Stora BÅTGÅTOR 1 dec - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora BÅTGÅTOR 1 dec

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stora BÅTGÅTOR 1 dec

Tjena,

Här gissar man varken båtmodell eller tillverkningsår, utan man ska gissa på följande:

1) Varför postar jag inlägget?
    2) Användnings område? (t. ex. fiske, familj eller kompromiss)
    3) Vilken av dom är lämpligaste för att fiska Gädda och hö i Stockholms skärgård?

PS: Strunta i materialet båtarna är byggda av.

Ha kul! Häls //T

Click image for larger version

Name:	0302200962.jpg
Views:	1
Size:	43,2 KB
ID:	1813602Click image for larger version

Name:	0310576800.jpg
Size:	32,0 KB
ID:	1813603

Name:	0397822746.jpg
Size:	57,2 KB
ID:	1813604Click image for larger version

Name:	2713683299.jpg
Size:	70,4 KB
ID:	1813605

Name:	3299926303.jpg
Size:	69,8 KB
ID:	1813606Click image for larger version

Name:	4092200957.jpg
Size:	48,7 KB
ID:	1813607

Name:	6150283951.jpg
Size:	39,3 KB
ID:	1813608Click image for larger version

Name:	8368181348.jpg
Size:	75,8 KB
ID:	1813609

Name:	8584966115.jpg
Size:	102,6 KB
ID:	1813610
    Senast ändrad av tonyex; 2012-12-01, 21:02.

Eino:
    Jag behöver inte vänta tills det blir konflikter för att garva ihjäl mig. Jag gör det redan nu! Tack för inlägget!
    Skämt åsido, blir det konflikter , då låser jag tråden och för att undvika det har jag uppdaterat inlägget med lite mer info.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
      En fundering bara....
      Är Silver en aluminiumbåt med plastinredning eller en plastbåt med aluminiumskrov ?....
      Silver är helt okay båtar så det säger väl sig självt...plastbåtar med aluskrov...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Hittade inte Hydrolift f20-23 bland alternativen?

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
          Hittade inte Hydrolift f20-23 bland alternativen?
          Det skulle kräva många båttimmar för att lära sig båtens potential,
          så vi tar dom lättstyrda än så länge..

//T

Kommentera

[QUOTE=tonyex;783231]Tjena,

Här gissar man varken båtmodell eller tillverkningsår, utan man ska gissa på följande:

1) Varför postar jag inlägget?
            2) Användnings område? (t. ex. fiske, familj eller kompromiss)
            3) Vilken av dom är lämpligaste för att fiska Gädda och hö i Stockholms skärgård?

1. För att du är sugen på allihop
            2. Alla går att ha som allroundbåt
            3. Värre. Hade själv satsat på 3-4 olika båtar. Men om du måste ha en hade jag satsat på ????

Kommentera

Hm, behöver lite hjälp här.

Om jag inte hittar " en aluminiumbåt med plastinredning eller en plastbåt med aluminiumskrov" till "rätt pris", då måste jag bestämma mig för lite andra båtar som jag har inte så mkt erfarenhet av.

Jag har åkt lite Bella förut och jag tycker att de är kvalitetsbåtar, men min fråga till er är : Går det att fiska ifrån en 512 excel om vi är 3 pers?

Sen har jag "snubblat" över en Örnvik 500 ( den blåa båten under hawken) och jag måste erkänna att jag kan inte så mkt om den båten, så lite info uppskattas.

Det är klart att jag kommer att provköra båtarna ordentligt för att gardera mig mot att köpa grisen säcken.

//T

Kommentera

Tony, har du fiskat från en Silver förut?!
                Min bestämda mening om båtarna är att de är fina, går bra även i hård sjö men är helt värdelösa att fiska från. Klart det GÅR, och många tävlar ju med dem, men jag skulle inte lägga krutet där.

Men du kanske ska ut och finåka med familjen en gång i veckan också?!
                Man KAN ju göra det i de rena fiskebåtarna också!

Buster är ju en kompromiss i sjögång men myycket rymligare. Sen slipper du vaxa ;-)

Silverägare...
                Halshugg mig inte nu bara för att jag säger som det är.

Kommentera

Stora BÅTGÅTOR 1 dec

Vafan kasta skit på silver, vilket trams! Skämtåsido själv har jag en silver fox, en bra kompromiss av fiske och familjebåt. Dock är den trång när man är 3 tycker jag, så det är lite synd. Har funderingar på en 440 Hornet istället.
                  sigpic
                  www.bjornsfisketrosa.blogspot.com

Kommentera

Hej Tonyex ! kul att se dig på okänd mark nu när det inte är prestandarullar vi pratar.

Först kan man säga alla båtar fungerar, för fiske och familjeliv, det är ju lite det som är grunden för konceptet med styrpulpet. Det som skiljer är små detaljer, som fribord, mått och utrymmen. Vad som funkar bäst är väldigt mycket kopplat till hur just ditt fiske bedrivs. Vissa driver lite mer, vissa är bättre i grov sjö, vissa känns tryggare när det är som jävligast, vissa går mjukare, vissa går snabbare, andra är lättare mm mm mm.

När det gäller båt ska man känna till att en båts egenskaper är ett kompromissande, Så snart någon anger en positiv egenskap så är det alltid på bekostnad på något annat. Bra på något = dålig på något annat.

Ockelbon har jag haft, som alla ockelbo, lite tungdrivna och rel. tunga båtar men stadigaoch upplevs rejäla och säkra, kräver ordentlig maskin utan att för den skull bli någon racer.

En detalj som jag tycker är döden för sportfiske med fler i båten är dessa räcken, en förpulpit som sedan dras ut som sidoräcken, väldigt höga föröver för att minska i höjd akterut. Mode- och designfluga på nästan alla båtar. Dessa räcken underlättar definitivt inte fisket för den som står i fören. Är sedan fribordet lite högre, kan hänga på några cm så blir det väldigt svårfiskat. Flera av de båtar du visat har dessutom VÄLDIGT lite och trång durkyta att röra sig på. Funkar att åka i men inte när man fiskande behöver röra sig och byta platser mm vid hantering av fisk.

Så kompromissandet är vad man bör känna till och sedan bör man göra klart för sig själv vad man har för prioriteringar, Fart, lättdrivet, mjuk gång, stabilitet, vikt, storlek, lasttålighet mm mm mm mm

Lycka till Tonyex
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 824 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka