Anytec 530SP Fishing - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Anytec 530SP Fishing

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Nej den är luftsmord det är inte min.
    Ålandsresan som du länkade till var en impera classico en 24 fotare och en 30 fotare som åkte över.
    En av passagerarna tog färjan tillbaka skulle aldrig åka med dom igen!!!!
    Tomas

    Kommentera


    • #32
      Kör en 750 i jobbet och kan hålla med om att den vill dyka. Däremot har jag svårt att se att någon annan båt i storleksklassen skulle hålla för så hård körning som vi tar denna igenom år efter år.

      Kommentera


      • #33
        För många herrans år sen när jag gjorde lumpen körde vi yxlö ganska hårt....... men de finns väl inte i så många modeller, och inte gratis de heller.....


        Edit. Rospigg lät som han hade förslag på andra båtar.....några alubåtar på lager att rekommendera?
        Senast ändrad av sparetime; 2013-08-19, 05:52.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av JohanP Visa inlägg
          Kör en 750 i jobbet och kan hålla med om att den vill dyka. Däremot har jag svårt att se att någon annan båt i storleksklassen skulle hålla för så hård körning som vi tar denna igenom år efter år.
          Här har du en som har bättre skrov 6,7 meter det är den som är med på filmen som exxet länkade till,
          när dom kör till åland,den är even utrustad med fisksump

          Tomas

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Sådär hemma vid datorn så här kommer ett utförligare svar med mina egenupplevda erfarenheter om dessa båtar och det är såklart ett helt ovetenskapligt test gjort av mig själv inför stundande båtköp. Tyckte det kunde vara kul att ha en "lokalproducerad" båt då jag ju bor i Öregrund där dessa byggs eller iaf byggdes nu byggs dem i Polen om jag minns rätt.

            Min bakgrund är mångårig (mer än 30år) vana att köra div planande skrov i olika storlekar med och utan möjlighet till trimning av rigg eller trimplan i skärgårds och öppensjö förhållanden längs Roslagskusten och Gävlebukten.

            Båtarna som testades var:
            Anytech 522 med 2 olika motorstorlekar, samma skrov som 530 Fishing.
            Anytech 622 med den enligt varvet optimala motorstorleken (minns inte exakt vad det satt på den).
            Anytech 750 med den enligt varvet optimala motorstorleken (minns inte exakt vad det satt på den).

            Testområde Öregrundsgrepen upp till Södra Gävlebukten, i en triangelbana.
            Väderförhållandena NNO skiftande 6-10 m/s, måttlig sjö mellan knappa halvmetern upp till knappa metern med några metersvågor, bitvis krabb sjö pga bottentopografin bitvis längre dyning.
            Alltså helt normala förhållanden för att ge sig iväg på en fisketur även om det innebär att korsa grepen eller annat öppet vatten.

            Testbanan var lagd som en triangelbana med start i Öregrund, norrut längs Gräsö förbi Örskär sedan västerut mot Forsmark och avslutningsvis sydost ner tillbaka till Öregrund, detta för att få testa båten i olika vind/vågriktningar jag var ensam ombord vid tillfället då ingen på varvet hade tid att åka med så jag fick låna några båtar och testa på egen hand.

            Först ut var en 522.a med min rek motor:
            Redan på första benet på väg mot Örskär så började jag bli fundersam när båten trots ett evigt justerande av trimvinkel efter sjön ändå tenderade att dyka i vågorna och även skära snett så att ena relingen kom ner i vattnet, inte kul i farter runt 25-30 knop.

            När jag var nästan halvvägs upp till Örskär så kom det jag väntat på båten dök i en våg och fören gick under ytan och vatten forsade över fören in i båten så det stod vatten halvvägs upp i båten, självlänsarna tog ut det ganska snabbt men det borde aldrig ha inträffat, jag vände där och i medsjön hem betedde den sig ännu sämre än i motsjön.

            Varvets förklaring på det inträffade var att båten hade en för liten motor och jag fick låna en med ved de anser vara den optimala motorn på det skrovet.

            Nästa ut på tur var då en 522 med "den optimala motorn":
            Samma sträcka och förhållanden och samma dåliga betende även om jag kom lite längre med denna men även denna uppvisade samma otrevliga betende bara att konsekvenserna blev värre då den gick lite fortare men det gick inte att utnyttja pga det dåliga uppförandet.
            Varvets förklaring var att "det är ju minstingen i gänget detta skulle aldrig hända med en 622.a"!

            Sagt och gjort jag lånade en 622.a återigen med den av varvet optimala motorn och gav mig ut på samma testbana i samma väder och visserligen var tendenserna lite mindre men de fanns och jag kom iaf in på ben 2 västerut mot Forsmark innan den dök och lade sig på sida och tog in massor med vatten, så där slutade det testet och jag satte kurs tillbaka mot Öregrund i sakta mak.

            Nu var jag inte glad när jag talade med varvet och jag fick förklaringen att dessa båtar behöver trimplan för att gå bra!
            Min fråga var då såklart om ni vet att det behövs trimplan varför är det inte standardmonterat på dem?
            Inget svar på den frågan ;-(

            Så för att försöka reparera lite av skadan så sade varvets representant att jag borde testa deras bästa båt en 750.a den var enligt dem helt annorlunda och helt fantastisk en "grym båt" kan säga att jag kände mig tveksam men visst alltid kul att testa båtar när man inte behöver betala för det så jag tog den på en sväng längs samma bana som de andra, men nu hade vädret blivit bättre vinden avtagit och vågoran lagt sig lite så kanske det skulle funka.

            Så sista båten ut Anytech 750:

            Den betedde sig iaf bättre men otroligt orolig och nervös gång och totalt inkonsekvent i sitt uppträdande precis som de mindre, inte en chans att förutse hur den skulle reagera på sjön vilket man normalt kan med en båt som uppför sig konsekvent. Trots ett evigt finlirande med trimmen och att sjön lagt sig så betedde den sig inget vidare, den visade vid flera tillfällen tendenser att skära och dyka, enda orsaken att denna inte tog in vatten var att sjön lagt sig lite annars hade det blivit samma visa igen.

            Så när denna lämnades tillbaka så meddelade jag varvet att jag inte längre var intresserad av en Anytech pga deras otrevliga och inkonsekventa betende och att de enligt mig inte är sjövärdiga samt att de kräver enormt mycket kunnande av föraren när det gäller att trimma och kompensera för sjön, det är inte en bra sak för en båt som ska användas till fiske och familjeåka.

            Den typen av beteende kan man stå ut med på tävlingsbåtar som måste ligga på gränsen för att kunna pressas till max resultat men detta är inga tävlingsbåtar det är konsumentbåtar!

            Sedan är det ju detta med priset, det är helt galet att man ska behöva betala sådana fantasipriser för en så undermålig konstruktion, men om målet med båtköpet är att vinna statuspoäng i hamnen eller vid sjökrogens kaj så är de helt rätt men annars finns det massor med båtar som slår dessa med hästlängder i allt.

            Hoppas detta kan hjälpa en och annan spekulant och att det kan ses som konstruktiv kritik då jag jämfört dessa båtar mog ett stort antal andra båtar jag kört i liknande förhållanden under många år så jag tycker att jag vet vad jag talar om.

            My 2 Cent
            Intressant läsning, vilket år företogs testet och var det årets modeller av samtliga båtar? I vilka hastigheter inträffade incidenterna som du beskriver?

            Har själv en 622 SPD 2008, och jag kan hålla med om att man får hålla tungan rätt i munnen när man kör 40+ knop, men man får ett otroligt lättdrivet skrov som beter sig helt odramatiskt i farter och sjö som många andra aluminiumbåtar bara kan drömma om. Från 2011 års modeller så har man förlängt fören på 622:an med en halvmeter, vilket har givit båten ytterligare stabilitet och bärförmåga som jag har förstått det, man gjorde även en förändring från 2007 till 2008 på 622-serien för att öka flytkraften i fören.

            När det gäller båtar och högfartsegenskaper så skulle jag vilja göra jämförelsen att bara för att din bil toppar 200 km/h så innebär det inte att det är lämpligt att köra så fort överallt, samma sak gäller på sjön.

            Finns det några andra Anytecfiskare här på forumet? Har lite funderingar på modifikationer för elmotor, spöhållare mm. och är nyfiken på om någon har moddat sin alupulka.
            Feces piscis!

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av cazorp Visa inlägg
              Intressant läsning, vilket år företogs testet och var det årets modeller av samtliga båtar? I vilka hastigheter inträffade incidenterna som du beskriver?

              Har själv en 622 SPD 2008, och jag kan hålla med om att man får hålla tungan rätt i munnen när man kör 40+ knop, men man får ett otroligt lättdrivet skrov som beter sig helt odramatiskt i farter och sjö som många andra aluminiumbåtar bara kan drömma om. Från 2011 års modeller så har man förlängt fören på 622:an med en halvmeter, vilket har givit båten ytterligare stabilitet och bärförmåga som jag har förstått det, man gjorde även en förändring från 2007 till 2008 på 622-serien för att öka flytkraften i fören.

              När det gäller båtar och högfartsegenskaper så skulle jag vilja göra jämförelsen att bara för att din bil toppar 200 km/h så innebär det inte att det är lämpligt att köra så fort överallt, samma sak gäller på sjön.

              Finns det några andra Anytecfiskare här på forumet? Har lite funderingar på modifikationer för elmotor, spöhållare mm. och är nyfiken på om någon har moddat sin alupulka.
              Det var det årets modell men var sannolikt i tid runt när den ändringen skedde kan dock inte säga om det var -07 eller -08 som jag testkörde men något av det iaf, så jag kan inte säga om de var omgjorda eller inte.
              Blev som sagt annan båt och sedan dess har jag hållit löftet till mig själv att inte sätta min fot i en Anytech.

              Provkörde faktiskt en 622 tidigare och det borde ha varit en av de första som byggdes för det var samma år som den släpptes på marknaden men fråga mig ninte vilket år det var. Fick ett infall när jag passerade varvet och såg den i sjön och frågade om jag fick testa den och det fick jag, körde bara en kort vända men gillade inte beteendet då heller men trodde de hade blivit bättre några år senare men icke så ;-(

              Det låter ju klokt och helt nödvändigt att de byggt om dem för de var som sagt rent farliga i början och det behövdes inga +40knop innan det sket sig, jag höll 20-25 knop och det gick illa iaf så att pressa på mera kändes inte aktuellt därför kan jag inte säga hur de hade betett sig i ca 40 knop.

              Något som kan vara intressant är att förra somamren så såg jag en testkörning inför leverans av en 622 som kördes av varvets personal (jag bor i närheten av varvet och ser det ofta) och om några kan dessa båtar borde det vara dem men det verkade inte hjälpa för vi låg i bredd i farleden fart ca 25 knop och måttlig vind och utan minsta förvarning (för mig som var bredvid) så lade sig båten åt styrbord och båda killarna hängde i rutramen men höll sig kvar ombord iaf.
              Så det känns ju lite tveksamt om de gjorda ändringarna har haft så mycket effekt, har sett liknande saker i området men då med privatägda båtar och då kan ju förararens skicklighet ha betydelse och den vet jag då inte, så jag känner mig inte sugen att byta iaf.

              Håller helt med Dig om att bara för at tdet går att köra så fort är det inte alltid lämpligt, samma sak på vägarna.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
              18 svar
              5 825 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lärka
              av Lärka
               
              Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
              10 svar
              15 048 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Classe69  
              Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
              694 svar
              198 473 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg nybörjare-igen  
              Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
              27 svar
              14 232 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Mudwater  
              Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
              16 svar
              3 776 visningar
              4 gillar
              Senaste inlägg Dannii578  
              Arbetar...
              X