Fördelar/nackdellar med 3 olika båtar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fördelar/nackdellar med 3 olika båtar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Hm,när det gäller Uttern med "klinkbyggt" skrov tex 495,kan jag inte hålla med...Jag har en själv som jag har sågat upp durken på och förstärkt botten med vprör,tillverkat spant i divenycell m m...Håller den inte nu blir det en brasa!

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      Du sprack på 1 detalj Rospigg.

      1. Tycker INTE Uttern tillhör dom lite klenare båtarna som du säger. Personligen anser jag Ockelbo och Uttern vara dom mest välbyggda och säkra beg-objekt man kan finna, om än lite tröga om vi pratar fart.

      Kan tillägga att vissa äldre båtar som Cresent, Jofa mfl har en skrovform med "ankstjärtar" som jag kallar det, alternativt fallande slag, vilket gör att dom överplanar om du försöker driva dom snabbare än konstruktionen. Dom är därmed olämpliga att övermotorisera mer än bara lite extra.

      Övrigt:
      HeHe har haft och kört några mindre av de äldre Uttern och de har varit redigt rassliga och svajat betänkligt i aktespegeln med max rek så där av min åsikt, däremot den nyare större pupetbåtarna i 4,5 - 6,5m är mycket stadiga och bra, skulle gärna köra en om jag slapp betala soppanotan då de kräver bra med motor och då kostar det flis ;-(

      Kommentera


      • #13
        klinkbyggt hit och dit, om vi ser till "back 2 basics" lite...
        en båt oavsett storlek osv, som är SMALARE i aktern än midskepps kommer gå som en påse skit i högre fart?

        Kommentera


        • #14
          dvs. det går sämre exponetiellt över planingsfart

          Kommentera


          • #15
            Jo,men man vill ju ändå att botten skall hålla.Det går så väldigt tungt med vattenfylld dubbelbotten. :-)

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
              Jo,men man vill ju ändå att botten skall hålla.Det går så väldigt tungt med vattenfylld dubbelbotten. :-)
              -eller hur

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
                klinkbyggt hit och dit, om vi ser till "back 2 basics" lite...
                en båt oavsett storlek osv, som är SMALARE i aktern än midskepps kommer gå som en påse skit i högre fart?
                Vill tillägga att det är smalare i vattenlinjen i aktern än mitten på båten som gäller för den som ej förstod det
                En båt är ofta bredare uppe vid relingslisten i mitten eller strax framför än vid relingen i aktern och ska ej förväxlas med vattenlinjen .

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar
                5 825 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lärka
                av Lärka
                 
                Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                10 svar
                15 048 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Classe69  
                Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                694 svar
                198 473 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg nybörjare-igen  
                Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                27 svar
                14 232 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Mudwater  
                Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                16 svar
                3 776 visningar
                4 gillar
                Senaste inlägg Dannii578  
                Arbetar...
                X