Köpråd Ryds 495 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd Ryds 495

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tyvärr duger ABS-båtar inte ens till majbrasa. De är nästan alltid fyllda med skum som sugit åt sig vatten.
    Men visst går det att laga. Plastade ihop en Theri 380 som hade sprickor i både botten och durken. Slipa grovt och använd epoxy och glasfiberväv. Det går inte att göra snyggt utan blir mer som ett bandage utanpå.
    Problemet är att man aldrig får ut vattnet i skummet. Mitt exemplar var kraftigt skadat av att vatten frusit mellan skroven.

Är skrovet sprucket skulle jag nog avråda köpet.

Ska du nödvändigtvis måla den så satsa på något billigt, typ biltema båtfärg.

Kommentera

de flesta äldre plastbåtar är mer eller mindre fyllda med skum som ofta dragit åt sig vatten....frågan är hur det kommer att se ut om 20år med alla skummade alubåtar....använder alla verkligen tvåkompskum som inte tar åt sig vatten?
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Köpråd Ryds 495

De flesta 20 år gammal Alu båtarna med skum i som säljs idag måste ju funka ganska bra eftersom dom har betydligt högre andrahands värde än 20 åriga plastbåtar

Kommentera

Efter att ha kollat noga på båten har jag inte kunnat hitta några skador eller sprickor på skrovet, den ser nästintill ny ut bortsett från den bajsbruna färgen. Ska faktiskt ner till Sundsvall imorgon och tänkte svänga in på biltema och handla lite grejer till passaten, men vilken färg är det mer exakt, kan denna vara den du menar?

Kommentera

Färgen du länkar till är en bottenfärg. Men Biltema verkar bara ha bottenfärg som är tillåten på västkusten. Har du båten på ostkusten ska du ha en mindre giftig färg, för insjöbruk ska du ha giftfri färg. Skulle rekommendera att du går in på Jula och köper http://www.jula.se/bottenfarg-lago-r...-750-ml-550245
            Skrovet ovan vattenlinjen och inuti målar du lämpligen med 2-komponets lack http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/...yuretan-36532/
            Glöm inte att att tvätta och slipa först.

Tänk på att gamla båtar av ABS-plast inte är något man behåller särskilt länge. Själv gav jag bort min Theri. Men om du snyggar till den med lite färg kan du säkert få igen pengarna när du tröttnat.

Kommentera

Ang färgen så köpte jag vanlig mekanisk eller va fasiken den hette till metall o bilar
              å blåste min båt med men det var ju ifs glasfiber men den bör väl funka på ABS oxå

Kommentera

Har bestämt mig för att chansa och köpa båten, jag får köpa den för 2500:- vilket känns som en ok kostnad om det så skulle vara att jag bara kan använda den i sommar. Tack för all info. och jag ska vara jävligt försiktig så inte skrovet skadas. Nu startar istället jakten på den perfekta motorn till båten =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar
                5 813 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lärka
                av Lärka