Ohoj, kajakfiskare hör upp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ohoj, kajakfiskare hör upp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av martinus Visa inlägg
    Sugen på att köpa en kajak för att komma åt vissa vatten. Har läst i andra trådar att jula ska få in en ganska snart. Är ju inte så att jag kommer använda den jättemycket så den får ju gärna vara billig..

Sen har jag kika på dessa alternativen också:

eller lite längre

Hur ska man tänka med stoleken? Kommer väl främst användas i mindre strömmande vatten och jag antar att en lite mindre blir lite lättare att svänga med osv men att en längre är betydligt bättre om man ska paddla på en bit?

Jag kommer nog att köpa Dace Pro Angler fast den lilla varianten (12?). Det borde räcka utmärkt tycker jag. Skriv gärna en liten recension när du köpt

Kommentera

• Kajakträff Lör 29/4 på Ringsjön!

Efter lite snack med Olof "ogoransson" försöker vi få till en Kajakträff på Ringsjön de 29e april.
      Lite snack, lite fiske och lite grill efter turen föreslås.
      Hederspris till minsta fisk!

PMa för intresse och sprid gärna i andra forum. Jag finns på FB som "Fiske Nörd" och lägger ut eventet i "Svenska Kajakfiskare" gruppen.
      (ja jag har efter en massa tjat skaffat FB-konto där till slut men gillar det inte)

Återkommer om tid o plats men ställ väckarklockan tidigt!

Skulle vädergudarna bjuda på stormvindar och vinterkyla kan man skjuta fram det till helgen efter.

Skitfiske!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
        Efter lite snack med Olof "ogoransson" försöker vi få till en Kajakträff på Ringsjön de 29e april.

PMa för intresse och sprid gärna i andra forum. Jag finns på FB som "Fiske Nörd" och lägger ut eventet i "Svenska Kajakfiskare" gruppen.
        (ja jag har efter en massa tjat skaffat FB-konto där till slut men gillar det inte)

Skulle vädergudarna bjuda på stormvindar och vinterkyla kan man skjuta fram det till helgen efter.

Skitfiske!
        BOOOOHHHH, sviktare

Kommentera

• Ursprungligen postat av uffe62 Visa inlägg
          BOOOOHHHH, sviktare
          Hehe! Jag vet jag skäms! Lovar att ni slipper selfies och foton på goda avätna middagar! Jag får säkert inga "vänner" i alla fall! Haha!
          Senast ändrad av Husse0416; 2017-04-02, 12:41.

Kommentera

• Kajakträff på Ringsjön de 29e april.

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg

Skitfiske!
            Bump!

Nu har vi bestämt tid o plats!
            Vi samlas på morgonen kl 8.30 vid Eslöv-Ringsjön fiskeklubbs stuga vid Gamla Bo .

Fiskekort finns att köpa på klubben. Blir det busväder kan man fika o värma sig inomhus efter fisket.
            Vill man grilla så ta med egen mat att lägga på grillen (eller fånga några fina abborrar hehe) så fixar jag kol.
            Välkomna o skitfiske!!
            /Gustav och Olof

Kommentera

• Fiskade från kajak för första gången i helgen. Jag tog min vanliga havskajak (Prijon Seayak) och fixade utriggare, lina för draggfäste i fören och spände fast en back med gummiband på akterdäcket. Ett par avsågade rör i backen blev två bra spöhållare, som det brukar se ut på Youtube.

Det blev ganska bra, grejerna fungerade och det var faktiskt ganska skönt att sitta skyddad i en sittbrunn. Men det är väl för att jag är van med det. Funderar annars skarpt på att skaffa en jula-kajak. Vet dock inte hur den skulle fungera på västkusten kring Lysekil där inte behövs mycket vind för att det ska bygga upp vågor.

Nu till min fråga. Hur försiktig bör man vara med rullarna? Alltså hur gör ni med spöna i kajakerna när ni fixar med t.ex. trassel vi spötoppen? Det hände mig några gånger att det snodde sig runt toppen och jag var tvungen att fixa detta. Eller när ni byter drag? Jag la ut spöt åt sidan så rullen åkte ner i vattnet, viket ändå inte kändes helt okey. I en båt lägger jag ju spöt i båten, men här fanns ju ingen plats. Jag sköljde av dem när jag kom hem, men räcker det. Saltvatten är ju tufft för mekanik. Å andra sidan får de ju mycket saltvatten på sig ändå bara genom att man fiskar i saltvatten.

Kommentera

• Jag som kajakfiskare anpassar mina spön efter kajakfisket och använder därför korta spön med kort handtag för lättare hantering. I en fiskekajak är ju hanteringen lite lättare med alla spöhållare och utrymme man har. När det gäller rullar så är det ju som du säger, man kan inte undvika att få vatten på dem och ska ju alltid skölja av dem. Då jag fiskar mycket i Norge så använder jag Penn rullar som klarar saltvatten ganska bra.
                Jag är en fotograf och filmskapare som älskar det kontrollerade kaos som följer med kajakfiske.

Sponsor: https://Kajakfiskarna.se

Kommentera

• Nya fiskemaskinen Hobie Tandem Island!

Körde hem den från Stockholm igår. Tack Pia på Seafari för en smidig affär!
                  Nu ska det provseglas och sen ska den utrustas såklart!
                  Känns riktigt bra detta!
                  Nu vågar man sig ut på öppet vatten där den lilla trevliga Julakajaken aldrig fått komma ut.

Skitfiske!

Click image for larger version

Name:	20170412_104701.jpg
Views:	1
Size:	992,9 KB
ID:	1783955Click image for larger version

Name:	20170412_104648-1.jpg
Size:	1,03 MB
ID:	1783954Click image for larger version

Name:	20170412_104709.jpg
Size:	1 004,8 KB
ID:	1783956Click image for larger version

Name:	20170412_104717.jpg
Size:	988,6 KB
ID:	1783957Click image for larger version

Name:	20170412_105134.jpg
Size:	1,01 MB
ID:	1783958Click image for larger version

Name:	20170412_105114.jpg
Size:	1 014,3 KB
ID:	1783959

Kommentera

• Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                    Körde hem den från Stockholm igår. Tack Pia på Seafari för en smidig affär!
                    Nu ska det provseglas och sen ska den utrustas såklart!
                    Känns riktigt bra detta!
                    Nu vågar man sig ut på öppet vatten där den lilla trevliga Julakajaken aldrig fått komma ut.

Skitfiske!
                    Herrejävlar vilken kajak! Du kan ha Jula-kajaken som jolle!

Hur lång är den?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Henrik-W Visa inlägg
                      Herrejävlar vilken kajak! Du kan ha Jula-kajaken som jolle!

Hur lång är den?
                      Haha, jag får väl döpa min Jula kajak till "Jollen" tror jag!

Segelkajaken är 5,60 lång och 3 meter bred med utfällda utriggare. Hela 8,4 kvm segelyta så det går undan när det blåser! blåser det 8-10m/s är 10 knop ingen omöjlig fart!
                      Det ska bli skönt att slippa paddla i motvind.

Premiärtur i morgon!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka