Ombyggnad av styrpulpet. Bildtråd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ombyggnad av styrpulpet. Bildtråd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ombyggnad av styrpulpet. Bildtråd

Köpte i höstas ett ekipage med båt (det är en Lami 425), trailer och lite smått och gott. Inredningen var eländig och båten hemsk att fiska ifrån, tralldurk, tralltofter och allting lågt och trångt.
    Så planen var att på enklaste möjliga sätt optimera båten för vertikal och spinnfiske. Jag ville undvika slipning och plastning så långt det var möjligt, dels för att jag har 0 erfarenhet av detta men främst för att garaget jag jobbar i "inte får bli smutsigt"..

Planen var iallafall att bygga klart inredning utan att fästa alltihop och direkt snön försvann dra ut båten, vända den och måla utvändigt och invändigt eftersom den är ganska tråkig och sliten i topcoaten. Av detta blev det ingenting eftersom fiskesäsongen startade så tidigt att jag fick panik att sjösätta!

Tänkte lista lite vad jag gjort med båten och hur och kanske kunna inspirera lite om hur enkelt man faktiskt kan göra en ombyggnad till relativt lågt pris. Båten går dessutom att återställa till originalskick om man nu skulle vilja, på kanske en eftermiddags arbete då den enda åverkan jag gjort är ett och annat skruvhål. Ingen plastning är gjord alls, ingenting är egentligen ändrat på själva båten över huvudtaget utan allting är inpassat och ditlagt som ett pussel ungefär.
    Gammal flugnörd i exil i sydsverige..

Click image for larger version

Name:	DSC03874.JPG
Views:	1
Size:	146,1 KB
ID:	1762347

Tyvärr är detta enda bilden jag hittar på hur båten såg ut innan. Jag fotade dumt nog ingenting innan jag rev bort inredningen! Här ser man den låga tralldurken som gjorde durkytan minimal, den var skruvad och alla småprylar man tappade försvann förstås för evigt ner under durken.. Upp till vänster syns hur styrpulpeten liksom ligger skruvad på mittentoften som också tog en massa onödigt utrymme.
    En riktigt dålig inredning för fiske helt enkelt!

Kommentera

Jag började med att riva ut allting. Därefter byggdes en ny durk upp med tryckimpregnerat 45X45 och formplywood 12mm. Passade in den och gjorde den i två sektioner där den bakre är fast och den främre enkelt kan lyftas ur för eventuell handösning och luftning.Click image for larger version

Name:	DSC_0057.JPG
Size:	381,1 KB
ID:	1762348Click image for larger version

Name:	DSC_0058.JPG
Size:	499,9 KB
ID:	1762349

Kommentera

Kastdäck byggdes. Stommen på 45X45 och plattan med plyfa. Tvådelat med gångjärn och förvaringsutrymme under förstås.Click image for larger version

Name:	DSC_0059.JPG
Size:	511,1 KB
ID:	1762351

Kommentera

Jag höjde upp akterspegeln också. Motorn satt alldeles för lågt och jag åkte till plåtslagarn och fick en durkplåt skuren och bockad. Stödet under består av 45X45 tryckimpregnerat och durkplåten fästes med 4 genomgående bultar. Motorn är sedan fastsatt med vanliga fästet med motorlås samt bultad rakt igenom spegeln. Det hela blev riktigt bra och varv och toppfart blev klart förbättrade!

Edit: går fan inte ladda upp nu, fortsätter ikväll.

Kommentera

Roligt med lite bilder!
            Hur blir egentligen båtens vridstyvhet när man plockar bort mittoften? Funderat på att plocka bort min och göra en lite större yta att stå på på aktertoften, men jag är orolig över hållfastheten i den redan klena båten (flipper 360).

// Totte

Kommentera

Fina ytor blir det...
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Name:	DSC_0077.JPG
Size:	576,3 KB
ID:	1762355Click image for larger version

Name:	DSC_0078.JPG
Size:	686,5 KB
ID:	1762356Click image for larger version

Name:	DSC_0076.JPG
Size:	636,3 KB
ID:	1762354Då fortsätter vi:
                Här är plåten till akterspegeln.

Sen är det en bild på aktertoften och hur den är byggd och som är högre och bredare än den gamla. I hålet i mitten sitter elektrisk länspump och storleken på toft är anpassad för bensindunk och batteri. Samt kastdäck fram och låsningen med vingmuttrar som gör att jag enkelt drar ut främre durksektionen.

Kommentera

Name:	DSC_0090.JPG
Size:	897,7 KB
ID:	1762357Click image for larger version

Name:	DSC_0091.JPG
Size:	783,5 KB
ID:	1762358Och ett par bilder på slutresultat:
                  Balkongmatta från materialmännen. Har glipor på strategiska platser för snabb vattenavrinning.
                  Durken är höjd ganska rejält vilket gav betydligt mer yta än tidigare.
                  Det som inte är på bild är stol(ar) som inte är monterade (eller ens inköpta än) samt elmotor.
                  Kommer dra kabel från utrymmet under kastdäcket och ha elmotorbatteri där. Sidofäste för givare till vertikalfisket ska byggas och annat fäste för själva lodet. + förstås lite fler smådetaljer.

Men i stort är det klart och båten är infiskad och klar. Riktigt fin att fiska från, bra ytor och man spinnfiskar faktiskt hyfsat smärtfritt 3 personer samtidigt. Det är klart att båten ligger lågt i vattnet men det är en lågbyggd båt, absolut inget för hög sjö men inomskärs och i insjöar är den kanon! Mycket lätt ekipage som jag trailar enkelt och flyttar runt som jag vill.
                  Motorn är en Mercury 2006 2-taktare 30hk, toppfart är knappt 28 knop ensam, 26 knop 2 och 24 knop 3 pers ungefär.
                  Jag är faktiskt hittills otroligt nöjd och trivs väldigt bra med båten. Helt ok förvaringsutrymmen och gott om svängrum för att vara en 425 båt. Varenda centimeter på båten är utnyttjad. Vad viktökningen totalt sett blev vet jag inte men inte särskilt mycket tror jag faktiskt. Det hela var ganska enkelt och med normal händighet bygger man lätt något liknande.
                  Senast ändrad av jakobj; 2012-04-07, 18:07.

Kommentera

Bjuder du på en fisketur i båten nu då?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar