Universalbåt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Universalbåt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Universalbåt

Hallå!
    Har suttit och läst div trådar om olika båtar och ombyggnationer mm

Jag har en hemma ombyggd styrpulpet på 4m med 10 hk motor och en elmotor
    för vj.
    Båten planar med 2 pers och drar lite soppa och funkar utmärkt för lite mindre
    sjöar.
    Men det blir rätt läskigt om det blåser och är vågigt,den slår och rullar ordentligt.

Så om något år är det en ny båt på ingång och jag undrar om det går att kombinera
    så att man kan använda den till allt möjligt fiske?

Alltså sjöduglig nog för att våga sej ut på större vatten typ Vänern men ändå lätt och
    smidig nog för att kunna köras med elmotor för vj fiske..

Har kollat lite på olika båtar typ Ockelbo b 16 el ryds 478gt ryds 480 hr 480sc mm

Räcker den storleken för större vatten eller behövs ännu större båtar?
    Vill också kunna ha mast och pulkor samt djupriggar..

Hur stor båt du behöver beror mycket på dig själv. Vad du kan, alltså förmåga att hantera en båt i hård sjö och även på hur trygg och säker du känner dig till sjöss. (har varit med båtfolk som blir hispiga i en 10 m båt när kontakten med land försvinner, typ 500 m) Men någonstans runt 5-5,5m börjar man uppleva en viss trygghet i båtarna även vid lite grövre sjö och större vatten. Något att fundera på, men detta är upplevd säkerhet, och inte samma som faktisk säkerhet. En båt på 4,70 kan vara lika säker även om den UPPLEVS av många som liten och bräcklig vid grov sjö på stora vatten.

Men även denna fråga va det en lång och informativ tråd om för nått år sedan.

2 båtar jag känner till är just Ockelbo b16 och Uttern 5,20 (5201) båda mycket rejäla båtar och Uttern upplevs som betydligt mycket tryggare och stabilare i grov sjö norr om Örskär.

Med risk för att bli kallad "idiot" så kan jag säga att vi åkte i vår ungdom till Åland i en 4 m båt med en 50 hk snurra i ganska tuffa förhållanden, 15 sm vind och typ 3m våghöjd, eller rättare sagt åkte hem efter finväder dit. Det gick alldeles utmärkt men då gäller att man vet vad och hur man gör. Vi marchade ca 18-20 knop vilket passade båtlängden och sjön perfekt
    Senast ändrad av Exxet; 2012-04-09, 19:41.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Att min båt blir läskig beror på att det inte finns något dubbelskrov eller flytelement så om
      båten blir vattenfylld så lär den sjunka som en sten.

För egen del så så har jag ganska liten erfarenhet av att köra båt i hårt väder på stora vatten
      men har åkt med andra i bla Norge och vid landsort i 15-20m/s och 4m vågor i en Buster
      magnum och inte blir jag hispig av det..

Bara båten klarar sej så gör jag också det.

Men undrar om ex en b16 är för stor och tung för vj fiske med elmotor?

Kommentera

Undrar fortfarande och frågar igen:

Är ex en Ockelbo B16 för stor och tung för VJ fiske med elmotor??

Någon?

Kommentera

Alltid varit en envis jäkel så jag frågar igen:
          Är en Ockelbo b16 för stor för att köra med elmotor till vertikal jiggning
          efter gös?

Kommentera

Nej den är inte för stor för VJ bara välja en lite kraftigare elmotor så funkar den bra, är även en utmärkt gäddracer i skärgårdsvatten men jag personligen skulle inte vilja åka ut på V sjöarna eller Östersjön i annat än plattvatten med den då jag upplever att den har för kort vattenlinje för att klara större vågor på ett bra sätt, då krävs enligt mig min 5-5,5 m annars blir det en obekväm resa och det är inte samma som osäker utan just obekväm!

Det går att köra den även i grov sjö men det kräver en mycket kompetent och van båtförare som kan passa varje våg och ta den på rätt sätt med fart, trim, kurs och angreppsvinkel mm, kan Du köra på det viset så funkar en B16 äbven på större vatten men det kan bara Du svara på!

Av Din beskrivning av Dig själv får jag intrycket att Du inte kan klassas som en sådan båtförare och bör således avstå från det tills Du skaffat Dig rutinen för det och den skaffar Du genom att succesivt öka svårighetsgraden på Din körning, men ge Dig inte ut i stora vatten direkt, ta det steg för steg!!

Kommentera

Tack för ett klargörande svar!

Min tanke är inte att åka ut på stora vatten i busväder utan när det är
              skapligt.
              Men vill ju ändå ha en båt man kan ta sej in med på ett säkert sätt om/när
              det blåser upp.

Nej,jag är inte en erfaren båtförare vad gäller större vatten och båtar.
              Däremot så har jag kört mindre båtar i många år,ofta i dåligt väder och
              det har hittills gått bra så jag lär mej nog..

Ursprungs tanken med tråden var att kolla om det funkar att ha en båt
              till allt fiske eller om man behöver en stor till stora vatten o en liten till små..

Mvh Stefan

Kommentera

Finns många båtar som klarar tuff sjö med rätt skeppare, jag har vart med yrkesfiskare i riktigt busväder och känt mig helt säker men själv är jag nog lite mer försiktig och vänder hem när vågorna bryter över ruffen, varför utsätta ödet? då är det brottsjö på 4-5 meter dässutom blir det näst intill omöjligt att fiska då driften blir allt för snabb och man har fullt upp att ha koll på båten och sjögång. Nu fiskar jag mäst utomskärs på bohuskusten med en 7metersbåt men säkerhetsprinciperna borde va likvärdiga även med en mindre båt på lugnare vatten. Tragiskt när man hör talas om folk som drunknat pga. fiske i dåligt väder och bristfällig kunskap.

Kommentera

Det finns ingen båt som funkar överallt, du får värdera båtens egenskaper och gämföra med dina krav. Då kanske du kan hita en som är "universal" till just dina kriterier. Det är alltid den som kör båten som ansvarar för säkerheten och då är en utbildning och förarbevis bra att ha. Jag och sonen tog det i vinter, lite regler och allmänt sjövett är det många som behöver lära sig. Förhopningsvis blir det snart lag på detta, liknande som körkort för bil men enklare frågor, sunt förnuft och lite säkerhetstänk så kan alla som vill köra båt ta det och vi slipper onödiga olyckor.

Kommentera

Bra att tänka på är det är väldigt skönt att ha en vindruta att skydda sig bakom. Jag köpte en yamarin 5,8 bowrider och tycker den är perfekt allround. Då kan man ha rutan stängd framåt när man ska till nästa plats så sitter man skyddad.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka