Ohoj, kajakfiskare hör upp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ohoj, kajakfiskare hör upp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har nu gjort mitt första riktiga fiskepass (ca 7h) från kajak & det är bra mkt bökigare att fiska från kajak än land eller en stor båt . Finns endel att träna på .
    Har 3 saker som jag behöver fixa till nästa gång samt tips på vad som funkar .
    1: ankare , Fick med en dragg som ankare när jag köpte min kajak på 0,7 kg (totalt världelös) vad använder ni & hur funkar det ?
    2: sittdyna , har en enklare stol med ganska lite stoppning så nu efter 7h i kajaken så är man bra öm i baken . tips förslag på lämplig sittdyna ?
    3:Ska sätta en lina på sidan av kajaken så man kan flytta ankaren fram eller bak på kajaken , har hittat några lösningar som jag tror ska funka .

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
      Har nu gjort mitt första riktiga fiskepass (ca 7h) från kajak & det är bra mkt bökigare att fiska från kajak än land eller en stor båt . Finns endel att träna på .
      Har 3 saker som jag behöver fixa till nästa gång samt tips på vad som funkar .
      1: ankare , Fick med en dragg som ankare när jag köpte min kajak på 0,7 kg (totalt världelös) vad använder ni & hur funkar det ?
      2: sittdyna , har en enklare stol med ganska lite stoppning så nu efter 7h i kajaken så är man bra öm i baken . tips förslag på lämplig sittdyna ?
      3:Ska sätta en lina på sidan av kajaken så man kan flytta ankaren fram eller bak på kajaken , har hittat några lösningar som jag tror ska funka .
      1. Jag har ett litet kloankare som räcker till även vid rel kraftig vind. Men du måste montera ankartransportör på sidan så du kan flytta förankringspunkten till antingen fram eller bak. Då tar inte kajaken vind och du klarar dig med väldigt litet ankare. Tänk på att du bör ha rätt typ av ankare till den typ av botten du har där du fiskar. Tex insjö med dybotten och ett kloankare är inget bra, då blir en plätt bättre.

2. Jag har Hobies orginal säte (ingår i priset på alla Hobie, vilket andra märken inte har) och den dynan är förvånansvärt skön. har fiskat över 10 tim med endast fikarast iland.

3. sök på youtube så hittar du flera sätt att ordna detta på.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        1. Jag har ett litet kloankare som räcker till även vid rel kraftig vind. Men du måste montera ankartransportör på sidan så du kan flytta förankringspunkten till antingen fram eller bak. Då tar inte kajaken vind och du klarar dig med väldigt litet ankare. Tänk på att du bör ha rätt typ av ankare till den typ av botten du har där du fiskar. Tex insjö med dybotten och ett kloankare är inget bra, då blir en plätt bättre.
        1: Vad är det för stl/vikt på ankaren du använder ?

Kommentera

Hej

Riktigt bra initiativ med en tråd om kajakfiske!
          Har själv en relativt enkel havskajak, märke Explorer, som jag monterat nedsänkt spöhållare på, som även dungerar utmärkt vid trollning. Har provat att sätta mitt portabla ekolod, Eagle Cuda, på kajaken men då jag inte har ngn hållare för displayen "uppe på" kajaken blev det sådär.

Havskajaken som jag har är ganska rang (<54 cm) vilket jag oftast uppskattar men inte helt optimalt vid fiske. Har ni några tips på hur man landar fisken från en rang kajak? På sista kajakfisketuren (förra sommaren) tappade jag en fin öring då jag inte hade rätt teknik vid landning.

Har sen tidigare mycket erfarenhet med fiske från kanot men när det gäller framfart i vattnet och upplevelse spelar kajaken i en helt annan liga.

Kommentera

Ursprungligen postat av StorumanMas Visa inlägg
            Siktar på en Revolution då jag vill ha en smidig lättmanövrerat kajak. Är varken lång eller tung så första tanken föll på revolution. Med det sagt så har jag inte sett någon av hobies kajaker i verkliga livet så det enda jag har att gå på är det jag läst. Kommer att fiska i insjöar, åar mindre vatten. Kanske vågar mig ut på Dalälven men något hav kommer nog inte att besökas ofta. Bara takräcke alltså? Inga problem att dra ut i motorvägshastigheter längre sträckor?
            Jag har kört 120 med kajaken på taket, men det känns bättre att ligga i 80-100..

Min hobie är en Outback och även om den är bred (84cm) och stabil så är den sjukt lättmanövrerad.

Är Dalälven någonting som Lagan när de släpper ordentligt med vatten så skulle jag välja outbacken. Det är ett av mina två stora skäl att jag valde Ob. Det andra är sidovågor på havet.

Kommentera

1. För att ankaret ska ha en chans så måste du ha minst 3*djupet i ankarlina ute. Det har varit gånger, i strömmande vatten, då jag haft 30m lina på fem meters djup, men då räckte det med ett 0,7kg ankare. Har aldrig använt tyngre.

Kommentera

Ursprungligen postat av ile Visa inlägg
                Hej

Riktigt bra initiativ med en tråd om kajakfiske!
                Har själv en relativt enkel havskajak, märke Explorer, som jag monterat nedsänkt spöhållare på, som även dungerar utmärkt vid trollning. Har provat att sätta mitt portabla ekolod, Eagle Cuda, på kajaken men då jag inte har ngn hållare för displayen "uppe på" kajaken blev det sådär.

Havskajaken som jag har är ganska rang (<54 cm) vilket jag oftast uppskattar men inte helt optimalt vid fiske. Har ni några tips på hur man landar fisken från en rang kajak? På sista kajakfisketuren (förra sommaren) tappade jag en fin öring då jag inte hade rätt teknik vid landning.

Har sen tidigare mycket erfarenhet med fiske från kanot men när det gäller framfart i vattnet och upplevelse spelar kajaken i en helt annan liga.
                Hållare till displayen kan du montera på ett av biltemas vakuumhandtag. Det brukar gå bra att sätta fast på en kajak.

Till en så rank kajak, jag började också att fiska från havskajak, skulle jag rekommendera att bygga någon form av enkel ponton du snabbt kan montera på den sidan du vill fighta fisken.

Ja! Visst är det så. Fiska från kajak är grymt!

Kommentera

Pruttkudde?
                  Skämt å sido... de finns uppblåsbara sittunderlag...

Kommentera

Ursprungligen postat av ile Visa inlägg
                    Hej
                    Har provat att sätta mitt portabla ekolod, Eagle Cuda, på kajaken men då jag inte har ngn hållare för displayen "uppe på" kajaken blev det sådär.

R.A.M. fästen är bra, jag har dessa till ekolod. kamera mm. endast en kula och montera på däcket och sedan kan du fästa vilket färste och pryl du vill i detta.

Kan inte ge dig något tipps om hur man landar fisk med en så smal och rank kajak. Personligen skulle jag aldrig försöka fiska från en kajak på 54 cm. Min Outback är 84 cm och rejält stabil. Nackdelen är tungpaddlad och inget man förflyttar sig tiotals nm. med. Ska man färdas långt brukar jag rekommendera revolution eller liknande runt 70 cm. Men smalare än så blir en balansakt att fiska ifrån.

Du kan ju som någon sa, montera en tvärbom över kajaken med sidopontoner.

Click image for larger version

Name:	sidekick.jpg
Views:	1
Size:	135,6 KB
ID:	1767562

Som ankare har jag minsta kloankaret (dragg) från biltema på 0,7 Kg. funkar kanon bland sten och halvmjuk botten. Men som alla ankare oavsett vikt passar dom inte alla bottentyper.

Click image for larger version

Name:	dragg.jpg
Views:	1
Size:	50,4 KB
ID:	1767561

Men funkar inte den typen är en plätt (tallriksankare) ett bättre val. Men finns oftast inte så små, man vill inte åka runt med 3 eller 5 Kg på en kajak. Känner man en svetsare så kan man få en gjord i rostfritt av lite spillbitar, billigt.
                    Senast ändrad av Exxet; 2013-04-29, 22:21.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Kom på att tippsa om en sak. Ni som vill läsa om kajakfiske, ni hittar många trådar i ämnet om ni klickar in på avancerad sökning och skriver ordet "kajak" i rutan "tagg" inget annat markerat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka