Hej! Har en gammal buster där jag skulle vilja svetsa på en ordentlig plattform eller landstigningsplatta i fören. Kan man använda rostfritt sån där som är räfflad eller är det bara aluminium som gäller? Tacksam för tips.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Svetsa rostfritt på aluminium?
Collapse
X
-
Du kan inte svetsa rostfritt till Alu. Skruvförband är det som gäller.Ursprungligen postat av Von__H Visa inläggHej! Har en gammal buster där jag skulle vilja svetsa på en ordentlig plattform eller landstigningsplatta i fören. Kan man använda rostfritt sån där som är räfflad eller är det bara aluminium som gäller? Tacksam för tips.
Angående rostfritt så får du inte ta vilket som helst, gamla 18/8 stål, diskbänksplåt duger inte. Du ska ha enbart syrafast av kvalitet 2343 eller bättre. Amerika-norm 316, 316L osv.
A4 är kvalitetnorm för syrafast skruv, ej plåt, har jag för mig. men helt rätt så är det den skruvkvaliteten du alltid ska använda i en Alu-båt ALDRIG något annat.
Men varför rostfritt. klart du monterar en Alu-platta i en Alu-båtSenast ändrad av Exxet; 2012-03-11, 22:59.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Precis som Rospigg säger så använd durk aluminium,det går inte att svetsa rostfritt mot aluminium,nita går bra,men det är inte heller optimalt pga att det blir galvaniska strömmar mellan matrialen,och angående rostfritt kvalite är det A4 som gäller för marint bruk.
Kommentera
-
För skruv ja men plåt är annat. Och det är ingen fara med galvanisk korrosion med syrafast rostfri plåt mot alu. Det är om du har 18/8 typ 2333 och andra låglegerade rostfria (ej syrafast)Ursprungligen postat av Infaustus Visa inläggPrecis som Rospigg säger så använd durk aluminium,det går inte att svetsa rostfritt mot aluminium,nita går bra,men det är inte heller optimalt pga att det blir galvaniska strömmar mellan matrialen,och angående rostfritt kvalite är det A4 som gäller för marint bruk.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Det går visst att svetsa ihop aluminium o rostfritt. Metoden kallas explosionssvetsning. Det går även att löda ihop. Men enklast av allt e ju att använda alu mot aluDen som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Du har så rätt, men tyckte de va lite överkurs att nämna härUrsprungligen postat av jimmy85 Visa inläggDet går visst att svetsa ihop aluminium o rostfritt. Metoden kallas explosionssvetsning. Det går även att löda ihop. Men enklast av allt e ju att använda alu mot alu
Det är ju inget som vem som helst gör varför det kan betraktas som ej görligt
Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Kommentera
-
Nä de e ju inget vem som helst kan/får göra. Men det går. Enklaste är ju att skruva lr nita.Ursprungligen postat av axe Visa inläggDu har så rätt, men tyckte de va lite överkurs att nämna här
Det är ju inget som vem som helst gör varför det kan betraktas som ej görligtDen som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Precis som Axe skriver så är det ju knappast aktuellt...Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inläggDet går visst att svetsa ihop aluminium o rostfritt. Metoden kallas explosionssvetsning. Det går även att löda ihop. Men enklast av allt e ju att använda alu mot alu
Kommentera
Foton
Collapse
-
av nicaonEfter några år utan båt och lite sug efter att ta upp fisket lite mer aktivt igen så bestämde jag mig...14 Foton2025-10-01, 11:56
-
av nicaonI dag blev motorn monterad och provstartad och allt verka funka som det ska. Återstår att se hur det...2 Foton2026-03-29, 17:39
-
av Marin.boHej,
Jag håller på att renovera en båt men vet inte vad det är för märke eller modell....2 Foton2025-12-25, 20:01
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
|
13 svar
10 869 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg