Bygga en liten båt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga en liten båt!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
    Som jag förstått man kan även bygga i polyretan, och då blir inte så dyrt.

Det verkar ett intressant projekt. Lycka till!
    Googlar lite och ser ju att det är skillnad på EPS och XPS i skivorna, men har svårt att hitta polyretanskrivor annat än på Biltema, men dom är också relativt dyra i jämnförelse. Det verkar som Polyretan används mer i skumform?

Kan du mer om materialena tar jag gärna emot all info!
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
      Precis så jag tänker, fast jag anpassar det för ensamfiske

Att förstärka med en plywoodskiva var ett bra tips, i mitt fall kanske även på utsidan av skrovet för att kunna glida över något vasst utan att få panik?

Det jag funderar mest över just nu är drivningen. Om ett 90AH gelbatteri (som är det enda jag äger) och en MinnKota 55lbs blir alldeles för tungt eller om man ska satsa på att köpa någon liten bensinare som i andra ändan blir lite tyngre för just akterspegeln men med en betydligt mindre totaltvikt? Ska man ha en ordentlig köl för att kunna paddla den när man inte orkar bära med sig någon motor eller låta bli för att slippa välta när man kör över en sten?

Sedan svävar ju alltid tankarna iväg, typ att klä båten med alu istället för plast men det får nog bli ett nästa projekt isf.

En annan liten roligt skapelse, men att förlita sig på tyg (i 14knop) känns ännu läskigare.
      http://youtu.be/RIQKbvc-MPk?t=2m31s
      Försök få tag i en Honda bf 2 hk, äger en 99-a själv och är väldigt nöjd! Dom väger väl ca 14-15 kg tankade, så de är väldigt lätta att lyfta i och ur båten samt vid transport. Drar i princip ingen soppa alls heller och det är skönt att slippa blanda i olja med bensinen då de är fyrtaktare.
      Om man räknar bort ljudnivån så är den bra mycket bättre för mej än min gamla elmotor, bara batteriet väger ju mer än själva utombordaren och så slipper man krångel med att ladda upp batteriet hela tiden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Googlar lite och ser ju att det är skillnad på EPS och XPS i skivorna, men har svårt att hitta polyretanskrivor annat än på Biltema, men dom är också relativt dyra i jämnförelse. Det verkar som Polyretan används mer i skumform?

Kan du mer om materialena tar jag gärna emot all info!
        Jag är inte jätte kunnig i ämnet men hjälpa kan jag göra.

Jag kan rabbla upp skillnaderna mellan EPS och XPS men jag ger dig en länk istället: http://nytthus.vatterliden.se/index....uide-cellplast. Jag skulle alltid välja XPS, men med lite extra jobb även EPS kan bli bra för ändamålet. Alltså man kan köra med ganska tunna EPS skivor (jag tänker på skivor av 20 mm tjocklek) och limma på glasfiberväv och därefter en EPS skiva till. Man kan fortsätta så tills man uppnår den tjocklek man tror behöva. Jag skulle inte ha en båt med väggar tunnare än kanske 8cm. Oavsätt! Glasfiberväven mellan skivorna gör att man förstärker mot slag i skivan. Alltså det blir svårare att penetrera en sådan vägg.

Väljer man XPS går det mycket bättre att bygga båten. Och båten behöver inte bli mycket tyngre bara för det (läs i länken). XPS är avsevärt mycket bättre och lättare att hantera.

Polyuretanskivorna som Biltema säljer vet jag inte alls av vilken typ dem är: EPS eller XPS. Om de är XPS kan vara bra att köra med.

Men jag skulle köpa såna skivor på byggvaruhusen inte på Biltema. Man får bättre och jämnare kvalité och bättre material. Och köper man XPS kan man då köpa i ”rätt” tjocklek från början än att limma ihop flera skivor. Man får starkare konstruktion om man har ”sandwich” men jag tycker att om man förstärker ytsidan med glasfiberväv i flera lager blir det i alla fall tillräckligt starkt. XPS är segt har jag för mig.
        Tight lines!
        CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Får passa på att höja ett varningens finger för att dubbelkolla limmet när det är cellplast eller polystyren man arbetar med.
          Fel sorts lim kan "smälta" cellplasten och bli ett helvete.

Inget under XPS200. eps smular och är för porös, duger som emballage till tv och vitvaror
          Alumacraft så klart!

Kommentera

All form av cellplast som saluförs som isolering (vit rosa blå gul) i byggvaruhandeln smälter till en seg gegga i kontakt med polyesterplast. Det beror på att cellplasten är tillverkad av expanderad polystyren vilket löses upp av lösningsmedlet styren i polyesterplasten. Det spelar ingen roll om du täcker med plywood först. Styrenet letar sig garanterat ner till cellplasten.

Cellplast avsedd för att bygga båtar är tillverkat av andra typer av plast som tål styren. Ett exempel är Divinycell som består av PVC.

Men om du använder epoxy så går det utmärkt att plasta på vanlig cellplast. Limma ihop en båt av rosa eller blå cellplast och plasta den sedan med epoxy och glasfiberväv. Limma med polyretanlim eller epoxy med mikroballonger.

Sen får du avgöra om det är värt tiden och de stora hälsoriskerna som är förknippade med härdplaster.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inlägg
              All form av cellplast som saluförs som isolering (vit rosa blå gul) i byggvaruhandeln smälter till en seg gegga i kontakt med polyesterplast. Det beror på att cellplasten är tillverkad av expanderad polystyren vilket löses upp av lösningsmedlet styren i polyesterplasten. Det spelar ingen roll om du täcker med plywood först. Styrenet letar sig garanterat ner till cellplasten.

Cellplast avsedd för att bygga båtar är tillverkat av andra typer av plast som tål styren. Ett exempel är Divinycell som består av PVC.

Men om du använder epoxy så går det utmärkt att plasta på vanlig cellplast. Limma ihop en båt av rosa eller blå cellplast och plasta den sedan med epoxy och glasfiberväv. Limma med polyretanlim eller epoxy med mikroballonger.

Sen får du avgöra om det är värt tiden och de stora hälsoriskerna som är förknippade med härdplaster.
              jupp kunde inte sagt det bättre själv...utom det där med hälsoriskerna....och epoxyn är i det närmaste luktfri...betyder dock inte att det är häsosamt...halvmask anbefalles...
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
                Intressant, Jag går och funderar lite på en "träskbåt" och hur jag ska bygga den.
                Kraven är att två man ska få plats, drivas med elmotor. Mått ca 3,5- X 1 m. Den ska lätt kunna bäras på två. Stabil och flatbottnad för fiske i småvatten där man inte kommer åt med "storbåten"
                Det hetaste byggsättet jag klurat fram än så länge är "frigolitskivor" den typen man använder till isolering och brukar vara ljuslila el ljusblå. På skivan limmar man 0,3 mm plywood som man sedan plastar. Det borde bli tillräckligt stabilt och lätt.
                Jag är dock inte klar med klurandet och kommer säkert på något annat sätt att bygga på.
                //C
                Skriv en bra artikel här bara så kan du ju vinna träskbåten från Mojoboats

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inlägg

Hej och tack för tipsen! Uppskattas väldigt med så många olika synpunkter som möjligt! Jag antar att det helt enkelt kommer bli så att man får prova sig fram på små bitar innan man bygger något större. Får väl börja med att köpa ritningarna och se hur han tänkt. För om man ska tolka texten nedan så använder han billiga cellplastskivor och något annant än epoxy? Hmmm...

Killen som säljer ritningarna skriver ju som följande;
                  " I knew that I did not want to use epoxy, for 3 reasons: It can be toxic to some people, it is expensive, and third, it eats most foam board. The 1 inch thick foam sheets chosen can be purchased at any home improvement store, and are inexpensive, under $10 ea.

All that being said, it was imperative that the foam structure be protected from the elements. I had to develop a process that was strong, easy to applly, and ridged. Ultimately I decided to coat the completed hull with multiple layers of 3.25 ounce fiberglass cloth. This is what I use in my T&G Process, and it is easy to work with. Finally I had to choose a bonding agent, and after many tests using different glues and adhesives, settled on a procedure the I am now calling "SKIN ON FOAM". The following will describe in simple terms and photos how it all comes together to produce a lightweight, comfortable, easy to build, and durable small craft. Welcome to The FOAM BOAT.
                  sigpic

Kommentera

så som jag fattar det bygger han den i pl300...och glasfibermatta på frigolit....fattar nog fel,låter helknäppt...
                    Senast ändrad av byggarn; 2013-03-14, 18:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                      så som jag fattar det bygger han den i pl300...och glasfibermatta på frigolit....fattar nog fel,låter helknäppt...
                      Är nog dags att köpa ritningen för att få fram svaret
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 825 visningar
                      0 gillar