Hur köper man beg båt rent praktiskt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur köper man beg båt rent praktiskt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur köper man beg båt rent praktiskt?

Hej.

Sitter och funderar på att köpa en beg båt från blocket. Hur gör man rent praktiskt? Det verkar ju inte finnas riktiga registreringsbevis som för bilar, eller? Är det butikskvitto som man ska kolla efter? Alla praktiska tips om kontrakt och så vidare tages tacksamt emot.

På Blocket så finns det ett köpekontrakt du kan skriva ut, när du hittat en båt som du är intresserad utav så ringer du ägaren och begär båt och motornummer, ringer Polisen och be dom göra en sökning på dessa för att se om något utav dom är anmält stulna.

Föredra att testa båten i vattnet då körning i tunna eller vattenslang kopplad till motorn för kylning inte är provkörning med belastning och då märker du inte om det är något knas på motorn.

Finns säkert fler som har mer tips på detta forum

Kommentera

Var inte rädd för att prata med ägaren. Vid sidan av alla formaliteter och självklarheter så tycker jag det är viktigt att man hittar en pålitlig och trevlig person så man inte behöver känna sig dum eller ens påträngade när man är ärligt nyfiken.

Jag har köpt båt från Blocket.se i 40 000 kr-klassen och innan köpet var i hamn så satt jag och pratade med säljaren över telefon ibland upp till en timme. Vi delade med oss av fiskehistorier, hur mitt förhållande till båtar i uppväxten var och han delade även med sig av sina erfarenheter. Det var mycket givande och visade sig i bemötandet och genomförandet när vi väl sågs.

För mig är det viktigt att känna att jag har att göra med en "verklig" person. Det är ett fritidsintresse jag investerar i och jag utgick från att säljaren också hade ett intresse av båtar. Mycket riktigt, och till slut kändes det som att jag tog över en stafettpinne istället för stone cold buisness. Viktigt för mig, kanske inte för alla.

När min egen förtroendetröskel var passerad så bestämde vi oss för en handpenning, eftersom vi bodde långt ifrån varandra. Därefter skrevs ett kvitto för hand med alla detaljer, underskrivet och postat till mig som jag hade dagen efter.

Oavsett hur man gör med förskottsbetalning eller ej så räcker ett handskrivet kvitto med signatur och överenskomna detaljer bra. T ex "Båten säljes i befintligt skick för 10 00kr". Garantier när det gäller begagnat finns som regel aldrig, utan det är DITT sunda förnuft som köpare som skall garantera dig ett köp du blir nöjd med. Du kan alltid föreslå saker i kontraktet, men då allt kan hända är det väldigt sällan en säljare vill ta på sig ansvaret för det.

Nästan alla båtar, stora som små, har serienummer eller modellbeteckning. På äldre båtar ofta i form av en fastnitad plåtbricka där saker som "MAX motorstorlek" osv brukar vara präntat. Detta behövs vid eventuell försäkring av båten. Samma gäller motorer, det ska alltid finnas serienummer och dylikt så man kan ta reda på tillverklingsår med mera.

Motorservice är ibland väl dokumenterat beroende på vem som utfört det. All form av papper på sådant är naturligtvis en fördel och en säkerhetsfaktor. Dock inget man kan förvänta sig när det gäller lite äldre båtar.

Hur ett begnat båtköp "bör" genomföras styrs mycket av vilken prisklass och typ av båt det rör sig om, så jag tror du hade tjänat på att vara lite mer specifik i din frågeställning.
      Senast ändrad av Logman; 2012-04-10, 23:50.

Kommentera

Tack för informationen. Det rör sig nog om typ 50000 i mitt fall och man vill ju på något vis känna sig säker på att inte köpa något stulet och få någon slags formalia på at man är ny ägare sen. Ska kolla på blockets kvitton och ringa och se vad det är för en person man har att göra med. Känner precis som du logman att jag inte vill ha att göra med någon sur tvärskalle som bara vill mörka och inte berätta nåt om båten.

Kommentera

Rent spontant tycker jag att om man handlar båt i den prisklassen på blocket så skall det som regel alltid finnas god dokumentation, köpebevis, eventuell servicedokumentation med mera. Särskilt om det rör sig om prylar från 2000-talet.

Jag försökte hitta lite enkla råd från myndigheterna, och fann detta. Hoppas det kan vara till någon hjälp.

Kontrollera säljarens identitet och mantalsskrivningsadress. Falska ID-handlingar förekommer.Kontrollera båtens och motorns identitet, läs av tillverkningsnumren, observera att det inte är detsamma som blå skylten i en del fall. Tänk också på att numren kan vara förfalskade eller ändrade.Var mycket noggrann.
          Kontrollera säljarens försäkring. Kontakta hans/hennes försäkringsbolag eller Larmtjänsts utredningsenhet (08-783 74 33/37)
          Kontrollera säljarens behörighet att sälja båt och/eller motor. Har säljaren en åtkomsthandling där han/hon kan styrka att han/hon köpt båten. Är båten betald, så att du som köpare inte får betala båten en gång till därför att säljaren hade sedan tidigare ett avbetalningskontrakt på båten.
          Kontrollera hos Sjöpolisen och Larmtjänst att båt och/eller motor inte är efterlyst så som stulet.

Kommentera

En hel del att kolla blir det. Men det är väl nåt som man får ta när man inte köper i butik.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 825 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lärka
            av Lärka