värsting trollingbåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

värsting trollingbåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kennat Visa inlägg
    Tror anyone kan slänga sig i väggen!
    Vem har ritat skrovet ? Ingen Anytec i fartlinjerna i alla fall. Kan nog mer jämföras med Arronet i linjerna och fartresurserna

Säkert en bra båt men hon ser väldigt bärig ut i förskeppet och fyllig stäv med rel. flack bottenvinkel, är det runt 17 grader ?. Kan bli lite hård i grov sjö. Men rejäl och stabilt lär det bli.

Svårt att se på bilderna Men allt ser ut å va otroligt välbyggt med bra finish.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Vinklen är 18 och blir inte hård in grov sjö faktisk har en liknande båt på Hönö med 300 hk och den går bra i grov sjö.
      Liknar inte alls Arronets skrov för de är framtunga allihopa.
      Skrovet är ritad av Van Vossen i Holland.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alubåt Visa inlägg
        Vinklen är 18 och blir inte hård in grov sjö faktisk har en liknande båt på Hönö med 300 hk och den går bra i grov sjö.
        Liknar inte alls Arronets skrov för de är framtunga allihopa.
        Skrovet är ritad av Van Vossen i Holland.
        Hmm okej, framtung har ju mer med byggtekniken och inte så mycket med linjerna att göra men okej. Men om en båt är bred å bärig i stäven så bör den även vara framtung, det hör liksom ihop, alternativet blir en väldigt obekväm båt.

Ta inte illa upp nu, för ni bygger en väldigt välbyggd båt, fina detaljer mm, men linjerna som ritaren skapat gör det inte till ett vackert skrov direkt. Men jag är å andra sidan en gammal stofil som fortfarande anser att en båt ska vara vacker att se på.

Men ibland måste man låta praktiska detaljer i fribord och vinklar gå före det estetiska
        Senast ändrad av Exxet; 2012-12-08, 22:07.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Click image for larger version

Name:	CIMG1561.JPG
Views:	4
Size:	251,5 KB
ID:	1765403
          Då gillar du kanske den här men det är ingen båt man fiska ifrån.
          Det är väl lite mer som gör att en båt blir obkväm och det är den här absolut inte.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alubåt Visa inlägg
            [ATTACH=CONFIG]48599[/ATTACH]
            Då gillar du kanske den här men det är ingen båt man fiska ifrån.
            Det är väl lite mer som gör att en båt blir obkväm och det är den här absolut inte.
            Nej det där är inte båt, med vacker båt menar jag inte sportbåt, alla gamla skutor och kuttrar mm va vackra båtar. Många av dagens båtar är också vackra. De kan va vilken båt som helst, segelbåt, bogserbåt arbetsbåt mm. Det som gör dom vackra är att linjerna är följsamma och proportionerna mellan båtens mått känns behagliga. Vinklar och båtens akter, midskepp och stäv bildar en behaglig enhet. Anytec är en vacker båt i mina ögon. Jag känner han som designat båten och där har han gjort avkall på vissa praktiska egenskaper till fördel för utseendet. Arbetsbåtar, fiskebåtar gör man ofta tvärtom, praktiska egenskaper före utseendet.

Detta är ingen kritik mot er båt utan mer nyfikenhet och vetgirighet från min sida. När man trollar och ligger i timmar och stampar mot ibland grov sjö så skulle i alla fall jag ha valt ett något smäckrare och mindre fylligt förskepp, med betydligt mer uppdragen slaglinje, men det ger ju andra baksidor, som alltid med båtar ett evigt kompromissande.

Risken när man vill optimera det praktiska och ha stora ytor, inte allt för lutande fribord. relativt höga fribord som skydd och ett bärigt skrov med god stabilitet är att det lätt upplevs som en skokartong, men ni har varit medvetna om detta när ni målat ser jag, smart att ta ner kartongkänslan med att dela sidan som ni gjort.

Ni har provat skrovformen i andra båtar gissar jag ? Finns den som färdig båt att köpa ? Vore kul att kika på annan båt med detta skrovet.

I vilket fall väldigt fint bygge, utförandet, detaljer och finish mm ser ut att va 10 poäng.

Kommentera

Varje båt är utvecklad för sig. vi slänga inte en hytt hit och dit på en standard skrov som de flesta gör.
              Vist det finns en hel del olika ute mest hos räddningstjänsten och yrkesfolk, tex Karlshamn, Öckerö, SMHI, Gryts skärgård.
              En sån här båt finns på Hönö.
              Det ärju mest arbetsbåtar vi bygger men ändå försöka vi får i propertion, finns ju skräckexampel på typ 5,5 meters båtar med hytt som har ståhöjd. sånt vägrar jag bygga.
              De flestavill ha en säkert båt och har även såld en båt till nån som lämnade tillbaka sin Anytec, det är ingen båt för amatörer.
              Var HÅkansson inte inblandad i Anytec. Har rätt mycket kontakt med hans bror som gör en del CE märkning åt mig.
              Click image for larger version

Name:	227.JPG
Views:	1
Size:	403,8 KB
ID:	1765412Click image for larger version

Name:	P3280743.JPG
Size:	301,8 KB
ID:	1765413Click image for larger version

Name:	CIMG1276.JPG
Size:	278,8 KB
ID:	1765414Click image for larger version

Name:	DSC00093.JPG
Size:	172,2 KB
ID:	1765415

Kommentera

Alltid enklare när man ser färdiga båtar, dom där ser ju riktigt bra ut. linjerna i stäven ser betydligt bättre ut ut på dessa när man ser färdig båt.

Fina båtar, verkligen. Håkan Pettersson heter han som ritat Anytechen, eller i alla fall föregångaren som varvet byggde under annat namn, Varvet har konkat å bytt namn några gånger sedan tiden jag jobbade där, då hette båtarna HP 620 osv. Han har ingen bror.

Kommentera

Ok trodde det var Petter Håkansson som ritar Vector.
                  Jo det är sund att allt tillverkning har flyttad från Sverige.
                  Har försökt med nya ägare och får lite specialbygge men för de priser de tar där kan inte ens jag bygga.
                  Nya ägare gjorde ett riktig klipp.

Kommentera

en del imponerande detaljer och lösningar på denna båt...banne mig om man inte trots allt skulle kunna tänka sig en alubåt igen i alla fall ....kanske...hmmm, men 1 1/2 - 2 mille är väl lite i överkant av vad gumman skulle tillåta kanske...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Oj, sonar och mörkerseende? Snubben måste skita stålar. Vilken typ av mörkerutrustning är det? Finns det ir (infrarött) också?
                      //C
                      http://sportfisher.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 825 visningar
                      0 gillar