Att tvätta båten inför säsongen. Vad behövs? Att tänka på? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att tvätta båten inför säsongen. Vad behövs? Att tänka på?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Att tvätta båten inför säsongen. Vad behövs? Att tänka på?

Lånar tråden lite... Vad funkar bäst på alu-båtar? Orkade inte tvätta av båten i höstas och delar av den är mer mörkgrön än silver. Har haft tillgång till tvätthall och högtryck tidigare år, men i år lutar det åt svamp och vatten. Bruster M sötvattenkörd.

Mvh Johan

Kommentera

Ursprungligen postat av johasp20 Visa inlägg
      Lånar tråden lite... Vad funkar bäst på alu-båtar? Orkade inte tvätta av båten i höstas och delar av den är mer mörkgrön än silver. Har haft tillgång till tvätthall och högtryck tidigare år, men i år lutar det åt svamp och vatten. Bruster M sötvattenkörd.

Mvh Johan

Har exakt samma problem, någon som är expert på tvätt av alubåtar?

Kommentera

Skall berätta en yrkeshemlighet.......det finns inget nu i vare sej någon marina, mekonomen eller biltema som kan mäta sej med vanlig sketen tralltvätt.

Kostar nada typ 99 spänn för en 5 liters som dessutom späds 1 till 3

mvh wolfie
        Hellre en tappad fisk än en dag på land
        mvh wolfie

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
          Själv försöker jag undvika kemikalier så långt det bara går och tvättar med vatten och borste. Har dock en alubåt så det går kanske inte att jämföra med guttaperkabåtar.
          Mjo, fast nu finns ju inte ekonomin att köpa något häftigare än en gammal guttaperkabåt...

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
          Båda är bra, Den utvändiga kan du använda när säsongen är över och du vill ta bort massa skit som har växt. Spruta på med en tryckspruta och gå lös med en rotborste, låt medelet verka ett dygn typ, sen e det bara å spola bort.
          Kör en till omgång om det behövs.
          Tack för svar, jupp lär bli flera omgångar känns det som (läs nedan).

Ursprungligen postat av wolfman Visa inlägg
          Skall berätta en yrkeshemlighet.......det finns inget nu i vare sej någon marina, mekonomen eller biltema som kan mäta sej med vanlig sketen tralltvätt.
          Kostar nada typ 99 spänn för en 5 liters som dessutom späds 1 till 3
          mvh wolfie
          Alltid trevligt med yerkeshemligheter Låter intressant, det får bli att testa det nästa gång, nu har jag redan inhandlat Julas grejer så... men bra att veta, tack!

Hur som helst...

J***klar va det där Rönnqvist är bra! Haha helt sjukt måste jag säga. Åkte och köpte en 1l flaska av Rönnqvist båttvättmedel, den som ska sitta på 2 minuter, för invändig tvätt. Den andra får inhandlas senare när utsidan ska behandlas, men det är prio 2.

När jag kom till båten idag, efter att ha varit på Jula och handlat, så stod min båtmedägare Henrik och gnuggade på båten med Turtle Vax båttvätt som jag hade köpt igår. Han slet som ett djur men ingenting ville lossna av smutsen som suttit i säkert flera år. Turtle Vax medlem funkade inte alls, varken den ena eller den andra.

Hällde över en tredjedel av Rönnkvist i en sprut-flaska, sprutade på en liten yta längst fram på båten och väntade i ca 2-3 minuter max. Tog sedan en vanlig tvättsvamp, doppade den i vatten och drog en gång. Vart HELT rent direkt...sinnessjukt!

Nu ska man ha i åtanke att bettan är runt 30 år gammal, men efter en snabb första-behandling av främre delen av båten - HELT UTAN skrubbande, så ser bettan ut som 18 igen!!! (vill inte gå lägre för då låter det lite fel...heh).

Har alltså inte skrubbat något alls, utan endast dragit med svamp och vatten efteråt, samt sedan spolat av med högtryck en stund. Mer än så hann vi inte idag innan det blev mörkt å kallt...

Den oranga "relingen" (eller vad det nu kallas) har viss smuts som tydligen behöver gnuggas bort, mycket svart skit är kvar, men det läser nog sig imorn.

Har hitintills alltså bara gjort hela främre delen och bak mot styrpulpeten men inte längre. Golvet har inte skrubbats alls heller.

Vet inte riktigt om bilderna gör båten rättvisa faktiskt, för i verkligheten så ser man ännu mer skillnad. Imorn blir det att fortsätta, förhoppningsvis med mer tid.

Click image for larger version

Name:	20130329_045208.jpg
Views:	1
Size:	436,9 KB
ID:	1767102Click image for larger version

Name:	20130329_193248.jpg
Size:	436,2 KB
ID:	1767103

Click image for larger version

Name:	20130329_045136.jpg
Size:	488,8 KB
ID:	1767104Click image for larger version

Name:	20130329_193153.jpg
Size:	408,6 KB
ID:	1767105Click image for larger version

Name:	20130329_193222.jpg
Size:	372,8 KB
ID:	1767106Click image for larger version

Name:	20130329_193418.jpg
Size:	174,7 KB
ID:	1767107

Galet! Stort tack för tipset, grabbar!
          Senast ändrad av GäddMartin; 2013-03-29, 21:24.
          Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

Blev ju fint!

Kommentera

hallå! har högtryck om du vill låna;-)
              Senast ändrad av Jeke; 2013-03-29, 21:28. Anledning: glömde ju att det var till gäddmartin jag svarade

Kommentera

Ursprungligen postat av Jeke Visa inlägg
                hallå! har högtryck om du vill låna;-)
                Tack Jeke, kanske kommer behövas sen Medan den står här på jobbet så behövs det dock inte då det finns här också. Jobbigt bara att det ska va så sjukt kallt om nätterna. Blev ju isbildning direkt efter att vi spolade av den hehe
                Mina fiskepass på FishBrain (from. 2012-10-17): http://www.fishbrain.com/GaddMartin

Kommentera

är lite avis, jag vill också ha båt. Jag kanske får följa med ut ngn gång. hur går det med flugorna

Kommentera

Ursprungligen postat av Jeke Visa inlägg
                    är lite avis, jag vill också ha båt. Jag kanske får följa med ut ngn gång. hur går det med flugorna
                    Du vet att du alltid är välkommen, Janne. Det kommer bli många turer! Aldrig ägt en båt förr faktiskt, så man är rätt lycklig nu. Förhoppningsvis sjösätter vi henne i slutet på april, eller i värsta fall 5 maj då klubben har sin sjösättningsdag.

Flugorna står still just nu som du vet, bara massa jobb... Därför perfekt att pyssla med båten såna dagar!

Kommentera

Kan summera det hela med att båten blev galet ren efter några omgångar av Rönnqvist (2 minuters-varianten), därefter Turtle Wax Wash och Cleaner, samt slutligen Turtle Wax Gelcoat Polish för finpoleringen. Körde även en del Turtle Wax Ice på styrpulpeten, ratten mm, och det gav lite fräshare skinande look.

Har inte kört någon riktig vax-behandling dock, och frågan är om det egentligen behövs?

Håller hur som helst med om att Rönnqvist IS the shit. Helt enkelt magiskt...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka