Ohoj, kajakfiskare hör upp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ohoj, kajakfiskare hör upp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tog min första stora gädda igår från min Hobie, pga klantig vägning så kan jag bara med säkerhet säga att den väger minst 11kg men troligen runt 12. Vilken känsla! Att sitta så nära vattenytan och drilla en såpass stor fisk är en adrenalinrush som jag sällan upplevt, kommer aldrig inte äga en kajak!

Kommentera

Ursprungligen postat av StorumanMas Visa inlägg
      Tog min första stora gädda igår från min Hobie, pga klantig vägning så kan jag bara med säkerhet säga att den väger minst 11kg men troligen runt 12. Vilken känsla! Att sitta så nära vattenytan och drilla en såpass stor fisk är en adrenalinrush som jag sällan upplevt, kommer aldrig inte äga en kajak!
      Stort grattis, visst är det nice. Själva närheten till naturen och att man är där man är gör hela fisket speciellt
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Grattis! Lägg gärna upp en bild! Känslan av fisk i kajaken är riktigt fet!

Kommentera

Där det är trollingförbud vore det ju perfekt!

Kommentera

SG, Exxet och StorumanMas, fråga till er som kör Hobie, Hur är de med väta i säte? Är de ett måste med vadarbyxor om man ska klara sig eller är de ok att köra byxor typ Lundhags Traverse eller annan vildmarksbyxa?
            Vet att bergans har en intressant byxa som har membran framsida och i rumpan http://nettbutikk.bergans.no/Bekledn...000304982.aspx

Kommentera

Ursprungligen postat av Patrik_J Visa inlägg
              SG, Exxet och StorumanMas, fråga till er som kör Hobie, Hur är de med väta i säte? Är de ett måste med vadarbyxor om man ska klara sig eller är de ok att köra byxor typ Lundhags Traverse eller annan vildmarksbyxa?
              Vet att bergans har en intressant byxa som har membran framsida och i rumpan http://nettbutikk.bergans.no/Bekledn...000304982.aspx
              Svårt att ge ett bra svar, då jag alltid kör vadare pga att jag gillar att kunna hänga benen över kanten och att lättare kunna hoppa i och ur vid strandkanten. I vilket fall stänker det inte in i kajaken under normala förhållanden. Ska vara ganska sjöigt och blåst för att det ska stänka in. tex: 10-12 m/s och lite sidosjö. Då är vadare mer eller mindre ett måste. I lugnt väder har jag aldrig märkt att mitt säte varit fuktigt efter fisket.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Gills det om man paddlar med en planka? Paddeln är stulen.
                Igår hittade jag dessutom en halvtrasig flotte som jag rustade upp lite snabbt, och tog mig en timme på böljan med den haha.
                Blev tyvärr ingen fisk, men tusan vad spännande det var att vara så nära vattenytan som sagt, speciellt när snokar stora som kvinnolår sveper förbi en halvmeter bredvid en. Gled ut ur en bäck genom utloppet och drev ut i Lindö Kanal som går mot Bråviken ..

får man förresten ta sin kajak eller liknande och hur som helst dra ut på exempelvis Motala Ström eller liknande vatten och dra utåt, eller måste man ha något slags godkännande?
                Regn ger dig möjlighet att fiska ifred, och att dessutom ha ett superfiske! Ut i regnet <3

Kommentera

Ursprungligen postat av Patrik_J Visa inlägg
                  Jag har bara varit ute 2 ggr än så länge och jag var också lite orolig i början ang. byxor. Jag har dock använt Härkila GTXkängor och Lundhags Authenticbyxa när jag varit ute. Dvs inte vadare. Jag har varit torrskodd om man bortser från att himlen öppnat sig båda gångerna

Om man behöver vadare eller inte tror jag beror lite på om man behöver gå ut med kajaken en bit vid sjösättning/landstigning, eller inte. Jag sjösatte min i vassen och skjöt ut kajaken samtidigt som jag ställde mig på dess baksida och sen klättrade fram. Funkade bra för mig.

Kommentera

[QUOTE=skrukm;831821
                    får man förresten ta sin kajak eller liknande och hur som helst dra ut på exempelvis Motala Ström eller liknande vatten och dra utåt, eller måste man ha något slags godkännande?[/QUOTE]

Klart du får, men jag brukar rekommendera överlevnadsinstinkt och sunt förnuft. Tänk på att du syns dåligt. Ser du en stor båt så är det inte säkert att de ser dig.

Kommentera

Nej inget måste, men nog kan man bli lite fuktig i baken. Händer mig sällan dock. Själv kör jag med vanliga brallor då jag inte störs av att bli lite blöt, vilket jag absolut inte alltid blir. Vadarna åker nog inte fram förrän hösten då vattnet blir ordentligt kallt. fram till dess blir det shorts/brallor.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 815 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka