Projekt: Totalrenovering av plastbåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Totalrenovering av plastbåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Projekt: Totalrenovering av plastbåt

Nyreggad här på forumet, även om jag använt det i många år som läsare.

Har under våren fått tag på en plastbåt från en granne som fått vara med om en hel del, och nu är det dags för totalrenovering samt ombyggnation till en ordentlig fiskebåt.
    Har skrivit inlägg under arbetets gång på annat forum, men tänkte flytta över det hit, därför blir det många inlägg nu på en gång.

Har aldrig jobbat med glasfiber, polyester, epoxi och allt vad detta innebär förut, så detta blir en ordentlig lärdom. Kom gärna därför med lite tips under resans gång. Men jag börjar med att kopiera in mina gamla inlägg här så ni ser vad som är gjort än så länge.

11 maj

Sådär då. När jag tittar på båten i dag så får jag nästan lite ångest för att det är så mycket mycket mycket jobb innan hon kommer få känna på vatten. Här är lite före-bilder i alla fall.

Nu i helgen ska jag försöka ta bort de säten som finns på båten i dag och göra i ordning ritningar så att jag kan börja köpa material och därefter ta tag i själva byggandet. Men som ni ser, det är en hel del jobb med detta ruckel.
    Bifogade filer

Kommentera

12 maj

Har suttit nu på morgonen och skissat på mina idéer för båten.
      Här är vad jag har kommit fram till:
      Inte helt skalenligt, men en skiss på vad jag vill åstadkomma.
      Bifogade filer

Kommentera

13 maj

I dag har jag spenderat dagen åt ta bort tidigare sitsar i trä och att slipa och skrapa bort färg på insidan i båten.
        Det är en hel del skador, så jag får se till att spackla ordentligt innan det är dags för målning.

Glömde så klart ta kort efter all slipning, men här är i alla fall alla beslag, träsitsar, årtullar etc borttaget.
        Bifogade filer

Kommentera

20 maj

Igår hände det grejer. Då började jag verkligen ta tag i renoveringen.
          Jag gjorde ny reling på ett ställe där den va trasig.
          Sågade bort fotfästet som var i durken för när man skulle ro.
          När jag ändå hade sågat bort det så märkte jag att plasten släppt från plywooden en bit, så sågade upp durken så långt som det behövdes.
          När jag var klar med det så hade det blivit för kallt för att spackla, så det får bli dagens projekt.
          Bilder ligger på kameran, men kameran ligger i bilen. Så får fixa bilder ikväll. Känns kul att verkligen vara igång med renoveringen nu.

Lärdom från gårdagen: Det går inte att göra en ny bit reling med endast polyester och glasfiber. Man måste ha något stadigare att "bygga på". Så fick använda en tunn plywoodskiva.

Har aldrig jobbat med plast över huvud taget förut, så hela denna båt är en träning. När jag är klar med den kommer jag säkert vilja göra en större båt. Men det tar vi då

Kommentera

20 maj

Sådär då, då har jag lagt ytterligare några timmar på båten i dag. Men börjar med att sammanfatta gårdagen med lite bilder.
            Började med att bygga en bit reling som saknades.
            Sen sågade jag bort fotstödet som var för när man ror. Det behövs inte längre.
            När fotstödet var borta märkte jag att plasten hade släppt från plywooden, så sågade bort den plast som satt löst, så får jag lägga nytt där.
            Den lagade relingen på bild nedan.
            Det var en del sprickor i relingen, som jag fixade med 1-2 lager glasfiber.
            Bifogade filer

Kommentera

20 maj

Sådär. I dag har jag bekantat mig med epoxispackel.

På akterspegeln hade plasten släppt från plywooden, vilket jag nu i steg ett löst med spackel som får torka med några tvingar som håller ihop det hela. Nästa steg är att lägga glasfiber över, och som sista steg så lägger jag en bockad rostfri plåt över det hela som jag tätar ytterligare en gång med silikon. Då ska det inte kunna komma in någe mer fukt där.

Spacklade också igen alla de hål som fanns efter årtullar, toftar osv.

Sen såg jag att jag fått en hel del luftbubblor i glasfibret som jag gjorde relingen av igår, så tog bort det igen så ska jag få göra om det på vissa delar.

Tätade dessutom igen det gamla kontrollhålet, eftersom det ska vara täckt sedan, så får jag göra ett nytt kontrollhål där det blir synligt.

Tog bort en hel del glasfiber i fören, så fick fixa det med nytt glasfiber i dag.

Har ett par sprickor i relingen fortfarande upptäckte jag, så de får fixas nästa gång jag har tid för båten.

Nu börjar jag drömma mig bort och ser framför mig hur båten ska sjösättas. Ska bli en så härlig känsla!
              Bifogade filer

Kommentera

24 maj

Var upp igår och arbetade några timmar på båten.

Igår plastade jag igen det jag sågat bort av durken, samt lagade diverse sprickor i relingen och den stora biten där det saknades reling helt och hållet.

Slipade ner det jag spacklat på akterspegeln och lade två lager glasfiber med polyester över det också. Sedan blir det lackat och en bockad rostfri plåt, så kommer det sitta fint.
                Måste också fixa plats för elmotorn, så får bygga en liknande lösning för den.

Ikväll blir det en tur till Biltema för att köpa mer glasfiber, polyester, färg osv.
                Det börjar närma sig första lackningen av insidan av båten. Då kommer det synas om jag lyckats få det snyggt eller ej
                Bifogade filer

Kommentera

26 maj

Igår fick jag ett ryck och beställde elmotor. Det fick bli en budgetvariant, så blev Watersnake FWT 44lb.

Någon som har erfarenhet av dessa? Hoppas att jag inte gjort bort mig i alla fall.

Kommentera

28 maj

Igår blev det ett besök hos SeaSea i Segeltorp för att köpa relingslist.

När jag ändå var där så passade jag på att köpa regnskydd för stereon. (Ja, prylnörden i mig tvingade mig att planera in lite ljud i båten också. Den ska fungera för att åka ut och grilla med vänner ocskå. Och varför inte lite musik då? )

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 854 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka