Ohoj, kajakfiskare hör upp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ohoj, kajakfiskare hör upp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ante_J Visa inlägg
    1. För att ankaret ska ha en chans så måste du ha minst 3*djupet i ankarlina ute. Det har varit gånger, i strömmande vatten, då jag haft 30m lina på fem meters djup, men då räckte det med ett 0,7kg ankare. Har aldrig använt tyngre.
    Där är säkert en stor anledning till att det inte funka så bra för mig har bara 5m lina .
    Ska till biltema någon dag & köpa på mig lite bra att ha grejer , men jag tror jag går upp en stl till 1,5 kg

Kommentera

Ohoj! Slog till på en Hobie revolution 11 2012, fick ett bra pris och den verkade ha allt jag sökte. Måste säga att jag är ohyggligt nöjd! Fisket efter gädda verkar tyvärr inte ha kommit igång här runt Falun men lyckades iaf lura en gädda på 2.5 kg. Hoppas på att få mitt humminbird ekolod idag så jag kan börja klura ut var och hur jag ska sätta dit det. vill prova prickskytte med vertikal grejjor så det blir lite klurande så jag får givare på rätt plats.

Kommentera

Ursprungligen postat av StorumanMas Visa inlägg
        Ohoj! Slog till på en Hobie revolution 11 2012, fick ett bra pris och den verkade ha allt jag sökte. Måste säga att jag är ohyggligt nöjd! Fisket efter gädda verkar tyvärr inte ha kommit igång här runt Falun men lyckades iaf lura en gädda på 2.5 kg. Hoppas på att få mitt humminbird ekolod idag så jag kan börja klura ut var och hur jag ska sätta dit det. vill prova prickskytte med vertikal grejjor så det blir lite klurande så jag får givare på rätt plats.
        Trevligt, är också på väg att beställa en Hobie, fast jag väljer nog en Outback, skulle dock gärna vilja höra lite mer om din revolution, är också boende i Falun. Var fiskar du?

Kommentera

Går själv i tankarna att skaffa en kajak till fisket, men hur är stabiliteten i dessa jämfört med en kanadensare (kanot) ?
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
            Går själv i tankarna att skaffa en kajak till fisket, men hur är stabiliteten i dessa jämfört med en kanadensare (kanot) ?
            Jag kan stå & fiska i min min Fredomhawk 12 , då den har pontoner man kan fälla ut .

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              Hej Mojoman ! Det beror på vilken kanadensare man jämför med vilken kajak ! Men jag har både och, kanadensaren är ca: 5x0,90 och min Hobie Outback ca: 3,70x0,84.

Man sitter lite lägre i kanadensare vilken är fördel för stabilitet men jobbigt för fisket. Kanadensaren är lite bredare men den bredden har du bara mitt på sedan smalnar den av mer än kajaken gör. Skillnaden är hårfin mellan dessa, det som skiljer är mer hur man sitter och arbetar i den.

En smalare kajak typ revolution med sina 0,74 bredd blir lite rankare, men inte värre än att man vänjer sig att både fiska och hantera grov fisk från kajaken.

Jag har tidigare fiskat både från gummibåt (dansa runt som ett löv i storm) och kanadensaren (oljetanker i sammanhanget) så är kajak i särklass i alla avseenden.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Idag skaffade jag också kajak.

Jag vet att surrningen ser konstig ut, lovar att bättra mig ;D

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Idag skaffade jag också kajak.

Jag vet att surrningen ser konstig ut, lovar att bättra mig ;D
                  Grattis Simon, den modellen känner jag igen så jag vet att du gjort ett bra köp

Tycker däremot inte att surrningen är konstig, precis sådär är allt jag också har, åker visserligen kortare sträckor och inte landsvägsfart. Men detta räcker långt för det är väl spännband som är ordentligt tighta ?
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                    Grattis Simon, den modellen känner jag igen så jag vet att du gjort ett bra köp

Tycker däremot inte att surrningen är konstig, precis sådär är allt jag också har, åker visserligen kortare sträckor och inte landsvägsfart. Men detta räcker långt för det är väl spännband som är ordentligt tighta ?
                    Yes spännband. Jag har spänt lite konstigt på den bilden. Lät som satan under bilfärd då bandet vibrerade (hade den även under kajaken) på vägen hem spände jag den endast över med bandet dubblat. Då lät det ingenting alls typ Sjukt nöjd med min jungfrufärd i natt. Enda negativa är att jag hade räknat med att få in den i förrådet och helt missat vinkeln som det innebär att få in den i själva förrådsutrymmet. Så just nu står kajaken i hallen i min lägenhet xD

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                      Yes spännband. Jag har spänt lite konstigt på den bilden. Lät som satan under bilfärd då bandet vibrerade (hade den även under kajaken) på vägen hem spände jag den endast över med bandet dubblat. Då lät det ingenting alls typ Sjukt nöjd med min jungfrufärd i natt. Enda negativa är att jag hade räknat med att få in den i förrådet och helt missat vinkeln som det innebär att få in den i själva förrådsutrymmet. Så just nu står kajaken i hallen i min lägenhet xD
                      Vrid bandet ett halvt eller helt varv där det låter så är det problemet ur världen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka