Ohoj, kajakfiskare hör upp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ohoj, kajakfiskare hör upp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En del av tjusningen med kajakfiske för mig är just att man paddlar. Sen ska det tilläggas att jag nästan aldrig trollar med min kajak. vet man om att man kommer trolla mycket med sin kajak skulle jag nog rekommendera Hobien. Dock går det minst lika bra att trolla med en paddel, dock är det som du säger med en Hobie har man händerna fria Sitter själv i en mojo angler från emotion kayaks så kan inte ge råd om Jackson Cuda men hopps nån här kan.
    Mvh
    H

Kommentera

Ska du fiska i havet och tänker ge dig ut i annat än spegelblankt rekommenderar jag, av säkerhetsskäl, hobie. Man hamnar oundvikligen med sidan mot vind och vågor i en vanlig kajak när du drillar fisk. Förr eller senare, lite beroende på våghöjden, kommer du att gå runt. I en hobie kan du behålla farten, vända och vrida på kajaken i sjön. I min mening är det a och o.

Ps, det är ingen garanti att du inte går runt i en hobie och jag fiskar i hårt väder.

Kommentera

Ursprungligen postat av kajakfiskarn.se Visa inlägg
        Fint. Hoppas det gav något. Jag blev tvungen att lämna in Subarun på verkstaden med en spricka i kylsystemet så inget fiskande från kajak på ett par dagar (ska ta min "nya" motorbåt i Mälaren istället och köra dropshot ). Installerade dock min nya djuprigg på kajaken igår. Installationen är riktigt snygg men samtidigt ser det rätt monstruöst ut Kan gå riktigt illa eller bli hur bra som helst.

Här är en liten "teaser":

[ATTACH=CONFIG]56574[/ATTACH]
        Haha! Jävlar! Jag har sett djupriggar till, men aldrig på, kajaker förr! Grymt..

Kommentera

Jag tänkte bara visa hur jag har löst problemet att få plats med både kajak och takbox på taket, detta är ju ett krav (åtminstone för mig) när man skall åka på semester med familjen. Jag får faktiskt plats med båda mina kajaker med lite trix.
          Jag har bara gjort 2st uprofiler i 3mm rostfritt som jag svetsade ihop till en vinkel och monterade med rörklammor på takräcket.
          Jag har nu provat detta i ett par dagar och legat som mest i 120km/h och bromsat kraftigt och allt sitter kanon.

Click image for larger version

Name:	DSC_0001-1.jpg
Views:	1
Size:	989,7 KB
ID:	1769142Click image for larger version

Name:	DSC_0002.jpg
Size:	847,8 KB
ID:	1769143Click image for larger version

Name:	DSC_0003-1.jpg
Size:	825,3 KB
ID:	1769144

Kommentera

Det ser riktigt smart ut. Hur tycker du att det påverkar väghållningen? Svängar och sidovind? Och skulle du vilja ta en bild på din uprofil? Jag har lite problem att få både min och min sons kajaker till vattnet på en resa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Patrik_J Visa inlägg
              Beslutsångest DeLux....
              Hobie har du händerna fria och kan fiska... Jackson Cuda ...
              Hobie har du händerna fria... Jackson Cuda ...
              Hobie har du händerna fria... Jackson Cuda ...

De lutar mest åt en Hobie då jag känner fördelarna med att kunna ha händerna fri... Men är de sunt att köpa en kajak som nästan är dubbelt så dyr och kommer bli ännu dyrare med all extra utrustning som ska på innan man får upp den fiskemässigt i klass med en Cuda...
              1. Den är fiskemässigt i klass med Cudan, man har valt att lösa saker o ting på olika sätt vilket man föredrar är en smaksak.
              2. NEJ DET ÄR ABSOLUT INTE SUNT.

Men vad är sunt här i livet ? ? De mest sunda saker jag gjort har aldrig tillhört dom roliga eller spännande. För att lösa det hela så kan man skriva ner sina intryck, en lista för känslan (väldigt viktig) en lista för det sunda och en lista för det tekniska. Du ska sedan väga dom olika listorna mot varandra enligt följande grunder. Tex. En teknisk sak kan åtgärdas om det tex saknas spöhållare el dyligt. Men känslan du får av den ena eller andra kan aldrig rättas till i efterhand. Låt ditt hjärta tala och skit i allt vad sunt heter.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag har en bild på profilen men det är bara 2st uprofiler svetsade i vinkel.Click image for larger version

Name:	DSC_0004.jpg
Size:	391,5 KB
ID:	1769145 Men när jag bara skall ha med mig båda kajakerna och inte en massa semester packning så lägger jag dom på varandra.

Name:	DSC_0103-1.jpg
Size:	967,8 KB
ID:	1769146

Kommentera

Ah, ok! Nu är jag med.

Än så länge är grabben för liten för att hjälpa till med lastningen. Så det finns ingen möjlighet att stapla. Din lösning med u-profilerna gör det däremot enkelt.

Kommentera

jag staplar dom allt själv, jag lägger upp första och bandar den och sedan så lägger jag den andra på och bandar över båda. Det är lite lyftande men det funkar.

Kommentera

• Hej! Click image for larger version

Name:	image.jpg
Size:	844,4 KB
ID:	1769149

Jag har också gett mig in i kajakfisket nyligen. Från början var jag bara i behov av ett flytetyg men efter första drillen så insåg jag att detta är nått helt annat! Jag har köpt mig en billigare fiskekajak. Pescador heter den och är väldigt populär i staterna. Strax under fem tusen har jag gett för den på 10 fot. Kan rekommenderas varmt! Stabil är den, mer stabil än en Tarpoon 12 som jag också provade.

Name:	image.jpg
Size:	987,1 KB
ID:	1769148
                      Senast ändrad av Joakim000; 2013-07-22, 16:12.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka