Övermotorisera en Crescent 434? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Övermotorisera en Crescent 434?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Övermotorisera en Crescent 434?

Hej!

Har en Crescent 434 från mitten av nittiotalet med en 10 hk motor. Den är ganska ny för mig, har faktiskt aldrig provkört den.

Såg att max motorstorlek är 15 hk (11,5 kw) och hade väll på sikt tänkt uppgradera till just 15 hk. Funderade dock på om man skulle ha en 20 hk istället. Oftast är vi två pers med normal fiskepackning men ibland tre pers. Min gamla båt (crescent 415) tuffade på bra med två pers och en 15 hk men med tre pers gick det slött och det är väll lite därför jag funderar på att övermotorisera något.

Går det bra med 20 hk på en crescent 434? Och framförallt, planar den juste med 3 pers och normal packning?

Man vet ju aldrig när köptillfälle ges men man vill ju vara beredd att göra en snabb affär!

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
    Hej!

Har en Crescent 434 från mitten av nittiotalet med en 10 hk motor. Den är ganska ny för mig, har faktiskt aldrig provkört den.

Såg att max motorstorlek är 15 hk (11,5 kw) och hade väll på sikt tänkt uppgradera till just 15 hk. Funderade dock på om man skulle ha en 20 hk istället. Oftast är vi två pers med normal fiskepackning men ibland tre pers. Min gamla båt (crescent 415) tuffade på bra med två pers och en 15 hk men med tre pers gick det slött och det är väll lite därför jag funderar på att övermotorisera något.

Går det bra med 20 hk på en crescent 434? Och framförallt, planar den juste med 3 pers och normal packning?

Man vet ju aldrig när köptillfälle ges men man vill ju vara beredd att göra en snabb affär!
    Enligt mig är 20 hk min på en 434.a och är Ni ofta 3 +pckning så är en 25-30 hk bra över det är det ingen ide att gå då skrovet inte klarar det alltså inte går fortare trots fler hk, så i Ditt fall någonting på 20-30 hk då funkar det även med 3 pers.

Kommentera

En 434 går alldeles utmärkt med en 25hk på om inte sjön är för grov,har ett par bekanta med 434 med just 25hk i aktern,problemet blir med en del försäkringsbolag som helt enkelt vägrar ta dom då 434:an är maxad för 15 kusar...möjligen 20 med pulpet...kanske...
      Senast ändrad av byggarn; 2012-04-06, 20:07.
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Atlantica och Svenska sjö är 2 bolag som försäkrar allt och till bra priser, vill man absolut ha nån av svenssonbolagen, (dom vanliga) som vägrar försäkra övermotoriserade båtar så gör du så här:

Ta bort allt som anger att det är en Cresent, skyltar, märken mm och ange båten som egen tillverkning.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Kolla med det nya och servicevänliga båtförsäkringsföretaget Svedea.se de är öppna för att försäkra det mesta i båtväg, skaffade just en uthyrningsbåt och ringde runt till alla de stora bolagen INGEN ville försäkra en båt för uthyrningsverksamhet, så ringde jag Svedea och fick svaret "visst inga problem, är det för hela säsongen och vad är värdet på båt + motor", 5 min senare kom ett mail med alla uppgifter fixat och klart ;-)

Så kolla med dem om ingen annan är sugen!

Kommentera

Lyfter lite
            Är det nån som har en 25-30 hk 4takt på en 434?
            Det är mest vikten jag undrar över, dom väger ju ca 25-30 kilo mer än en 15 2takt.

Kommentera

och dom väger 25-30 kg mer än de 25hk tvåtaktare som mina bekanta har på sina 434:or....
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
              18 svar
              5 813 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lärka
              av Lärka