Efter båtköp: Tillbehören som är ett måste? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Efter båtköp: Tillbehören som är ett måste?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Efter båtköp: Tillbehören som är ett måste?

    Hej!
    Har då skaffat mig min första båt =P En Linder Arkip och TK 650 trailer.

    Jag undrar lite över vad som behövs mer och var man billigast inhandlar dessa. Kan behöva tips på på barn nivå ^^
    Tillbehören för förtöjning
    Lås till båten och trailern.
    Övrigt?

    Lär finnas massor som jag inte alls har en aning om.. skönt om det är löst innan man upptäcker att man saknar nåt viktigt på plats i sjön ^^

  • #2
    Beror väl lite på användningsområde men jag åker aldrig ut utan två långa förtöjningsrep, ett rejält ankare med minst 1 meter kätting närmast draggen, båtshake, paddel, 2 fendrar och sist men inte minst flytväst.

    Lås och liknande vet jag inte var man köper billigast men helt klart är att du behöver motorlås, kätting och klass 3 lås till båten och även ett lås till trailern. Då känns det som att du är en bra bit påväg i alla fall.

    Kommentera


    • #3
      Efter båtköp: Tillbehören som är ett måste?

      Vattentäta säckar för extra kläder etc är kanon. För säkerheten även vattentätt fodral för telefonen samt några nödbloss.

      Kommentera


      • #4
        Trailerlås, jag kan rekommendera Al-Ko Safety. Hittar inte länken nu, men jag fick tag på det för 1550:-.
        Trailern sitter fastlåst i bilen under transport, och det finns lös kula att låsa fast i handsken när den inte är kopplad till bilen.

        Nån form av gångramp på trailern, då slipper du vingla fram på balkarna. Kollade TK's sida...dom säljer såna, men säkert hyfsat dyrt. Jag tillverkade själv av sträckmetall.

        Reservdäck...fäste på trailern för reservdäcket.

        Motorlås tar jag för givet att du fick med i priset..?
        12 hours
        1,440 casts
        2 followers
        1 strike
        DAMN!, I hope it's this good again tomorrow.

        Kommentera


        • #5
          Vet du, motorlås ingick inte...
          Prutade till rätt friskt (tror jag ) Arkip, 50hk yamaha, Akterkapell, alla dynor, elmotorfäste, montera om badstege från vänster till höger sida, trailer, givarfäste, Elite 5, för 175tkr.

          Kommentera


          • #6
            Jag tycker att drivankare ska finnas i båten. Även en 5 liters extra dunk med bensin oavsett hur många tankar du har sen innan. Gärna ett signalhorn. Sjökort även om du har plotter. 12-voltsuttag så du kan ladda mobil etc om det behövs.

            För lås är nog Abus granit (sea & snow) nästan vanligast och får du till halva priset på tradera. Köp bara lås som ligger kvar i förpackningen.

            Sen allmänt tid när det är din första båt om du inte är så sjövan är att ta med nån som är och öva lite på hur din båt hanterar lite grövre sjö. Och gärna att slå av motorn och se vad som händer. Gärna med drivankare etc. Det kan rädda dig om du hamnar i en riktigt situation.

            Kommentera


            • #7
              Efter båtköp: Tillbehören som är ett måste?

              First-aid kit är bra att ha i båten precis som i bilen! Vattentätt!

              Kommentera


              • #8
                Efter båtköp: Tillbehören som är ett måste?

                Kniv (gärna fastsatt på ett lättåtkomligt ställe), paddel, stark ficklampa, lanternor (om det inte finns fast monterade), brandsläckare, bergskilar/hammare. VHF (om mobiltäckning saknas), medlemskap i Sjöräddningssällskapet. Man kan inte ha nog med säkerhetsutrustning......

                Kommentera


                • #9
                  När man fiskar och ankrar ofta är det bekvämt med ankarlåda på badbryggan (om det finns en badbrygga) eller på annat vis utanför brunnen. Ankarstuvarna har ofta för små öppningar för att smidigt få ner ankaret. Och det blir blött och geggigt i stuven efter ett tag, trot avrinning. En mjölkback eller motsvarande gör jobbet bra om man inte orkar bygga ngt seriöst.

                  Clas Ohlson har en hel del båtgrejer till bra pris. Biltema har ganska mkt som är billigt men man ska vara noga med att kolla kvaliteten på grejer som är kritiska, ex en väl insatt källa berättade för några år sedan att 40% av deras 20literstankar reklamerades.
                  Som reger är alla grejer till båtar dyra.
                  Senast ändrad av MagnusN; 2013-03-15, 12:14.

                  Kommentera


                  • #10
                    Spö och beten är ju inte helt fel heller!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 779 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka
                     
                    Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                    10 svar
                    14 839 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Classe69  
                    Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                    694 svar
                    198 268 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nybörjare-igen  
                    Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                    27 svar
                    14 133 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Mudwater  
                    Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                    16 svar
                    3 614 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Dannii578  
                    Arbetar...
                    X