Yttligare en renovering (mest en bildtråd) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yttligare en renovering (mest en bildtråd)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ok inte varit jätteduktig på att lägga upp bilder trots att jag pyssla med båten varje lör-sön sen jag startade tråden... Men först nu som jag tycker det syns någon skilland mot tidigare bilder:

Click image for larger version

Name:	IMAG0229.jpg
Views:	1
Size:	591,7 KB
ID:	1762934Click image for larger version

Name:	IMAG0230.jpg
Size:	646,2 KB
ID:	1762935Click image for larger version

Name:	IMAG0231.jpg
Size:	694,0 KB
ID:	1762936Click image for larger version

Name:	IMAG0232.jpg
Size:	754,6 KB
ID:	1762937Click image for larger version

Name:	IMAG0233.jpg
Size:	795,1 KB
ID:	1762938

Ljus och skärpa vart väll sådär men det får går. Kvar att göra är att montera snabbpucken till elmotorn och sätta fast gummilisten runt om.

Kommentera

Ursprungligen postat av Muts Visa inlägg
      Ok inte varit jätteduktig på att lägga upp bilder trots att jag pyssla med båten varje lör-sön sen jag startade tråden... Men först nu som jag tycker det syns någon skilland mot tidigare bilder:

[ATTACH=CONFIG]42227[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42228[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42229[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42230[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42231[/ATTACH]

Ljus och skärpa vart väll sådär men det får går. Kvar att göra är att montera snabbpucken till elmotorn och sätta fast gummilisten runt om.
      Tjena, jag irrade mig in på din tråd här eftersom jag söker lite inspiration till mitt eget projekt. Jag har en gammal Trifoli (även den med katedralskrov) som jag kommit halvvägs med ombygdnationen på. Den är 4,20 lång, dvs 2fot kortare än din. Eftersom jag planerar för att sätta en mittpulpet likt som på din båt undrar jag lite över viktningen. I orginal satt styrningen galet långt fram och vad jag förstått så mer eller mindre krävdes njurbälte för att köra den i lite vågor, min tanke är att genom att flytta allt en bit bakåt undvika en del av den effekten och att samtidigt sätta en styrpulpet i mitten. Vad har du för motor på din båt ? Antar att vikten på den spelar in en hel del. Vart är din pulpet, är den rakt midskepps eller framför eller bakom? Och självklart hur funkar det för dig, är den framtung, baktung eller går den optimalt i sjön som den är? Mvh /Pat
      Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford

Kommentera

Tjena, pulpet sitter bakom midskepps vet inte riktigt hur mycket men jag sitter på aktertoften när jag kör men har gjort den ganska mycket större så man kommer närmre mitten än vad man ursprungligen satt.

Motor ä 2-taktarer på 70hk Båten ligger bra i sjön var lite baktung men med framflyttat batteri + elmotor med batteri fram vart det bra. Självklart "bankar" båten mer än ett v-skrov men mycket av det blir man av med om man inte tiltar motron så mycket som man brukar tappar ju en del fart men man får en båt som går skönare.

Jag är nöjd med att båten är så grymt stabil när man ligger still och fiskar att jag kan leva med banket drar bara ner lite på farten när jag kör motsjön.

Kommentera

Det vara just det där med att få en båt som är något utöver det vanliga i stabilitet som gjorde att jag valde den här formen av skrov. Bor i Bromma och fiska mest i Mälaren så vi snacka inte direkt några atlantvågor som den ska klara men fortfarande vill man ju åka skönt Har en 50hk 2-taktare som ska på min. Kommer bygga något snarlikt din pulpet men min fundering just nu ligger i att använda förpiken till stuvfack och att placera tanken och batterierna (separerat från varandra) i ett liknade stuvfack som det du har framför pulpiten bara för att pressa viss vikt framåt i båten. Alternativt att dela förpiken vertikalt i två olika utrymmen, ett för batterierna och ett för tank. Därav mina frågor. Kanske borde man starta en egen tråd med bygget här eftersom det finns så jäkla mkt kompetens bland alla som frekventerar här. Tacka för ett snabbt svar iaf. Ha det gott
          Failure is simply an opportunity to begin again, this time more intelligent. Henry Ford

Kommentera

Jag tror på att det kommer bli bra om du bara ser till att inte ha någon direkt stegring på motorn. Så att lite av kraften går "förlorad" neråt å inte frammåt. Det pressar ivart fall ner min båt så den slutar banka.
            Jag märker ingen skillnad när jag har flera fulla tankar pluss fiskeprylar bak i båten mot när jag enbart har en nästan tom tank.

Kommentera

Ok, jag har iaf skaffat trimplan som förhoppningsvis ska dämpa att den stampar allt för jäkligt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
              18 svar
              5 824 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lärka
              av Lärka