Lanterna till kajaken för er som fiskar nu när det blir mörkare...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ohoj, kajakfiskare hör upp!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av kajakfiskarn.se Visa inläggLanterna till kajaken för er som fiskar nu när det blir mörkare...
http://www.kajakfiskarn.se/2013/09/l...t-sakrare.html
I inlägg #135 finns min lösning den är exakt 1000:- billigare, dock inte lika fin
Sen det du säger på din sida om lanternor på kajak är inte helt korrekt. Sjöfartlagen gäller ALLA fartyg. Och som fartyg enligt sjötrafikförordningen gäller definitionen:
1 § Med fartyg avses i denna förordning varje farkost som används eller kan användas till transport på vattnet.
Därmed finns det en hel del krav enligt detta, därmed inte sagt att du måste ha lanternor, detta krav försvinner på mindre båtar men istället kommer andra krav som tex att kunna visa sin position i mörker. Blir du påkörd så går du inte helt fri om du inte har vidtagit säkerhetsåtgärder. Läs sjöfartsverkets sjötrafikföreskrifter: Enligt regelverket åligger det alla fartyg att ansvara för att kollision till sjöss inte sker. Blir du påkörd där det framgår att du inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att undvika kollision så kan du dömmas skyldig. Sådan är lagen, vilket få känner till.
Bla annat sägs detta:
Segelbåt under 7 m längd som av praktiska skäl inte kan föra lanternor samt
roddbåt får istället ha en elektrisk lampa eller tänd lykta med vitt ljus, som ska
visas i så god tid att kollision kan undvikas.
Båt som för eller visar endast ett ljus är enligt sjötrafikkungörelsen 2 kap 14 §
skyldig att i svenskt inre vatten hålla väl ur vägen för annan sjötrafik.
Roddbåt Samma som föreskrivs för segelbåtar, eller visa en lanterna eller en elektrisk
lampa med vitt ljus i så god tid att kollision kan undvikas.
Med enbart vänlig avsikt
AndersDet finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Exxet Visa inläggFantastiskt fin lanterna men något dyrt, ca 1200 :- ser jag att det kostat.
I inlägg #135 finns min lösning den är exakt 1000:- billigare, dock inte lika fin
Sen det du säger på din sida om lanternor på kajak är inte helt korrekt. Sjöfartlagen gäller ALLA fartyg. Och som fartyg enligt sjötrafikförordningen gäller definitionen:
1 § Med fartyg avses i denna förordning varje farkost som används eller kan användas till transport på vattnet.
Därmed finns det en hel del krav enligt detta, därmed inte sagt att du måste ha lanternor, detta krav försvinner på mindre båtar men istället kommer andra krav som tex att kunna visa sin position i mörker. Blir du påkörd så går du inte helt fri om du inte har vidtagit säkerhetsåtgärder. Läs sjöfartsverkets sjötrafikföreskrifter: Enligt regelverket åligger det alla fartyg att ansvara för att kollision till sjöss inte sker. Blir du påkörd där det framgår att du inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att undvika kollision så kan du dömmas skyldig. Sådan är lagen, vilket få känner till.
Bla annat sägs detta:
Så jag tycker du ska ändra det du skriver på din blogg så du inte lurar någon stackare i fördärvet. Du kanske har rätt men jag gör inte den tolkningen.
Med enbart vänlig avsikt
Anders
Väl fångat Anders. Jag skall se till att ändra en del av formuleringen i det inledande stycket.
MVh JonasIntresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se
Kommentera
-
Bra att du tar det på rätt sätt. Lagen till sjöss är inte helt enkel. Men som jag tolkar den så är vi kajakare enligt Sjöfartsverkets Sjötrafikföreskrifter ett fartyg i lagans ögon. Det som kan skilja och där dina ord kan vara helt rätt är i mindre sjöar mm. Men tar man höjd och gör vad man kan så står man i en bättre dager den dagen en olycka ska dras i domstol
Regel 1 – Tillämpninga.
Dessa regler skall följas av alla fartyg på öppna havet och i alla därmed förbundna farvatten, som är farbara för sjögående fartyg.
Regel 3 – Allmänna definitioner
I dessa regler skall nedanstående ord och uttryck, där ej annat följer av sammanhanget, ha följande innebörd:
a. Med ”fartyg” avses varje farkost, inklusive ej deplacerande farkost, WIG-farkost och sjöflygplan, som används eller kan användas till transport på vattnet.
Regel 7 – Risk för kollisiona.
Varje fartyg skall utnyttja alla tillgängliga medel, som med hänsyn till rådande förhållanden och omständigheter bedöms lämpliga för att avgöra om risk för kollision föreligger. I tveksamma fall skall sådan risk anses föreligga.
Mycket mer finns att läsa här: Oavsett vilken skyldighet man har som kajakförare så är detta inte fel att beakta:
Glömde ju: Måste säga att det är en trevlig sida/blogg du har med fina bilder och läsvärda artiklar/inlägg.Senast ändrad av Exxet; 2013-09-03, 11:34.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Direktörpelle Visa inläggHej! Många sidor att läsa, men ögonen går i kors efter jobbet!
En fråga jag har, hur fungerar jerkfiske ifrån kajak?Intresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Direktörpelle Visa inläggHej! Många sidor att läsa, men ögonen går i kors efter jobbet!
En fråga jag har, hur fungerar jerkfiske ifrån kajak?
Men alla andra beten går hur bra som helst: jag kör med 2 olika tekniker:
1. Som Totte här på FS lärt mig man jerkar sidvägen, palma rullen som vanligt men placera ett eller 2 fingrar mot högra sidan på spöt och jerka med små lätta jerks med spöt åt vänster.
2. Vevjerkar. funkar med alla rullar men klart bäst med predatorn som har 6,3:1 i utväxling. Rikta spöt mot betet, det motverkar att rycket som blir av vevtaget fjädras/dämpas upp av spöt, behövs ej om du har riktigt styvt spö eller om betet är lättjerkat. Jerka med ryckvis snabba vevtag om halvt eller helt varv med lite vila mellan. Denna metod kan göras hur mångsidig som helst. tex. så kör jag ibland halvvarv (snabbt), kort vila halv, kort vila, halv osv med 5,3 utvxl. som gör att betet inte förflyttar sig så långt utan står nästan still och slänger med kroppen och belly flashar från sida till sida. Väldigt effektivt i kallare vatten. Varianterna på hur du vevar och kombinerar helvarv, halv, 1,5, delar av varv mm är oändliga. Dessutom ett förbaskat behagligt kajakjerkande tycker jag
Men det ska vara snabba vevtag så kort vev är ett måste.
Lägger med en bild på en snipa på dryga 80 cm som jag fick igår på kajakjerk enligt ovan:
Senast ändrad av Exxet; 2013-09-10, 21:39.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 818 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka