Universalbåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Universalbåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Självklart blir det utbildning och förarbevis.

Universal är nog inte rätt ord...
    Vad jag vill ha är en båt jag kan vj fiska med men även kunna
    trolla med på lite större vatten typ V-sjöarna om det är skapligt väder.

När det blåser upp ska båten kunna klara tillräckligt mycket sjö
    för att man ska ta sej in säkert.

Är alltså inte en havsgående trollingbåt jag är ute efter.

Kanske jag är fel ute men en Ockelbo b16 med 50-80 pållar på och
    större el snurra i aktern,mitt pulpet borde funka skapligt.

Alla tips på bättre alternativ mottages tacksamt.
    Senast ändrad av hejgo; 2012-04-20, 19:27.

Kommentera

Är du kvar och fortfarande öppen för synpunkter Hejgo ?

Rospigg har redan gett en helt korrekt och mycket informativt svar på frågan, jag håller med till fullo. Men allt blir mycket personligt vad man menar med blåser upp. Och vart ska du nyttja båten ? Sötvatten har ju den benägenheten att gå från kavlugn till full storm på ett ögonblick. Börjar det blåsa i saltvatten så har man tid på sig innan sjön börjar bli alltför tuff. Hur långt ut på havet har du tänkt dig ? Finns det skärgård att gå i skydd av mm. kan du välja alternativ nödhamn om vädret blir elakt, Är det söder om skåne så blir det nej, Tyskland är inget alt. hamn. Sen en viktigt fråga vilken typ av sjö blir det i dina vatten ? En bekant hade en 5,2 m båt i stkh sakärgård, funka kanon även långt ut i yttre havsbandet, han flyttade till Gävle och tvingades byta båt, Helt annan sjö, längre våglängd vilket gjorde att han dök ner i varje vågdal och varje resa blev jobbig som satan även vid rel. låg våghöjd.

Som du märker är det många saker att ta ställning till. Men den Ockelbon du nämnde är stadig nog att ta dig hem om du väljer att avbryta fisket i tid och inte befinner dig mitt ute på vänern. Men lägg upp en kartbild och ringa in vilket område det är i huvudsak du ska fiska i så kan vi ge bättre svar på om en viss båt är lämplig.

Mycket svammel från min sida, men vill bara ge dig så mycket info som möjligt. Kunskap är A och O i alla sammanhang, i allra högsta grad på sjön
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Kan tillägga om du vill titta på båtar, Uttern 5,20 är en riktigt bra båt även i rejält tuffa förhållanden. Den är dock större å tyngre än Ockelbon du nämnt. Men den Uttern är nog det minsta du bör välja om du ska ut å trolla på Vänern. Men åk runt å kika lite på båtar så får du en egen känsla för vad som är vad. Även om dom står på land så hoppa i båten så kan du uppleva hur fribord och inramningen upplevs.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag tror utternbåten du menar heter s52 Exxet.Annars gillar jag nyare modellen av B16,den med dubbelskrov.Det va väl flera guider,bla bröderna Anden som körde Ockelbon.

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
            Jag tror utternbåten du menar heter s52 Exxet.Annars gillar jag nyare modellen av B16,den med dubbelskrov.Det va väl flera guider,bla bröderna Anden som körde Ockelbon.
            Den Uttern jag hade va äldre hette nog 5200 typ, men tror det är i princip samma skrov med ny planlösning bara.

Ockelbon är en kalasbåt, sen som rospigg sa kanske lite kort, men det beror mycket på typen av sjö mm. För övrigt är nog den smidigare å bättre spinnfiskebåt även om jag själv bara haft med äldre OCKELBO Att göra.

Haha Tack Eino ja så hette den, stämmer du känner till den, riktigt trygg i alla fall, gick hem från norra Örskär med 6 pers ombord, hade blåst upp å fick rejäl motsjö. men fan så stadig å fin den kändes, lyfte majestätiskt i vågorna för att klyva nästa med ett tungt men mjukt stävdyk. Utan att tappa kurs, gira eller kännas obehaglig.
            Senast ändrad av Exxet; 2012-04-20, 21:21.

Kommentera

Ok.s52 heter de lite nyare årsmodellerna.En annan båt som ska gå bra i sjön är Seamaster 175 men jag har ingen egen erfarenhet av dom..

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                Ok.s52 heter de lite nyare årsmodellerna.En annan båt som ska gå bra i sjön är Seamaster 175 men jag har ingen egen erfarenhet av dom..
                ElCamino, tack. att jag kunde glömma den. Jag har ju åkt båttävling, roslagsloppet styrpulpetklassen med den båten. bra båt det med, Går lite högre i plan än Uttern, lättare, lite snabbare men slår också lite hårdare. >Men helt klart en båt som tål att sättas fart på även i riktigt jä.. grisigt väder, en båt som är konsekvent och ärlig i sitt beteende även om den slår lite hårt.
                Kommer inte ihåg men är det en svensk båt ? ?

Vad va de för mått på den, 175 ? Det kunde ju va en kalasbåt för TS
                Senast ändrad av Exxet; 2012-04-20, 21:30.

Kommentera

Den är ritad av en svensk,osäker var den byggs..Kan tänka mig en sån med gamla räcket och nya pulpeten!Nya räcket för högt för fiske,gamla pulpeten:Bussratt...Annars en bra förarplats som rymmer massa rolig elektronik :-)

Kommentera

Hittade en Seamaster på blocket

Verkar vara ca 35cm längre och väger lika mycket som Ockelbon

Är det verkligen så stor skillnad på dessa båtar?
                    Och är dom för små för V-sjöarna?

Kan inte ringa in något område på Vänern efter som jag aldrig fiskat där.
                    Men vill ändå ha en båt som duger till det under skapliga förhållanden,så
                    att jag efter att ha förkovrat mej i båt körning och trolling på högre nivå
                    ska kunna åka dit om jag känner för det.
                    Under tiden ska båten användas till gädd o gös trolling samt vj fiske.

Tackar för era synpunkter!

Kommentera

B16 är en bra allround-båt. En kompis har en som vi fiskar på Vänern med.
                      Har själv en Jofa 485 och har en fiskat en del på Vänern med en Linder 460.
                      Nackdelen med dessa små båtar är att ***x antal fiskedagar går bort p.g.a blåsten. Speciellt Ockelbon går väldigt bra i sjön för sin storlek men eftersom det är en så lätt båt blir det fort problem när det blåser. Man klarar inte att fiska effektivt, hålla farten bra och styra dit man vill.
                      Drivankare hjälper men det är i slutändan vikt och storlek som saknas.
                      Men kör man med insidan av pannan och håller sig till lugnare dagar funkar en B16 utmärkt.
                      Till VJ anser jag att den är sämre Men jag har själv inte testat.
                      Här vill jag ha en låg båt med låga fribord. Högre båtar som Ockelbon gör C&R svårare, tar mer vind och driftar snabbare.
                      Fiskar du på grunt vatten kommer även det större skrovets skugga skrämma mer fisk.
                      Den erfarenheten kommer från att vi får mer fisk med mindre båtar än den 465 x 2 meter vi oxå har.
                      Men visst vore det skönt med en båt istället för två. Har själv funderat i dom banorna.
                      Men risken för att man får en trollingbåt som är för liten hårdare dagar och en VJ båt som är för klumpig är för stor. Så än så länge får det bli två båtar.
                      Andra trevliga båtar som annars skulle kunna funka är Finnmaster 4900 och HR 510. Båda dessa båtar har jag kört och de går väldigt fint i vattnet.
                      Starweld 160, Nya Buster L och Silver Fox är andra om du är mer sugen på aluminium men dessa har jag själv inte provat.
                      Mvh Micke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 825 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka