laga sprickor i i kölen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

laga sprickor i i kölen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• laga sprickor i i kölen?

Skulle täta några skruvar som håller fast en metalskena under kölen. När jag tog bort durken och fick bort allt skräp som hade samlat sig upptäckte jag sprickor mellan skruvhålen längs hela kölen.
    Click image for larger version

Name:	P1020816.JPG
Views:	1
Size:	392,9 KB
ID:	1809585Click image for larger version

Name:	P1020817.JPG
Views:	1
Size:	391,9 KB
ID:	1809586
    Bottentjockleken är ungefär 15 mm. Verkar inte som det läcker från sprickorna, tror inte heller att dom är genomgående. Har dock svårt att få en uppfattning om hur djupa dom är. Seglade med båten dan innan, inga problem med vatten i båten då, utom som sagt lite läckage från skruvhålen, som är i behov av tätning.

Hur allvarligt är detta och hur kan jag laga det ?

Tror att det är Gelcoat-lagret som spruckit och är det så så är det inget att bry sig om. Sidorna om kölen flexar en hel del när båten stampar i sjön och sprickornas placering tyder på det. Gelcoaten är ju oarmerad.

Kan ju inte lova att det är så utan säger bara att det är mycket troligt.
    Senast ändrad av Exxet; 2012-03-25, 19:29.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Har själv funderat i dom banorna, om jag vrider lite med en skruvmejsel i sprickorna lossnar gelcoaten i små bitar. Har även testat att trycka neråt vid kanten av sprickorna, dom rör sig inte. Bör man laga det även om det bara är gelcoaten ?
      Rent kosmetiskt finns ingen anledning eftersom durken i vanliga fall lägger över kölen. Kommer väl antagligen ändå snart behöva måla båten invändigt eftersom förre ägaren har målat den med biltemas väggfärg som lossnar i stora bitar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
      18 svar
      5 825 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Lärka
      av Lärka