Ursprungligen postat av Patrik_J
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ohoj, kajakfiskare hör upp!
Collapse
X
-
Någon som har testat de uppblåsbara kajakerna som finns att köpa, tänkte mest att de är smidiga att förvara när man bor i lägenhetFLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
postade detta i en annan tråd, ingen aktivitet där...gjort ett tillägg,
någon som har testat Advanced Elements kajaker(uppblåsbara, eller annat uppblåsbart fabrikat) och hur dem funkar för fiske? har aldrig suttit i en kajak(men ett par v i kanot), hur nojigt känns det att åka ut med dessa vid lite vind/vågor, säg friskt 7-9m/s?
Hur funkar det att fiska från "standarkajaker" typ vanliga motionärstingestar? måste medge att standardkajaker och utsikten att rulla runt o bli sittande med huvudet i U-läge ingjuter ren skräck i mig, känns mindre läskigt med "öppen" kajak där man trillar i vattnet istället iaf för mig,
någon som vet om det finns någon återförsäljare för kajaker(inte nödvändigtvis fiskekajaker)mellan vänern/vättern? Kanske hyra en dag eller iaf provsitta/paddla?
OK, efter lite efterforskning så lutar det kanske lite mer åt en plastkajak, uppblåsbart o krokar kanske inte är den bästa kombinationen, hursomhelst, verkar som Ocean Kayak, samt Malibu, och Hobie är riktigt bra grejer(även om Hobien går bort för min del, för mkt pengar), De har alla lite olika längder/options, Nån som vet vart Ocean/Malibu finns hos återförsäljare?
Mvh
Kommentera
-
Ursprungligen postat av WL500GP Visa inläggOK, efter lite efterforskning så lutar det kanske lite mer åt en plastkajak, uppblåsbart o krokar kanske inte är den bästa kombinationen, hursomhelst, verkar som Ocean Kayak, samt Malibu, och Hobie är riktigt bra grejer(även om Hobien går bort för min del, för mkt pengar), De har alla lite olika längder/options, Nån som vet vart Ocean/Malibu finns hos återförsäljare?
Mvh
Kan även tipsa om Jackson Cuda(Finns både i 12 och 14 fot) som ser fina ut och verkar vara grymt stabila. Finns hos Kajaktiv
MVH//
Patrik
Kommentera
-
Ursprungligen postat av StorumanMas Visa inläggMest i sjöarna runt Aspeboda men det ska nog bli mycket i Runn i sommar när jag fått på ekolodet. Vi får väl ordna så att du kan prova den?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av WL500GP Visa inläggpostade detta i en annan tråd, ingen aktivitet där...gjort ett tillägg,
någon som har testat Advanced Elements kajaker(uppblåsbara, eller annat uppblåsbart fabrikat) och hur dem funkar för fiske? har aldrig suttit i en kajak(men ett par v i kanot), hur nojigt känns det att åka ut med dessa vid lite vind/vågor, säg friskt 7-9m/s?
Hur funkar det att fiska från "standarkajaker" typ vanliga motionärstingestar? måste medge att standardkajaker och utsikten att rulla runt o bli sittande med huvudet i U-läge ingjuter ren skräck i mig, känns mindre läskigt med "öppen" kajak där man trillar i vattnet istället iaf för mig,
någon som vet om det finns någon återförsäljare för kajaker(inte nödvändigtvis fiskekajaker)mellan vänern/vättern? Kanske hyra en dag eller iaf provsitta/paddla?
OK, efter lite efterforskning så lutar det kanske lite mer åt en plastkajak, uppblåsbart o krokar kanske inte är den bästa kombinationen, hursomhelst, verkar som Ocean Kayak, samt Malibu, och Hobie är riktigt bra grejer(även om Hobien går bort för min del, för mkt pengar), De har alla lite olika längder/options, Nån som vet vart Ocean/Malibu finns hos återförsäljare?
Mvh
Kan säga så här, är det en kajak för fiske du söker glöm allt vad standard och nödlösningar heter. Fiskekajaker är byggda för att fiska från. En standard kajak KAN du kanske i nödfall göra några kast en varm sommardag. Så bestäm dig för vad du ska ha den till och köp inget mitt i mellan och tro att du får 2 i en, Svaret är att man oftast inte får nått av dom 2.Senast ändrad av Exxet; 2013-05-10, 16:36.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
OK, tack Patrik & Anders,
Patrik, läste dina resonemang att välja Ocean's, fina med dem är väl också allt är klart för utbyggnad, humminbird, canon, elmotor, etc, fästen klara. Läste nånannanstans att kajaker under 11-12 fot kan vara lite kursinstabila, hur verkar din 11 fotare mht kurstabilitet(såg att du paddlat "vanlig kajak" också, så du borde ju ha en bra känsla för om det funkar bra med 11fot) ?vart beställde du ifrån i UK & vad kostade frakten?
Såg via länken att det fanns en ÅF uppe i Karlstad(Vänerkajak), dem hade ju typiskt nog inte Ocean/Malibu, men en som hette Riot Escape 12(nån som testat dessa?), hyggligt bra pris på den, ser ut som det blir en sväng till Karlstad,
Mvh
Kommentera
-
Jo det stämmer nog att korta kajaker är kursinstabila. Min Hobie med sina 3,70 m = 12 fot är det trotts roder. Men det är samtidigt en stor fördel i fisket. Ska man färdas långt i sitt fiske så kan en kajak på 4m kanske 4,5 vara bra. Men en kort kajak är mycket enklare att vrida runt under fisket. Finns många situationer när man med en hand måste flytta kajaken eller vrida den mot vind eller med fisk på kroken. En lång kajak kan liknas vid en oljetanker under fisket, inte så lätt att vrida runt på fläcken vilket du kommer att behöva göra många gånger.
Vart gränsen går är svårt att säga. Men jag brukar förflytta mig mellan 2-4 km (1-2,5 distans) enkel väg å lika långt tillbaka. Den sträckan är inga problem, nu har ju jag trampor men då är det väldigt lugnt trampande. så ska du inte färdas mycket längre än så under en fiskedag är en kajak på 10- 12 fot ett bra val.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Att kunna förflytta sig, till exempel när du drillar fisk, är fantastiskt och säkrare än en vanlig fiskekajak. Att bli liggande med sidan mot vind och vågor är en av de största anledningarna till att folk slår runt.
Jag rekommenderar Hobie även om prislappen är högre.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av WL500GP Visa inläggOK, tack Patrik & Anders,
Patrik, läste dina resonemang att välja Ocean's, fina med dem är väl också allt är klart för utbyggnad, humminbird, canon, elmotor, etc, fästen klara. Läste nånannanstans att kajaker under 11-12 fot kan vara lite kursinstabila, hur verkar din 11 fotare mht kurstabilitet(såg att du paddlat "vanlig kajak" också, så du borde ju ha en bra känsla för om det funkar bra med 11fot) ?vart beställde du ifrån i UK & vad kostade frakten?
Mvh
Läser man om folk som fiskar havsfiske elle "Inshore" (I USA) så säger de mellan 13-14 fot på kajaken är perfekt, men de är inte ovanligt att de använder sig av kajaker som är ner till 10 fot, dock om de är mer eller mindre vindstilla och väldigt lite vågor. Läser man runt på olika forum i USA så runt 12 fot verkar vara den vanligaste längden.
Jackson har flera olika modeller, Cuda 12 och 14 och Coosa som är 11 fot. 14 för att den ska vara kursstabil, 12 som är ett mellanting och Coosa som är 11 för åar mindre sjöar och strömmande vatten...
Roder som jag förstår de är egentligen inte huvudsaken för att "styra" en kajak utan att de är att se till att avdriftningen blir så liten som möjligt, "styra" kajaken gör man med paddeln.
Jag själv hade seriöst övervägt Jackson om jag inte själv varit så inne på Hobie och deras trampkajaker. Gillar verkligen att kunna ha händerna fria.
Jag har inte hört talas om Riot kayaks men mest kajak för pengarna verkar ett märke som heter Pescador 12 vara enligt forum i USA. Jämför man den Riot du nämner och Pescadoren så ser de väldigt likvärdiga ut.
Jag hitta både VätternKajak och http://www.youradventure.se/ som borde vara i din närhet.
BTW, på discovery channel är de just nu Off the hook, detta avsnitt om kayakfiske...
MVH//
Patrik
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 798 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka