser som inte ligger i närheten till vägar där man kan parkera.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                    Schysst kondis på den gäddan Den med ett par extra centimetrar
                    Har faktiskt beställt ett par hjul till kajaken nu. Så när den kommer (om inte isen sätter käppar) öppnas helt plötsligt möjligheten att fiska på platser som inte ligger i närheten till vägar där man kan parkera.
                    Vad köpte du, en för SOT's eller en vanlig vagn?

Kommentera

• Ni som trollar från kajak med flera spön, är det någon som har erfarenhet av att fiska med paravan?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka