Behövlig förstärkning och allmän uppfräschning av fiskepotta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behövlig förstärkning och allmän uppfräschning av fiskepotta

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Sådär, dag 2 avklarad... Rolig lördag...
    Allt färdigslipat i hela båten, kastdäcket färdigbyggt. Ska göras lite småjusteringar av luckor, gångjärn m.m. Imorgon blir det att plasta in alltihop utom luckorna.
    2 bilder på hur det ser ut nu :

Click image for larger version

Name:	bild_2.jpg
Views:	1
Size:	111,3 KB
ID:	1764708Click image for larger version

Name:	bild2_2.jpg
Size:	112,1 KB
ID:	1764709

Kastdäcket blev 1,40 långt och 1,35 brett i bakant, en fin stol får gott plats där uppe också

Cole >> Tack så mkt Vad förtunnade du med? Duger lacknafta, aceton eller man ska ha Biltemas förtunning?

Vanheden >> Dem sitter inte för smalt, för när båten står fastspänd kan jag snurra på båda hjulen. Möjligtvis sitter dem för långt bak. Ska kolla över det senare. Har bara haft båten och trailern i en vecka

GA GBG >> Tack för tipset, men 300g/m2 glasfiberväv är inhandlat. Så det får bli 2 lager sådan. Får duga helt enkelt. Ska slänga på en skiva i botten också så det blir inte att man kan "trampa" igenom även om man slår en mölla på durken.

Fortfarande behöver jag veta när jag kan börja måla epoxigrund efter att ha plastat klart... Ingen?
    Senast ändrad av ak83; 2012-09-29, 21:50.

Kommentera

Snygg passform !!

Ett hett tips.... fasa/runda ner platformen lite ut mot sidorna så kommer det ner mer plast mellan skiva och fribord
      Därmed får du större yta på "fogen" , de kan du göra ner mot durken också
      Men allra viktigast... runda med rondell eller rasp plattformens bakkant ganska mycket mot stående skott
      Svårt (omöjligt) att vika väven tvärt åt det hållet utan att få en luftbubbla i viket

Kommentera

Jag körde med den förtunning som B-tema säger man ska ha. Det går säkert med annat också men inget jag vet något om.
        Epoxigrunden du skriver om, hur har du tänkt med den?
        //C
        http://sportfisher.se

Kommentera

Gramse Bumbi >> Tackar Alla kanter mot skrovet är fasade, därav den excellenta passformen Och imorgon ska alla kanter slipas av, i bakkant och runt luckorna. Men tack ändå, kunde lika gärna varit ovetande.

Cole >> Då får jag väl köpa en sådan, 100 spänn. Ska börja plasta efter frukosten. Hade tänkt måla epoxigrund i hela båten (testa först på den gamla färgen, men det är orginalfärgen så den borde vara 2-komp). Sen ska jag måla med 2-komp färg över den. Hade ju varit kanon om man kunde måla första lagret imorgon kväll, men det är väl en dröm. Vissa snackar om 2 veckor plus innan man ska måla på nyplastat. Lång härdningstid...
          Senast ändrad av ak83; 2012-09-29, 22:32.

Kommentera

I min värld behöver du inte ha epoxigrund om du målar med B-temas 2-komp färg.
            Epoxigrund har du på utsidan under vattenlinjen för att göra ytan helt tät och skydda mot plastpest.
            Om jag vore dig skulle jag skita i epoxigrund helt och måla direkt med 2-kompfärgen.
            Slipa upp hela båten på insidan, dammsug, tvätta med aceton sedan är det bara att måla.
            //C

Kommentera

Citerar direkt från Biltema:
              2-komponents polyuretanakryl som ger en slitstark, vattenbeständig yta med hög glans. För användning över vattenlinjen på plastskrov eller som toppskikt på Biltema epoxiprimer på båtar av stål eller aluminium. 1 l (varav bas 0,8 l).
              //C

Kommentera

Nu har allt blivit plastat och slipat. Blev kanon Durken blev mkt bättre med två lager väv och kastdäcket sitter som berget och alla kanter va lagom slipade så det blev runt och snyggt. Ska vända båten nästa vecka, slipa och måla utsidan. Tänkte på det här med färgen. Om man provmålar på den gamla ska den ju resa sig inom ett par dagar. Om det inte går ihop, dvs en-komp under... Men går det bra att rolla färdigblandad polyester på färgen och få samma resultat eller måste det vara färgen?

Bilder på hur det ser ut nu:

Name:	2012-10-09 20.59.01.jpg
Size:	71,3 KB
ID:	1764826Click image for larger version

Name:	2012-10-09 21.04.24.jpg
Size:	66,9 KB
ID:	1764827

Kommentera

Det ser bra ut!!! Du måste haft en bra partner till hands... Ha ha

Kommentera

Sådär ja, efter en massa slipning och spackel där emellan blev det äntligen dax att måla. 2 lager epoxigrundfärg blev det, fick räcka.
                    Blev kanon och hålen som fanns syns inte ett spår av. Har även lagt ett lager färg igår och ska lägga det andra lagret idag. Sen ska den stå en vecka och härda innan den ska upp på trailern igen och målas på insidan och montera lampor m.m. Så vi passar på att åka upp till St. Annas Skärgård och jagar storgäddan

Tre bilder :

Name:	Bilder från iphone 449.jpg
Size:	77,0 KB
ID:	1764975Click image for larger version

Name:	Ny bild.JPG
Size:	63,0 KB
ID:	1764977Click image for larger version

Name:	Ny bild 2.JPG
Size:	85,5 KB
ID:	1764976
                    Senast ändrad av ak83; 2012-11-01, 12:54.

Kommentera

Då var det dax att uppdatera lite.
                      Har målat klart andra sidan, beställt hem en minn kota 50 lbs och fått hem luckorna.
                      Blir att fixa lite lister och sätta dit luckorna senare i veckan. Sen ska det småpyntas lite
                      Så jäkla skönt att det börjar bli klart, premiärtur på lördag om vi har tur...

Två bilder som det ser ut idag :

Name:	2012-11-20 20.17.49_2.jpg
Size:	85,1 KB
ID:	1765127Click image for larger version

Name:	2012-11-20 20.18.03_2.jpg
Size:	98,5 KB
ID:	1765128

Kommentera

Foton