Guide för köp av båt! Läs innan du postar ny tråd. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guide för köp av båt! Läs innan du postar ny tråd.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Guide för köp av båt! Läs innan du postar ny tråd.

då detta verkar vara ämne no1. när det gäller nya trådar och samma frågor och svar kommer upp så tänkte jag att vi gör en liten sammaställningstråd med "att tänka på" istället.
    (det andra ämnet är vilket ekolod ska jag köpa och det får någon som vet bättre än mig skriva ner)
    min tanke med denna tråd är att vi INTE drar upp specifika märken osv, utan mer olika egenskaper på olika typer av båtar med generella drag.

dom saker JAG tycker man ska börja med att tänka på är:

*Plattbottnad båt eller en med mer eller mindre V-botten:

olika skrovtyper sett från AKTERN, dom flesta båtar är V-formade framifrån sett.
    Click image for larger version

Name:	rc-boat-hull.jpg
Views:	1
Size:	25,8 KB
ID:	1812386

Plattbottnad båt:
    -en plattbottnad båt planar fort pga den har all bottenyta vertikalt mot vattnet.
    detta ger fördelen att den "går upp fort" ur vattnet och den är mycket stadigare att vistas i då man ligger stilla.

raka motsatsen är en ordentligt V-bottnad båt, (typ 24 grader) dom går trögt att få över planingströskeln, dom gräver ner aktern som fan just före planing, kraftigt V-bottnade båtar är ganska ranka (fjordlingarna är det lysande undantaget, Googla Fjordlingarnas tunnel)

skrovegenskaper EFTER PLANING:

plattbottnad båt: går köra långsammare med i planingsfart, den slår som FAN, ffa. i motsjö då hela skrovet tar emot vågorna, det är ganska meningslöst sätta en större motor på den (inom orimliga gränser) , den kliver aldrig upp ur vattnet oavsett fart.

V-bottnad båt:
    går inte köra lika långsamt i planingfart, kräver mer motor för att komma till sin rätt, klyver vågorna och går otroligt mycket mjukare i högre farter, ju mer motor desto bättre, (med några reservationer)
    bättre ekonomi i höga faster

*Fribordens höjd.
    ju högre fribord desto mer skydd mot i första hand vågor, men även vind.
    båten tar mer vind och vill driva av ju högre friborden är, en båt med djup v-form driver inte lika lätt i sidvind vid stillasåtende eller trollingfart.

*lång eller kort rigg:
    -beror på hur båten är byggd, båtar med höga fribord är sågott som alltid byggda för lång rigg, se fribord.

*hur ska båten vara inredd?:
    personligen vill jag inte ha några mittentofter, bara en i aktern och en i fören och rent därimellan, smaksak, det bestämmer du själv.

*styrpulpet eller rorkult?:
    beror återigen på vilket fiske du bedriver, jag skulle inte vilja sitta och trolla i 12 timmar med en båt som har rorkult, det är bara min Kiropraktor som gillar det
    och det finns många historier om folk som vertikaljiggat med Styrpulpet och fått blåsor i händerna av allt rattande.
    -tänk på vilket fiske du kommer bedriva mest och välj det som passar.

*2-takt eller 4-takt?:

-fördelar 2-takt: lättare, billigare, mindre underhåll (även om jag inte anser att det är besvärande att byta lite olja och filter en gång eller två per år, kamremmen är inte "rocketsience" det heller)
    -nackdelar 2-takt: dom går ofta sämre på tomgång, tar mer soppa, luktar och låter mer.

-Fördelar 4-takt: tysta, drar otroligt lite soppa, går till fan avlöser utan problem på tomgång.
    -Nackdelar 4-takt: dyrare i inköp och service, du måste byta motorolja och oljefliter då och då samt Kamrem ännu mer sällan.

Disclaimer: om man väger in kostnaden för 2-taktsoljan jämte olja och oljefilter för 4-stånkor (ca. 250:- per byte på mindre motorer) så är det inte lönt jämföra anser jag.
    på större motorer samt dom nya Evinrude E-tech får man kanske räkna om men jag upplever att majoriteten här kör med mindre snurror.

-på större motorer typ över 150 hk. kan det vara så att en modern insprutad 2-taktare drar ganska mycket mindre soppa än fyrtaktaren, men återigen, majoriteten här kör nog med småsnurror

*plast eller aluminiumbåt?
    -det är enligt mig en smaksak, båda materialen har sina för och nackdelar, och INGET av dom är underhållsfritt.

jepp, aluminium tål mer stryk utan att börja läka, den kan bli repig och jävlig utan att det i praktiken gör något så känner du på dig att du kommer dra upp båten i stenskrovel är valet givet om du skiter i lite repor (undvik gamla Nitade Bustrar, dom börjar läka med åren, eller var beredd på att svetsa lite)

-en plastbåt är för det mesta mycket billigare, och ja, du kan spräcka Gelcoaten och tvingas repa lite nu och då, lättare för gemene man att repa om olyckan varit framme än med aliminiumbåtar.

Aluminiumbåtar tenderar "låta" mer i gång och marknadsförs oftast som lättare, men det är en sanning med modifikation då plastbåtar ofta har innerlining som väger, medan ffa. mindre aluminiumbåtar oftast saknar detta.

ska vi snäva ner det till två kategorier så ser iaf. jag två saker:
    -aluminium eller plastbåt, 2-takt eller 4-takt?
    när det gäller båten så anser jag att var och en får göra sina egna avvägningar, då det gäller motorn är det på samma sätt en fråga om avvägningar, eller egentligen i båda fallen är det bara pengar som styr, för den tightare budgeten väljer jag en plastbåt med en modern 4-taktare (upp till 30-40 hk.) -en båt blir aldrig bättre än motorn anser jag

fortsätt gärna fylla på med allt jag inte tänkt på, det borde inte vara lite.....
    Senast ändrad av Nito; 2013-06-28, 00:43.

En förklaring till att denna fråga återkommer kan bero på att ett båtköp innebär en betydande kostnad för de flesta.
    För övrigt så hörde jag talas om att såpan "Einos lärjungar" kommer gå kanalen FS denna höst!

Kommentera

kostnader är upp till var och en, men samma regler gäller

Kommentera

skrivit lit etill fortsätt fylla på med vettiga argument

Kommentera

Bra initiativ. Jag putsade till rubriken lite då det inte syntes från framsidan att det var en guide.
          Kör hårt.

Kommentera

tackar, jag skriver ofta fort och fel

Kommentera

Dålig bild men med den här kan man kör både fort och är stabil
              Nu är den rätt stor men som mindre båt skulle den var perfekt för fiske
              Click image for larger version

Name:	CIMG1503.JPG
Views:	2
Size:	245,1 KB
ID:	1765254

Kommentera

ok, du har klurat ut vilken skrovform du vill ha, då har vi nästa fråga:
                öppen/styrpuppa/HT

-öppen/styrpuppa: den frågan tycker jag eg. är enkel: ska du köra mycket vertikalfiske: Rorkult!
                -att jaga bågar på lodet innebär en massa snabbt styrande samt en massa växlande, du får blåsor i händerna av allt rattande

mest trolling: styris.
                Disclamier: har du redan en motor med rorkult och får ett bra klipp på en utan styrpulpet, ta den, det går att montera en styrpulpet om du senare vill för inga miljoner alls.
                motivation: , ska jag trolla så vill jag ha händerna fria att lägga in snus, dricka Kaffe, Facebokka om hur jävla dåligt fiske jag har.

öppen/HT: en öppen båt oavsett storlek är alltid i vädrets makt, en HT ger mer skydd mot väder och vind än man tror i både med och motvind samt att en HT har kapell man kan fälla upp och stanna ute i över natten oavsett väder.
                en HT är så gott som alltid lite mer klumpig, man rör sig svårare runt båten, man har mindre däckyta att röra sig på.
                avväg dina behov
                Senast ändrad av Nito; 2013-03-12, 21:59.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar
                5 825 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lärka
                av Lärka