Sportfiskebåt i plast- Så ser den ut om DU får bestämma? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sportfiskebåt i plast- Så ser den ut om DU får bestämma?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
    -skaparen av denna tråd bygger eran drömbåt efter era önskemål, och han bygger bra!
    http://www.fiskesnack.com/forum/show...ollingb%C3%A5t
    Tänkte på en sak apropå alu-båtar, lite från tråden jag vet men... matrialkostnaden. Brorsan köpte en alu-båt för några år sedan en Långedrag om jag minns rätt 6,40 x 2.40, helsvetsad,. dubbelskrovad ink. 80 hk, mercury, styrpulpet 3 år gammal, någon buckla, men i bra skick..... han fick den för materialkostnaden av aluminiumen= 12.000 kr..

    Bara gå en snabbkurs hos någon duktig alu-svetsare typ ;-)
    Senast ändrad av Hemi; 2012-11-29, 12:32.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
      Nej för fan TailRunner, det är helt rätt att spåna och kanske drömma litegrann.
      Det är som jag skrev tidigare, svårt att hitta en optimal båt för allt fiske. Men jag håller med dig om att de nordiska båttillverkarna i alla fall kunde förenkla lite för oss fiskare.
      För det första kunde de skippa akterdäcket som, speciellt i mindre båtar inte gör nån nytta. Utforma aktern så att det går att montera och bekvämt använda en elmotor.
      Ser man på t.ex. många amerikanska båtar ligger de långt i förväg när det gäller att utnyttja ytorna maximalt med kastdäck, livebaits, spöfack, gott om stuvutrymme osv.
      Men det kanske är lite på väg. Linder 445 Catch och HR 460 Fishing är två exempel.
      Det bästa vore ju om nån mer skulle våga följa efter och utmana litegrann.
      Sandström kanske?
      Prisvärda båtar med en uppbyggnad som inte omöjliggör en mindre serie med annorlunda inredning.
      Mvh Micke
      Att nordiska båtar har ett stort akterdäck/motorbrunn beror nog mest på att folk är vana med den konstruktionen och tycker att det ska se ut så på en båt. En annan orsak är att de försöker förbättra viktfördelningen som har blivit sämre i och med att man har gått över till tyngre fyrtaktare. Men visst borde det gå att designa en plastbåt utan motorbrunn. Det är väl antagligen så att de inte vill satsa pengar på en ny gjutform då de är osäkra på om båten säljer i tillräckligt antal.

      Kommentera


      • #23
        Så kan det nog va Kai.
        Traditioner kan vara djupt rotade ibland.
        Men att en stor motorbrunn/akterdäck skulle användas för att förbättra viktfördelningen förstår jag inte riktigt.
        Visst har motorerna blivit tyngre men det måste ju kompenseras med bärigare skrov, alltså bredare.
        Att göra ett akterdäck är ju ett enkelt sätt att styva upp aktern och få en stabil konstruktion. Men kollar man lite på båtar typ Trophy (när det gäller större båtar) så kan man på dessa gå på båda sidor om motorbrunnen. Det är ingen dum lösning.
        Även svenska Rocad har en vettig lösning här.
        Rocad kanske är varvet som med lite mod kunde ta fram en ny modell i säg 5 meter?
        Mvh Micke

        Kommentera


        • #24
          Det där med viktförmedlingen läste jag i en finsk båttidning där de testade Kinabyggda Yamarin 42SC där de påstod detta. Dessutom antar jag att det gäller för mindre båtar kring 4m där det inte finns så mycket spelrum.

          Kommentera


          • #25
            När jag får i ekolod nr 2 så har jag redan min drömbåt. Klart att jag skulle vilja ha en Ranger med en 300hk bak men den skulle inte vara praktisk för mig och jag skulle inte fiska i lika många olika sjöar. Enda nackdelen är alla pengarna jag har lagt ut på den som jag långt ifrån skulle få igen om jag någon gång skulle sälja den. Gipsy v430 med 30hk Honda har jag för dom som inte redan vet.
            www.stampelures.se

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              ??? det enda Quintrex och Gypsy har gemensamt är ju längden runt 4m och att det är båtar,hur tusan skulle en korsning se ut??
              Som båten jag beskrev. En kortare, lättare och "enklare" version av Gypsyn. I grundutförande billigare.

              Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
              min drömbåt är nog något större, 5 m... dessutom med ett "litet tak" låg minihytt, placerad strax akter om midskepps för tre pers i bredd, över huvudet (skönt i regn, rusk och snö, vintertid) rentav lite värme ;-)utan att inskränka mycket på utrymmen och rörlighet i båten, lätt passerad genom ett lätt handgrepp, bara att vika undan mittpartiet i hytten med sitthöjd och goda plattformar för fiske både för och akteröver..ja, jag har t.o.m ritningen i skallen i stora drag ;-) 5x2 m.
              Som den här ungefär?

              http://www.sandstrombatar.se/classic-560mc/

              Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg

              För det första kunde de skippa akterdäcket som, speciellt i mindre båtar inte gör nån nytta. Utforma aktern så att det går att montera och bekvämt använda en elmotor.
              Ser man på t.ex. många amerikanska båtar ligger de långt i förväg när det gäller att utnyttja ytorna maximalt med kastdäck, livebaits, spöfack, gott om stuvutrymme osv.
              Men det kanske är lite på väg. Linder 445 Catch och HR 460 Fishing är två exempel.
              Det bästa vore ju om nån mer skulle våga följa efter och utmana litegrann.
              Sandström kanske?
              Prisvärda båtar med en uppbyggnad som inte omöjliggör en mindre serie med annorlunda inredning.
              Mvh Micke
              Precis! Jag vill inte heller att över halvmetern ska användas till ingenting (motorbrunn) på en liten båt. Därför skippade jag tidigare en Buster. Funkar inte med elmotor i aktern...

              I mitt tycke är Linder 445 Catch / HR460 Fishing exempel på rätt tanke men fel utförande. De är standardbåtar som sedan maxutrustas för att kallas för sportfiskebåtar. Men vad jag vill ha i en båt är tvärt om; den ska vara väl lämpad för fiske genom sina grundegenskaper, redan innan den utrustas alls. Sen kan varje köpare välja att använda den som den är i grundutförandet, utrusta den med tiden, eller maxutrusta från start med 50000kr extrautrustning.

              Generellt tycker jag att den nordiska Branschen verkar lite enkelspårig. Skulle gärna se mer nischade båtar. För alla behöver väl inte bygga glansiga badbåtar?
              Senast ändrad av TailRunner; 2012-11-29, 22:30.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
              18 svar
              5 825 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lärka
              av Lärka
               
              Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
              10 svar
              15 048 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Classe69  
              Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
              694 svar
              198 470 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg nybörjare-igen  
              Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
              27 svar
              14 232 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg Mudwater  
              Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
              16 svar
              3 776 visningar
              4 gillar
              Senaste inlägg Dannii578  
              Arbetar...
              X