Hur går det för er? Vi har haft några veckor med sjukt bra kajakfiskeväder. Själv har jag varit billös och strandad i två veckor, men det ska nog reda upp sig i helgen och veckan. Så? Har det blivit något fiske?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ohoj, kajakfiskare hör upp!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Ante_J Visa inläggHur går det för er? Vi har haft några veckor med sjukt bra kajakfiskeväder. Själv har jag varit billös och strandad i två veckor, men det ska nog reda upp sig i helgen och veckan. Så? Har det blivit något fiske?
Klart det går bra Har fiskat så mycket att jag inte hunnit med att uppdatera bloggen (blir en post om ekolod i veckan). Senast igår var jag och fiskade abborre. Spinnare verkar fungera bäst så här långt i juni. Drog konsekvent borrar om 0.5kg och uppåt. Avslutade dagen då en riktigt fin gädda om ca 5kg nappade på en liten spinnare och när tjejen just skulle ta en bild när jag lyfte upp fisken, utbrast jag: "just det, har ju ingen tafs på ju" och i samma ögonblick bet gäddan av linan och stack. Då paddlade vi hem.
Intresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se
Kommentera
-
Det har varit lugnt sista veckan, har monterat ett RAMfäste för mitt ekolod och väntar nu på marine goop för att fästa givaren i skrovet. Har tidigare haft den monterat med nåt silconbaserat men den slutade fungera som den skulle här om veckan så jag hoppas verkligen inte att givaren tagit skada av någon anledning. Ser fram emot att prova lite, för mig nya, jiggmetoder. framför allt texas rigg. Blir mycket jigg överlag framöver känner jag främst för att jag inte tidigare har fiskat så mycket med jigg.
Ha det!
Kommentera
-
Jag har beställt en Big Tuna, letar nu efter en "fiske paddel" och lite fästen/småplock, nån som vet en bra/billig UK baserad webbutik som man kan handla ifrån, austin kayak i USA har ju bra priser men frakten lär ju skena iväg plus moms/tull osv.
eller, OM det finns en svensk butik, vilket jag tvivlar på, om inte ett ram fäste ska kosta en arm och ett halvt ben.
Tack
// HenrikSenast ändrad av Henrik Castenback; 2013-06-17, 07:54.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Henrik Castenback Visa inläggJag har beställt en Big Tuna, letar nu efter en "fiske paddel" och lite fästen/småplock, nån som vet en bra/billig UK baserad webbutik som man kan handla ifrån, austin kayak i USA har ju bra priser men frakten lär ju skena iväg plus moms/tull osv.
eller, OM det finns en svensk butik, vilket jag tvivlar på, om inte ett ram fäste ska kosta en arm och ett halvt ben.
Tack
// Henrik
Prova: http://www.escape-watersports.co.uk/
Scotty's grejer är väldigt bra och prisvärda.
Hur tänker du frakta runt jättekajaken?Intresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se
Kommentera
-
Hej,
tack för tipset, kajaken kommer ligga på takräcket.
ang. storleken så fick det bli en Big Tuna av flera anledningar.
Valet stod väl egentligen mellan 3-4 saker, Portabote, Oskwigg, Nucanoe och Big tuna
Portabote/Oskwigg
+ihopfällbar iaf PB
+stabil
+lätt förvarad inte Oskwiggen
+2-3 personer får plats
+Oskwiggen billig
-Porta Bote dyr
-Kräver motor, bensin eller el, därmed även batteri eller bansintank
-Ger mig ingen motion/träning, det behövs.
-Låter mycket med motor
-Oskwigge kräver störra förvaringsplats
-Blir stor på ett takräcke
Sen har jag redan en rodd plast eka med bensinare i fritidshuset.
Nucanoe
+moduluppbyg
+kan lätt vara 2 vuxna + 1 barn i den
+Billig i standardutförande
+Lättförvarad
+Lätt transporterad
+Stabil
-Kräver nästan motor och då batteri eller bensintank/dunk
-Tungpaddlad
-DYR att utrusta
-Saknar svensk importör/återförsäljare, allt måste köpas från USA eller UK.
Big Tuna
+Lätt förvarad
+Lätt transporterad
+Kan padlas av mig ensam
+kommer med nästan allt som behövs i standardutförande
+kan bli en tandem 2 vuxna och med en stol till kan 3 sitta i den 1 barn
+färdiga monteringshål för ram bollar
+Svensk återförsäljare/importör
+Stabil
-vikt, storlek
-pris, jämfört med en enmanskajak
Sen så ger Kajakerna ger mig träning vilket jag är i behov av.
Jag fiskar mest själv eller med 1 person till, eller så är vi ute på en åktur, jag, frugan och grabben på snart 2.
Jonas, hojta till om ni skall ner mot Tullgarn senare i sommar så kanske vi kan träffas.
// HcSenast ändrad av Henrik Castenback; 2013-06-18, 08:13.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av StorumanMas Visa inläggDet har varit lugnt sista veckan, har monterat ett RAMfäste för mitt ekolod och väntar nu på marine goop för att fästa givaren i skrovet. Har tidigare haft den monterat med nåt silconbaserat men den slutade fungera som den skulle här om veckan så jag hoppas verkligen inte att givaren tagit skada av någon anledning. Ser fram emot att prova lite, för mig nya, jiggmetoder. framför allt texas rigg. Blir mycket jigg överlag framöver känner jag främst för att jag inte tidigare har fiskat så mycket med jigg.
Ha det!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Henrik Castenback Visa inläggJonas, hojta till om ni skall ner mot Tullgarn senare i sommar så kanske vi kan träffas.
// HcIntresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 813 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka