Montera frontmonterad snurra på Explorer 390? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montera frontmonterad snurra på Explorer 390?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Montera frontmonterad snurra på Explorer 390?

Hej alla glada!

Hämtar min Powerdrive 55a idag och till helgen blir det att fundera på vad man skall ha för fäste.
    Köpte med ett Snabbfäste (Puck).

Hur har ni hemmafixare gjort era fästen på alubåtar? Vill helst slippa svetsning och kapning av Relingen. Hade tänkt någon sorts Konsoll som skruvas/nitas fast, men det kanske finns någon ännu smidigare lösning..

Släng gärna upp en bild eller tre på hur ni har gjort och på så sätt inspirera mig!

Tack på förhud. //Linus

Såhär gjorde jag, tog bort ena knapen och använde skruvhålen för att fästa snabbfäste+plankbit istället, sitter som berget

Försänkte hålen i trät så brickor/skruvhuvuden/muttrar inte stack ut och va i vägen. Om du gör såhär, glöm inte att köpa rätt skruv/mutter/bricka som inte sabbar aluminiumet, rostfri syrafast A4.

Bara fäste.
    Click image for larger version

Name:	fäste.jpg
Views:	2
Size:	57,1 KB
ID:	1766808

Meter motor på plats.
    Click image for larger version

Name:	med motor.jpg
Views:	1
Size:	71,3 KB
ID:	1766809

Kommentera

Ursprungligen postat av Fumble Visa inlägg
      Såhär gjorde jag, tog bort ena knapen och använde skruvhålen för att fästa snabbfäste+plankbit istället, sitter som berget

Försänkte hålen i trät så brickor/skruvhuvuden/muttrar inte stack ut och va i vägen. Om du gör såhär, glöm inte att köpa rätt skruv/mutter/bricka som inte sabbar aluminiumet, rostfri syrafast A4.
      Hur håller sig träet? Ett nytt fäste per säsong?
      Såg ju sjukt smidigt ut iaf.

Kommentera

Tryckinpregnerat trä, så den håller bra, hittils iaf. Bara haft den 1 säsong än så länge. Den va i perfekt skick när jag tog upp båten i höstas. Om jag inte missminner mig så är det 2.5cm tjock träbit, den va perfekt för skruvarna som följde med fästet så dom inte stack ut på undersidan efter försänkning (fick försänka på undersidan med för att kunna dra på muttrarna).

Kommentera

Snider till något snyggt i alu mot en bajla mört
          sigpic

Kommentera

Låter som en lysande idé Flode!

Kommentera

Har du en 390 Explorer behöver du ingen bräda?
              Fungerar utmärkt att skruva dit pucken/fästet direkt på durken. Har gjort det på min 390 och det fungerar utmärkt.
              Har iof sig svetsat dit durkplåt på hela trekanten i fören. Det för att det sades att platån i fören klarade 50 kg. Mina vänner står där ibland och dom väger en aning mer
              Utan durkplåt blir det en kant från relingen till durken på ca 3-5 mm.
              Om det är ngt du stör dej på när du ska skruva dit pucken är det bara att lägga ngt lämpligt under så du får en rak vinkel. Med det spelar ingen roll för motorns skull.
              Om du fick med skruv/mutter till pucken skulle jag köpa nya. Är amerikanska gängor vilket kan strula till det om du inte har rätt verktyg. Kostar runt 20 kr att köpa nya med svensk gänga.
              Tobbe

Läste din tråd igen. Jag har även tagit på relingen på en sådan med vinkelslip. Ska svetsa fast den på sidan av båten där jag ar mer nytta av den, fästa spöhållare. I fören gör den inte mkt nytta anser jag!
              Ville man ha reling på babord/ styrbord sida vill jag minnas att det kostade 1000kr/ metern när jag köpte båten. Nu blir det gratis
              Senast ändrad av Tojon; 2013-02-28, 21:17.
              Tobbe.J

Kommentera

Ursprungligen postat av Tojon Visa inlägg
                Läste din tråd igen. Jag har även tagit på relingen på en sådan med vinkelslip. Ska svetsa fast den på sidan av båten där jag ar mer nytta av den, fästa spöhållare. I fören gör den inte mkt nytta anser jag!
                Ville man ha reling på babord/ styrbord sida vill jag minnas att det kostade 1000kr/ metern när jag köpte båten. Nu blir det gratis
                Det är ju just det jag vill slippa, att kapa relingen...

Kommentera

Rätta mig om jag har fel! Jag har för mig att tryckinpregnerat trä är alkaliskt och har Ph 10.8. Alkaliteten gör att en etseffekt kan uppkomma på glas och aluminium. Och om så är att du har en tryckt bräda mot aluminumen, så ta bort den. Ha hört om de som har byggt med tryckt trallgolv i alubåtar och senare fått problem.
                  Ursprungligen postat av Fumble Visa inlägg

Bara fäste.
                  [ATTACH=CONFIG]50981[/ATTACH]

Meter motor på plats.
                  [ATTACH=CONFIG]50982[/ATTACH]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar