Honda 2003 20hk 4 takt Impeller byte. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Honda 2003 20hk 4 takt Impeller byte.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Honda 2003 20hk 4 takt Impeller byte.

    Någon som har bytit impeller på Honda 2003 20hk 4 takt?

    Skulle behöva tips, så detaljerat som möjligt.

    Tack på förhand.

    /Jonas

  • #2
    Det går inte att fixa den motorn....sälj den till mig i stället...
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Pikehunter79 Visa inlägg
      Någon som har bytit impeller på Honda 2003 20hk 4 takt?

      Skulle behöva tips, så detaljerat som möjligt.

      Tack på förhand.

      /Jonas
      Du lossar själva växelhuset med bultarna som går lodrätt upp i riggen, tänk på att dessa kan sitta. En bra varmluftpistol alternativt gaslåga kan vara bra att ha till hands. Känsla som gäller här, känner du att bulten fjädrar när du ska lossa så värm, annars ryker den av. Anodens bult brukar också behöva lossas. När alla bultar är borta så knacka loss växelhuset nedåt med en gummiklubba. När det lossnat så lokalisera var delningen är till växelstaget. Lägg växeln i antingen back/neutral/fram, det som passar bäst så du kan släppa kontringen till staget och lossa det. Några gummislangar brukar också behöva delas. Ta nu bort växelhuset genom att släppa det nedåt, dra ut hela växelstaget från riggen.

      Impellens sitter innanför en kåpa nere i växelhuset på axeln, lossa kåpan, rengör, ta bort impellern. Tänk på att den nya impellern kan tyckas vara för stor för huset, impellerna flensarna skall böjas när du monterar den i huset, tänk på att få alla flänsarna böjda på samma håll och på rätt håll, snurra propellern på rätt håll och se så dom är böjda på det hållet axeln snurrar när du monterar.

      Montera ihop allt igen. Glöm ej att justera växelreglaget på växelstaget. Snurra propellern och se så back/fram går i smärtfritt och att växelreglaget inte ligger i spänn i de olika lägena, får inte rassla i kuggarna innan växeln går i. Passa även på att byta oljan i växelhuset. Smörj bultar till växelhuset med kopparpasta och var noga med att krysspänna vid montering. Kopparpastan gör att nästa byte går smidigare....

      Maila mig på gimmy@atvcenter.nu om du vill ha en sprängskiss om du blir osäker.

      Lycka till!

      MVH/Gimmy, Tekniker på Honda ATV Center, aukt. Honda marinhandlare/verkstad
      [FONT="Verdana"]www.facebook.com/atvcenterfishingteam[/FONT]

      Kommentera


      • #4
        Jäklar vilken bra beskrivning tack för att du Gimmy tog dig tid!!!

        Mvh Jonas

        Kommentera


        • #5
          En kanske dum fråga? Funkar det med kopparpasta i en alu rigg, med rostfria butar?

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
          18 svar
          5 813 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lärka
          av Lärka
           
          Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
          10 svar
          15 005 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Classe69  
          Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
          694 svar
          198 409 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg nybörjare-igen  
          Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
          27 svar
          14 209 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg Mudwater  
          Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
          16 svar
          3 751 visningar
          4 gillar
          Senaste inlägg Dannii578  
          Arbetar...
          X