Ohoj, kajakfiskare hör upp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ohoj, kajakfiskare hör upp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• På g !

Edit: gick tydligen inte att länka bilder från dropbox :-(

Senast ändrad av Henrik Castenback; 2013-07-22, 19:24.

Kommentera

• Hallå folket!

Någon som har nått praktiskt tipps hur man landar större fiskar på bästa sätt (gädda). Håv eller handen? Jag kan tycka att det verkar osmidigt med en metergädda i ena handen och ett försök att fotografera med den andra. Hur gör ni som inte har GoPro kameror monterade? Åker man i land med drömfångsten?

Kommentera

• Det finns en dansk som gör grymma GoPro-filmer. Dennis Bombom, Bombomvideo. Det här är hans första film på engelska och inte hans bästa. De bästa är klart sevärda, även om man tjänar på att förstå lite danska, ändå.

Där finns massor av tips. Allt från att hantera fisk, drilla, rigga kajaken och säkerhet.

Kommentera

• Ja precis! Han gör bra filmer. Har sett en eller två. Gillar att han lyckas trolla med två spön! Inget man gör utan trampor antar jag....

Tankar kring fotografering då?

Kommentera

• Montera en kamera på båten som du har fjärrutlösare till

Kommentera

• Jag var inne och kollade på Cudans sida och blev mycket intresserad av dem höga stolen, jag kan tänka mig att det hade funkat bra att sitta så högt även i min prowler big game så jag undrar om någon vet var dom säljer sådana stolar eller liknande som jag kan modifiera.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Joakim000 Visa inlägg
                Ja precis! Han gör bra filmer. Har sett en eller två. Gillar att han lyckas trolla med två spön! Inget man gör utan trampor antar jag....

Tankar kring fotografering då?
                Du kan titta på min blogg och hur jag tar bilder där. Jag kör med vidvinkel (inte lika mkt som jag skulle vilja!) och med en IR-baserad fjärrkontroll (2 sekunders fördröjning). Jag kör gärna kameror från Sony, just nu en NEX-7 samt en RX100 som reservkamera när jag fotar tjejen eller polarns kajak. Man bör inte blanda ihop rörliga bilder och börja lyfta frames ur en filmsekvens så fundera på två kameror om du vill göra både och... GoPro är ju mest etablerat som action cam, men jag kommer förmodligen hänga på Sony´s senaste även där. Har två fästen nu: ett i fören för stillbilder, samt nu ett bakom stolen (se senaste bloggposten) där jag bland annat kommer ha en filmkamera.

Ursprungligen postat av Joakim000 Visa inlägg
                Någon som har nått praktiskt tipps hur man landar större fiskar på bästa sätt (gädda). Håv eller handen? Jag kan tycka att det verkar osmidigt med en metergädda i ena handen och ett försök att fotografera med den andra.
                Jag köpte nyligen en huggkrok (håv gick bort pga den plats som krävs), men fick samvetskval då man lätt skadar fisken. Har därför bestämt mig för att bara använda händerna. Har gått bra så här långt. Får jag upp gammelgäddan så har min nya fiskekniv (en kommandokniv) en ordentlig och spetsig tyngd i skaftet som går rätt mellan ögonen Mindre gäddor skonas.

Ursprungligen postat av Joakim000 Visa inlägg
                Ja precis! Han gör bra filmer. Har sett en eller två. Gillar att han lyckas trolla med två spön! Inget man gör utan trampor antar jag....
                Två spön utan trampor är inget problem så länge spöna monteras bakom dig (detta är standard). Kan dock se att med det arrangemanget dansken i filmen har, så är det klar fördel med att kunna trampa :P Ska man sedan ta det ett steg längre så har ju både Hobie (tror jag) och Ocean Kayak versioner med elmotorer.

Ursprungligen postat av Polly909 Visa inlägg
                Montera en kamera på båten som du har fjärrutlösare till
                Amen.
                Senast ändrad av kajakfiskarn.se; 2013-07-23, 18:11.
                Intresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se

Kommentera

• Senaste inlägget är kring ett nytt monteringssystem från Railblaza: http://www.kajakfiskarn.se/2013/07/i...-starport.html Kommentarer mottas gärna i bloggen.

Jag åker upp till norrland imorgon med kanoten på taket. Stannar kring Umeå. Någon i närheten eller på vägen (hufvudstaden - Umeå)?
                  Intresserad av fiske från kajak? Kolla bloggen på www.kajakfiskarn.se

Kommentera

• Ursprungligen postat av Joakim000 Visa inlägg
                    Hallå folket!

Någon som har nått praktiskt tipps hur man landar större fiskar på bästa sätt (gädda). Håv eller handen? Jag kan tycka att det verkar osmidigt med en metergädda i ena handen och ett försök att fotografera med den andra. Hur gör ni som inte har GoPro kameror monterade? Åker man i land med drömfångsten?
                    Som flera redan nämnt så funkar det mesta men att handlanda är klart enklast när vi pratar gädda och kajak, Jag har visserligen håv med under dagsturer om plats finnes men med lite mer utrustning så blir håven stökigt att ha med. Ju större gädda desto enklare är det att landa för hand då man har mycket mer plats för handen i gälgreppet. Smågäddor är det lätt att hela handen hamnar i tandgarnetyret, samt att smågäddor oftast får tokspel. Jag greppar gäddan håller den kvar i vattnet och krokar ur där innan jag lyfter upp om foto ska tas.

Kamera så gör jag som kajakfiskarn, fast med Pentax wg-1 + fjärr (fördel att den är vattentät). Har R.A.M. fästen till kamera och ekolod (strlk B 25 mm). Fördel med RAM till kamera och lod är att detta fäste är sväng och ledbart i alla vinklar och riktningar runt en kula, samt att jag kan byta arm till längre eller kortare som ger större placeringsområde.

På denna bild tror jag det är lång arm. längden beror på om jag har utrustning fastspänd framtill så vill jag att kameran ser över detta.

Vilka fästen som är bäst tror jag beror på vad man kräver och vad som ska fästas. Fast för spöhållare och dylikt ser jag ingen vits med RAM (kulvarianten) Ram har ju även fästen av samma typ som scotty, cannon och railblaza. Dom är alla lika dyra tycker jag, det blir snabbt oavsett märke både 1 och 2 och 3 tusingar när några fästen till det ena å andra ska inhandlas. När det gäller bra spöhållare har jag själv inte bestämt vad och hur jag vill ha detta ännu. Kör på Hobies standardhållare så länge där spöna står lite snett rakt upp.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

• Intressant att höra hur ni gör! Jag är givetvis sugen att montera en kamera. Oerhört smidigt. Men då bör det vara en vattentät enligt mig, och nån sån har jag inte för tillfället... Får vänta med det så länge och köra med håv så att man kan ta sig in till land och fota om "grisen" kliver på. Får klura på nått smidigt sätt att ta med den på kajaken.

Kajakfiskaren: Du trollar alltså från dina nedsänkta spöhållare? Hur fungerar det? Jag såg att Scotty hade lite prylar för att kunna montera deras spöhållare i en flushmount. Är lite sugen på en sån.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka