Crescent 434 eller vad tror ni skulle passa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Crescent 434 eller vad tror ni skulle passa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Crescent 434 eller vad tror ni skulle passa?

Hejsan allihopa på fiskesnack!

Nu är det så att man har skaffat sig ett landställe ute i skärgården och då ska jag såklart ha en båt till det. Eftersom jag sett att många pratar om sina Crescent 434 båtar så antar jag att jag kan få svar om en hel del om just den båten. Jag tänkte att en 10 hästar skulle räcka till den båten.

Men frågan är om båten är tillräckligt stor eller känns den som en liten roddbåt som välter så fort det kommer en lagom våg? Hur går båten om man är cirka 4 personer i båten? och räcker 10 hästar till den båten? För jag vill inte sitta i en halvtimma bara för att komma till närmsta ö. Eller borde jag kanske satsa på något större? Jag är bara rädd för att man ska förlora smidigheten med båten och att man blir trött på det och inte orkar sjösätta skiten. Viktigt är såklart att den även ska vara en stadig och smidig båt för fisketurer.

Förstår om allt detta inte är så lätt att svara på, eftersom jag antar att inte alla har just den här båten. Men förhoppningsvis så kommer det in någon som kan det här. Annars skulle jag vara glad med andra råd om vad för båt som borde passa mig.

Tack i förhand!

Om ni är fyra i båten kommer inte 10hk vara tillräcklgt oavsett båt om kravet är att båten ska vara "snabb". En 10-hästare räcker till typ 15-17kn med två vuxna i en lätt planande båt. För att en planande båt ska orka plana med fyra vuxna ska motorn vara på minst 20hk, helst mer.

Kommentera

Beror mycket på vilken del av skärgåden det gäller, ska Du pendla ut till en ö i ytterskärdården eller är det en i innerskärgården eller ligger stugan på fastlandet så Du bara vill komma ut på sjön?

Svaret på den frågan avgör mycket av båtvalet, så börja med att ge besked om det så kommer mer relevanta svar och tips.

Däremot ett svar kan Du få direkt, 10 hk är alldeles för lite på den båten, 20 är min 30 hk rekomendabelt speciellt om Ni ska åka flera i den, har kört en 434.a me en 20 Hk 2 taktare och det är på gränsen när man är 2 man med fiskeutrustning, 3-4 är bara att glömma enligt mig iaf som inte gillar att köra med gasen stumt i botten utan vill ha bränsleekonomi och köra på 3/4 gas vid marschning.

Båten slår något fruktansvärt i vågor även måttliga sådana och att åka en längre sträcka i en sådan med lite sjö är rent och skärt plågsamt, personligen skulle jag aldrig köpa en sådan båt för alround användning i skärgården, satsa på en beg Buster M med en 40 hk eller S med 30 hk, andra märken som är bra är Höga Rodd, Örnvik, Uttern, Crescent (ej 434) mfl.

När du bor i skärgården så lägger Du i båten när isen går upp normalt i mitten av April och tar upp den i slutet av Oktober eller i November, så inte är det så svårt att sjösäta och ta upp den, tro mig jag har varit öbo i nästan 50 år Du lär Dig detta med båtar med tiden ;-)

Kommentera

Precis som Rospigg skrivit är valet av båt helt beroende på vår stugan ligger. Har själv bott i skärgården och är man beroende av båten är valet viktigt! En undermotoriserad båt är hemskt att åka med och du kommer snart att bli irriterad på den och vilja byta. Måste du använda båten för att komma till stugan tycker jag att du ska gå upp i storlek på tänkt båt till runt 5 meter gärna större. En crescent 500 tex är en stadig och saker båt men det finns en hel uppsjö av ok båtar som Rospigg skrivit.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
        18 svar
        5 813 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Lärka
        av Lärka