Linder 400 sportsman propeller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 400 sportsman propeller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linder 400 sportsman propeller

Hej nyligen köpt en Linder 400 Sportsman och min fråga är vilken propeller som är optimal, kör med en Mercury 15 hk fyrtakt och med originalpropellern blir det övervarv och knappt 20 knop, vill gärna kunna köra full gas och fortare.
    I Linders egna test av båten kör dom med 9 1/4x10 vilket gav 23,5 knop enligt dom, är det optimalt?

Enligt mina uträkningar kommer man aldrig upp i 23,5 kn med en 10" propp. Om maxvarvet är 6000 blir den teoretiska toppfarten utan slipp följande: 6000/60 x 0,465 x 10" x 0,0254 x 3,6 = 42,52 km/h / 1,852 = 22,96 kn. Och i praktiken har man alltid slipp vilket gör att man aldrig uppnår den teoretiska hastigheten.

Kommentera

http://www.linder.se/km/file/file/40...styrpulpet.pdf så deras test stämmer inte? dom lär väl ha mätt med gps?

Kommentera

Du gav fel stigning på propellern, 10" fast det skulle vara 10,5". Deras siffror är inom möjlighetens ramar i perfekta förhållanden utan vind eller ström med en persons last. Dessutom är det en Yamaha, inte en Mercury . Det jag räknade ut var på en Mercury med 10" stigning. Med en 11" propeller får man följande teoretiska hastighet: 6000/60 x 0,465 x 11" x 0,0254 x 3,6 = 46,77 km/h /1,852 = 25,25 kn. Men jag tycker att det inte är någon bra idé att köra på full gas hela tiden, om du vill köra i 20 kn, köp en större motor. Sedan räcker kanske inte kraften till längre för att varva fullt med en 11" propp. Men prova en 11" så får du se hur det funkar.

Kommentera

okej du verkar ha riktig koll på det där kör givetvis inte på full gas hela tiden men nu kan jag inte utnyttja motorns kraft fullt ut och med en större propeller går den ju bättre även på lägre varv? Sen är ju 6000 maxvarvet, 5500 känns som lagom att ligga på? vill gärna att det ska bli bra på ett propellerköp då dom är rätt dyra :/ http://www.brunswickmarine.se/?nid=15712&mid=14635 varvtalsområde 5400-5600, men det kan ju inte vara max? rekommenderat kanske? och hur hittar jag vad det är för propeller innan? ursäkta frågebomben hehe

Kommentera

Teoretiskt påverkas väl även tomgångsfarten av ett sådant propellerbyte? Har en 400 med Mercury 15 hk och kommer i vindstilla väder inte under 1,5 kn vilket ibland är lite för fort för trolling. Dock säger GPS'en att jag maxar 23 kn när jag är själv i båten men då får man drav på gasen några procent för att det inte skall smälla/spika i motorn på fullvarv.

Kommentera

mm min borde gå samma då? våran spikar med på fullvarv men jag använde mig utav en hastighetsmätare jag laddat ner till iphone så vet inte hur exakt det blir då den verkar lite lurig. blir nog ett propellerbyte när jag kommit underfund med vad för stigning. den spikar lite emellanåt även på två personer. Kör med elmotor för för det mesta vid trolling

Kommentera

Fonzie: du har inte bytt stigning då?

Kommentera

Ursprungligen postat av gustafsson_94 Visa inlägg
                  okej du verkar ha riktig koll på det där kör givetvis inte på full gas hela tiden men nu kan jag inte utnyttja motorns kraft fullt ut och med en större propeller går den ju bättre även på lägre varv? Sen är ju 6000 maxvarvet, 5500 känns som lagom att ligga på? vill gärna att det ska bli bra på ett propellerköp då dom är rätt dyra :/ http://www.brunswickmarine.se/?nid=15712&mid=14635 varvtalsområde 5400-5600, men det kan ju inte vara max? rekommenderat kanske? och hur hittar jag vad det är för propeller innan? ursäkta frågebomben hehe
                  Det optimala är att man når det maximalt tillåtna varvtalet, i praktiken ska man försöka komma så nära som möjligt utan att övervarva. Men de nyare motorerna har ju varvtalsbegränsare för att hindra övervarv. Varvtalsområdet är det området som är nyttigast för motorn, om den inte varvar tillräckligt belastas motorn för mycket med ökat slitage som följd, förutom att den är segkörd.
                  Stigningen brukar stå någonstans på proppen, antingen i navet eller på något av bladen.

Fonzie, jag tror att smällandet/spikandet är just varvtalsregulatorn som träder in. Det låter precis som min bil när man varvar för mycket. Givetvis påverkar propellerbytet tomgången, men en propp med mer stigning behöver inte höja tomgångsfarten om den har mer slipp på tomgångsvarv. Men propellrarna skiljer, det går inte att dra alla över en kam, även om de på pappret har samma specifikationer. Det är bara att prova sig fram, eller fråga någon som har en propp som man har tänkt använda.

Kommentera

Ursprungligen postat av gustafsson_94 Visa inlägg
                    Fonzie: du har inte bytt stigning då?
                    Nope, inte än...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar