Ohoj, kajakfiskare hör upp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ohoj, kajakfiskare hör upp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Har själv ej bytt men enligt de som har turbofenorna och segelrodret är det som natt och dag!
    Har inte sett något behov för egen del, men blir det inte motsvarande mer ansträngande att trampa då turbofenorna är större. I vilket fall räcker standard långt om man inte ska iväg flera sjömil i transportsträcka.

Men segelroder är det större eller mindre än original? Standardrodret tycker jag tar styrning dåligt i låg fart när man sakta vill styra runt i en vik.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

• Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      Har inte sett något behov för egen del, men blir det inte motsvarande mer ansträngande att trampa då turbofenorna är större. I vilket fall räcker standard långt om man inte ska iväg flera sjömil i transportsträcka.

Men segelroder är det större eller mindre än original? Standardrodret tycker jag tar styrning dåligt i låg fart när man sakta vill styra runt i en vik.
      Jag är också jättenöjd med hobien som den kommer men som sagt jag har har blivit konsulterad i att det är väldigt stor skillnad.

Energi kan ju bara omvandlas och inte förstöras så det är klart att med mer kraft i fenorna krävs mer kraft i benen. Som växlarna på en cykel.
      En annan stor fördel dock med turbofenorna är att kajaken blir mer stabil då de är längre och därmed fångar mer vatten från sidorna när de är i upprätt läge.

Segelrodret är bredare och fångar därmed mer vatten vilket gör att kajaken svänger mkt lättare och även blir mer kursstabil.

Segelrodret kostar nästan ingenting medan turbofenor är en lite mer kostsam uppgradering.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
        Jag är också jättenöjd med hobien som den kommer men som sagt jag har har blivit konsulterad i att det är väldigt stor skillnad.

Energi kan ju bara omvandlas och inte förstöras så det är klart att med mer kraft i fenorna krävs mer kraft i benen. Som växlarna på en cykel.
        En annan stor fördel dock med turbofenorna är att kajaken blir mer stabil då de är längre och därmed fångar mer vatten från sidorna när de är i upprätt läge.

Segelrodret är bredare och fångar därmed mer vatten vilket gör att kajaken svänger mkt lättare och även blir mer kursstabil.

Segelrodret kostar nästan ingenting medan turbofenor är en lite mer kostsam uppgradering.
        Tack ! Kände inte till detta med segelroder, men ytterligare en sak att köpa på listan nu
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tack ! Kände inte till detta med segelroder, men ytterligare en sak att köpa på listan nu
          Kul att man kan hjälpa till

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gurkas Visa inlägg
            Tack. Har innerst inne lutat åt hobien. Är det stor skillnad mellan dom olika fenorna. Och om man köper turbo ska man då byta rodret med?
            Ingen aning, Sg vet säkert mer om detta. Men jag kan gissa att man kan göra som man vill. Jag kommer i alla fall att strunta i turbofenor men satsa på större roder.

Såg i din andra tråd att du skrev detta:
            Kommer flugfiska därav känns det som stabilitet är av största vikt,ibland stående.
            Hur gick det med sökning via tagg? Hittade du dessa trådar så har den frågan varit upp flera gånger, speciellt jerkfiskare som anser att stå är ett måste. Du kan skaffa utriggare,sidopontoner som gör kajaken mer stabil, finns olika modeller, tom inbyggda i kajaken som den modell Tonyex har, finns med i en tråd.

Även om det går att stå i en kajak så anser jag det både säkrare och bättre att lära sig ny teknik för att fiska sittande. Men jag har ingen aning om detta är möjligt för flugfiske. Jag jerkar i alla fall sittande.

Kommentera

• Sitta i kajaken och flugfiska borde inte vara något problem eftersom det fungerar från flytring.

Kommentera

• ohoj

ok, ekolod, någon som har tips på något lämpligt? hummingbird, lowrance? helst ett med "trough hull" givare så man slipper o fibbla med "scupper hole" monteringsgrejjer etc,

vantar/mössa för paddling i kallt väder? nån som har tips här? har testat diverse själv, ull thinsulate funkar bra vid landfiske och över fryspunkten men det har i regel varit i en torr miljö, kanske nån form av neoprene handskar då det blir blött om händerna?

ang. drysuit så blir det en tvådelad lösning för mig, mest flexibelt, inte lika bra/säkert som en "hel" torrdräkt men tillräckligt bra för mina behov, har beställt jacka än så länge,

Kommentera

• De flesta givare tror jag du kan köra genomskrov med gel eller liknande. Jag ska förmodligen köra ett Elite 5HDI när jag väl skaffar ett.

Vilket lod du ska ha beror ju mkt på vad du är ute efter och vilken storlek och features du söker.

Kommentera

Ingen aning, Sg vet säkert mer om detta. Men jag kan gissa att man kan göra som man vill. Jag kommer i alla fall att strunta i turbofenor men satsa på större roder.

Såg i din andra tråd att du skrev detta:

Hur gick det med sökning via tagg? Hittade du dessa trådar så har den frågan varit upp flera gånger, speciellt jerkfiskare som anser att stå är ett måste. Du kan skaffa utriggare,sidopontoner som gör kajaken mer stabil, finns olika modeller, tom inbyggda i kajaken som den modell Tonyex har, finns med i en tråd.

Även om det går att stå i en kajak så anser jag det både säkrare och bättre att lära sig ny teknik för att fiska sittande. Men jag har ingen aning om detta är möjligt för flugfiske. Jag jerkar i alla fall sittande.
                    Jo hittade fler då, tack för tipset!!!!
                    Undrar om det är någon som kan säga något om dessa kajaker
                    Old town predator 13 el mx
                    Jacksson cuda 12 el 14
                    Undrar även om någon vet om dom brukar ha med kajaker från olika leverantörer på sportfiskemässan?
                    Senast ändrad av Gurkas; 2014-01-24, 23:49.

Kommentera

• Hobie har visat på sportfiskemässan iallaf. Tror inte jag såg några andra 2013 men det skulle ibte förvåna mig om fler visar 2014.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka