Vilken båt söker jag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken båt söker jag?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cynic Visa inlägg
    Tjenare!
    Jag har varit ut med en Silver Hawk en gång och fiskat och det är en otroligt stabil och skön båt. Däremot minns jag den som väldigt stor?? Är det nåt man skulle kunna använda vid vertikalfisket också?
    Kollade snabbt och de ligger rätt högt i pris också =/
    SilverFox ser riktigt riktigt fin ut! Också lite dyra men man kanske hittar nå klipp på en sån.

Jag har ju noll koll på båtar och motorer, men är det något speciellt man ska försöka se till att man får med när man handlar motor också?
    Tycker ryds båtarna där såg intressanta ut också
    ..
    Kollade du även på http://www.blocket.se/uppsala/Cresce....htm?ca=10&w=1
    Den är ju på hemaplan dom finns i Svista
    Tomas
    Senast ändrad av Kattsta; 2013-02-17, 15:06. Anledning: fel

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Tommy;

De där 11 centimetrarna, som mina gamla Silver Hawk från 1992 och 1994 var längre än ursprungligen önskade under 5 meter, bjuder jag gärna på och vågar dessutom garantera att bättre aluminiumbåt för de pengarna som en köpare måste betala för en Silver Hawk, begagnad eller ny är mer än väl investerade pengar...

Gamla plastbåtar är jag livrädd för, speciellt Ryyys-båtar!

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
      visst är det så att du får en alldeles utormordentlig båt om du köper en Silver Hawk...få ,om ens någon, alubåt i den storleken slår den på fingrarna...vad gäller gamla plastbåtar finns både bra och dåliga,precis som med Ryds...Ryds Hajen är ett
      alldeles utmärkt exempel på ett av undantagen som bekräftar regeln...
      Men nu var ju TS ute efter en båt under 5m och helst en ny i plast...alltså varken beg.+5m alu eller gammal plastbåt....
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Vilken båt söker jag?

Ursprungligen postat av Cynic Visa inlägg
        Jag har försökt hitta via sök, men inte riktigt vad jag söker efter tyvärr.

Nytt eller gammalt, alu eller plast spelar ingen roll. Men helst nytt och plast då kanske om det är rimligt att kunna få det för dessa pengar. Nytt innebär ju oftast möjlighet till hyfsade finansieringsmöjligheter =)
        Jag som tyckte att jag läste nytt eller begagnat Alu eller plast

Kommentera

Vilken båt söker jag?

Jävlar va många det blev, skit program
          Senast ändrad av AsEtt; 2013-02-17, 18:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            visst är det så att du får en alldeles utormordentlig båt om du köper en Silver Hawk...få ,om ens någon, alubåt i den storleken slår den på fingrarna...vad gäller gamla plastbåtar finns både bra och dåliga,precis som med Ryds...Ryds Hajen är ett
            alldeles utmärkt exempel på ett av undantagen som bekräftar regeln...
            Men nu var ju TS ute efter en båt under 5m och helst en ny i plast...alltså varken beg.+5m alu eller gammal plastbåt....
            Hej Tommy;
            Farsan min, som gick bort för cirka 20 år sedan, hade en riktigt tung Ryds Hajen som han fiskade med runt Hargshamn och Singö. Hans Ryds Hajen var handupplagd med flera lager av kryssvävda glasfibermattor genomgående mättade med polyester, vad jag personligen hörde från honom.

Ryds Hajen från förr hade ingen likhet med senare års Ryyys-båtar som fram till sista "Uppsala-Rean" var maskinellt sprutade med mikroballonger, korta glasfiberstavar och massor av små luftfickor allt inbakat i ett tunt lager polyester....

Visst finns det och har funnits många plastbåtar av hög kvalitet...Askeladden, Uttern och flera andra fabrikat...

Men det är inte Guld att som glimmar!

Old Firehand

Ps. Tommy, det är lättast att skriva om båtar och fiskeprylar som man själv gillar...Ds.
            Senast ändrad av Old Firehand; 2013-02-19, 10:29.

Kommentera

Jag själv har aldrig kört eller åkt någon Silver Hawk, Beaver eller Fox, däremot träffade jag en som hade en Silver Hawk förra sommaren, riktigt snygg båt, däremot tyckte han att det var småbökigt att landa fisk i båten då det var långt från relingen ner till vattnet, kan vara värt att tänka på om du ska köpa en båt för de där pengarna. Som sagt, är inget proffs eller så men kan vara bra att ha i åtanke.

Kommentera

Ursprungligen postat av popcorn Visa inlägg
                Jag själv har aldrig kört eller åkt någon Silver Hawk, Beaver eller Fox, däremot träffade jag en som hade en Silver Hawk förra sommaren, riktigt snygg båt, däremot tyckte han att det var småbökigt att landa fisk i båten då det var långt från relingen ner till vattnet, kan vara värt att tänka på om du ska köpa en båt för de där pengarna. Som sagt, är inget proffs eller så men kan vara bra att ha i åtanke.

Hej Robbin Öberg;

Att borda fisk som Gädda, Havsöring, Lax och Öring har jag själv aldrig haft några problem med i en Silver Hawk och heller inte i min Buster Magnum som har ännu högre fribord. Gäddor upp till 14,3 kilos vikt har jag lyft ombord med ett gällocksgrepp. Smågäddor under 6 kilos vikt brukar jag greppa med ett stadigt nackgrepp.

Förr i tiden använde jag ibland håv och oftare huggkrok vars spets jag försiktigt placerade längst fram under underkäken på Gäddan och lyfte henne ombord...

Större Lax och Öring bordar jag med riktigt stora, långskaftade Cummings och Gibbs Laxhåvar...

Om du har problem med att nå Gäddan eller Laxen i vattnet utanför relingen kan du liksom Gös-Ulla gå ner på knä framför styrpulpeten, hålla i relingen med ena handen och greppa Gäddan med andra handen...

Övning ger färdighet!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2013-02-19, 10:06.

Kommentera

Som sagt, berättade bara vad som berättats för mig. Har aldrig suttit i en sån båt ens.

Kommentera

Hej grabbar! Spännande.. känns nära nu faktiskt =P
                    Har fått otroligt många erbjudanden via PM vilket är jäkligt intressant. Några mer intressanta än andra. Samtidigt är det ju jäkligt bra priser på nytt jämfört med beg. priserna...

Om man nu ska envisas med att man vill kunna köra med aktermonterad elmotor för vertikalfisket och kunna göra detta relativt funktionellt. Vilka styrpulpeter lämpar sig för detta? Nån som har koll på hur aktern ser ut på de olika båtarna?

Kommentera

Ursprungligen postat av popcorn Visa inlägg

Som sagt, berättade bara vad som berättats för mig. Har aldrig suttit i en sån båt ens.
                      Robbin Öberg;

Jag träffade en sametjej uppe i Köpmanholmen som trodde att jorden var platt och att solen gick upp i väster....

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 798 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka