Linder 400 eller Quintrex 390? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linder 400 eller Quintrex 390?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

En 15-hästare duger med nöd och näppe på en basmodell, men med kastdäck,stolar mm behövs det minst 20hk, gärna mer. Kruxet är bara att 4t-motorer över 20hk väger för mycket, men det finns ju fortfarande bra begagnade 25-30hk 2-taktare till salu. Har själv en 30hk 2t Selva på min och tycker att den är perfekt. Toppfart över 25kn med två man plus prylarna och en marchfart på runt 20kn.

Kommentera

Körfakta Quintrex 390:

Fullutrustad Puhakka Pro med dubbla 95ah batteri, 2 elmotorerer m.m. m.m. m.m. och en Honda BF15 LHSU monterad. Fart uppmätt med all packning för fiske ilastad. Jag väger 75kg.

1 person = 19 knop
      2 personer = 16 knop
      3 personer = godnatt

Planar snabbt och enkelt med 2 personer.

Att tillägga är att propellern är bytt från en 10:a till en 9:a.

MVH/Gimmy
      [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

Kommentera

Ett bra alternativ är att välja Tohatsus fina 25/30 hk som har bränsleinsprutning till Quintexen. Det skulle jag välja istället för en 20hk. Den har fina egenskaper och är inte jättetung. Bäst alternativ om budgeten tillåter är nog Alumacraften som nämdes tidigare eller Trackers lilla båt utrustad med fiskestolar. Själv kör jag Linder men funderar på att gå upp i storlek.

Kommentera

Tohatsu/Mercury 25-30hk är bra motorer men jag skulle inte välja någon av dem till en 390 Explorer då den lättaste snikvaranten med snörstart och kort rigg väger 71,5 kg. Om man tänker köra med elmotor bak, kommer vikten med batteriet inräknat hamna på över 90 kg vilket är för mycket med tanke på att båten är kort och föraren väger ju också.

Kommentera

Jag valde en Mercury 20hk med elstart till min Quintrex 390, får se nästa vecka hur de funkar ihop
            Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Ursprungligen postat av Team CTM Visa inlägg
              Jag valde en Mercury 20hk med elstart till min Quintrex 390, får se nästa vecka hur de funkar ihop
              Lämna gärna provkörningsrapport efter jungfruturen! Det ekipaget är i princip samma som det jag funderar på.

Kommentera

Ursprungligen postat av Skotte Visa inlägg
                Lämna gärna provkörningsrapport efter jungfruturen! Det ekipaget är i princip samma som det jag funderar på.
                Det ska jag absolut göra! Valde 20hk för lite mer krut än 15hk och de väger lika mycket, strax över 50kg. Större modeller än så passar inte mina behov så tror detta kommer bli super, ska se vad jag får för hastigheter på ekipaget och hur snabbt den planar med 2-3 personer i båten...
                Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Är det någon som verkligen testat med en 30hk (ca 80kg) på sin Quintrex 390 och inte tyckt att det är bra?
                  Man skulle väl kunna fördela vikten isf genom att flytta fram batterier, bensindunk, packning osv för att väga upp de extra ca 30kg mot en 20hk...
                  "Sporten i sportfiske är att göra det svårare än vad det egentligen är..."

Kommentera

Visst kan man flytta fram tanken, batteriet etc men då har man en massa kablar och slangar som går härs och tvärs. Sedan tror jag att akterspegeln inte är godkänd för 80kg om jag minns rätt, måste kolla typskylten.

Kommentera

Jag har en relativt väl utrustad Quintrex 390. Dubbla kastdäck, 3-stolspositioner, stol m.m.
                      Har just en 20hk Tohatsu med elstart, med två pers och rejäl packning så toppar jag 20 knop och marschar 16-17 knop.

Nu har jag batteriet på batterihyllan i fören vilket jämnar ut vikten något men jag har två 12 liters soppadunkar bak och jag planar lätt både ensam och med en passagerare i båten.
                      Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 797 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka