Tänkte se om det kan finnas något intresse för den här lilla pärlan eftersom den i princip aldrig kommer till användning.
Köpt direkt av Ulf 2009, använd färre än 10 tillfällen sen dess.
Ulfs beskrivning av åtgärderna är följande:
Högfartssystemet (spole, spolens lagringar och linspridaren):
▪ Stativet är ett hårdnitat specialstativ i kromadmässing som ger maximal stabilitet, och spolaxellagrens lägen har riktats upp tillsammans för att fungera med tre spolaxellager.
▪ Spolen är en lättviktsspole som lagras i stativ och gavlar på tre punkter.
▪ Spolaxellagren, som är tre till antalet för att eliminera alla rotationshämmande vibrationer i spolaxeln, är toleransoptimerade keramhybridlager med metalldelar av rostfritt stål och kulor i en specialkeram.
Toleranssättningen i lagren har optimerats för beten 4 - 40 gram. Lagren har smörjts med Rocket Fuel Yellow Label.
▪ Kastbromssystemet är ett magnetbromssystem som levereras kalibrerarat och klart. För att kunna hantera även de lättaste betena är centrifugalbromsen kvar, och det medföljer två bromsvikter av storlek 10267 (mellanstor), och två vikter 10268 (minst) för egen optimering vid riktigt ultralätt fiske. Optimalt är antagligen en enda vikt 10268(minst).
▪ Linspridardrivhjulet har lättats för minsta tröghetspåverkan på kastet och glidlagringen är smord med Rocket Fuel Yellow Label.
▪ Evighetsskruvens ändbussningar och spårbana är smorda med Rocket Fuel Yellow Label
▪ Knivbulten som är keramisk är smord med Rocket Fuel Liquid Grease.
Lågfartssystemet (vevparti, drev och slirbroms):
▪ Utväxlingen är av high speed typ med 1:5,3 förhållande och med huvuddrev och pinjongdrev i mässing. Kuggkransarna och metallytor i vevpartiet har smorts med Cal’s Universal Reel and Star Drag Grease.
▪ Slirbromslamellerna är tillverkade av vävd kolfiber. Tryckbrickan av stål har planats och sedan strukturerats med grid 800. Lamellerna och slirbrickor har före montering behandlats med en mycket liten mängd Cal’s Universal Reel and Star Drag Grease.
▪ För bästa känsla och maximal robusthet har huvuddrevsbussningen skimsats för minimalt axialglapp i vevpartiet. Glidlagret i vevpartiet är av glidbehandlad delrin och backspärren är en klassisk spärrhake.
▪ Veven är en enkelvev i kromad mässing med 35mm slaglängd och kullagrad vevknopp. Lagren i vevknoppen är smorda med syntetisk motorolja.
▪ Gavelmuttrarna har bytts mot ett par av äldre typ med större diameter för enkel hantering även i kyla.
6000:-
Köpt direkt av Ulf 2009, använd färre än 10 tillfällen sen dess.
Ulfs beskrivning av åtgärderna är följande:
Högfartssystemet (spole, spolens lagringar och linspridaren):
▪ Stativet är ett hårdnitat specialstativ i kromadmässing som ger maximal stabilitet, och spolaxellagrens lägen har riktats upp tillsammans för att fungera med tre spolaxellager.
▪ Spolen är en lättviktsspole som lagras i stativ och gavlar på tre punkter.
▪ Spolaxellagren, som är tre till antalet för att eliminera alla rotationshämmande vibrationer i spolaxeln, är toleransoptimerade keramhybridlager med metalldelar av rostfritt stål och kulor i en specialkeram.
Toleranssättningen i lagren har optimerats för beten 4 - 40 gram. Lagren har smörjts med Rocket Fuel Yellow Label.
▪ Kastbromssystemet är ett magnetbromssystem som levereras kalibrerarat och klart. För att kunna hantera även de lättaste betena är centrifugalbromsen kvar, och det medföljer två bromsvikter av storlek 10267 (mellanstor), och två vikter 10268 (minst) för egen optimering vid riktigt ultralätt fiske. Optimalt är antagligen en enda vikt 10268(minst).
▪ Linspridardrivhjulet har lättats för minsta tröghetspåverkan på kastet och glidlagringen är smord med Rocket Fuel Yellow Label.
▪ Evighetsskruvens ändbussningar och spårbana är smorda med Rocket Fuel Yellow Label
▪ Knivbulten som är keramisk är smord med Rocket Fuel Liquid Grease.
Lågfartssystemet (vevparti, drev och slirbroms):
▪ Utväxlingen är av high speed typ med 1:5,3 förhållande och med huvuddrev och pinjongdrev i mässing. Kuggkransarna och metallytor i vevpartiet har smorts med Cal’s Universal Reel and Star Drag Grease.
▪ Slirbromslamellerna är tillverkade av vävd kolfiber. Tryckbrickan av stål har planats och sedan strukturerats med grid 800. Lamellerna och slirbrickor har före montering behandlats med en mycket liten mängd Cal’s Universal Reel and Star Drag Grease.
▪ För bästa känsla och maximal robusthet har huvuddrevsbussningen skimsats för minimalt axialglapp i vevpartiet. Glidlagret i vevpartiet är av glidbehandlad delrin och backspärren är en klassisk spärrhake.
▪ Veven är en enkelvev i kromad mässing med 35mm slaglängd och kullagrad vevknopp. Lagren i vevknoppen är smorda med syntetisk motorolja.
▪ Gavelmuttrarna har bytts mot ett par av äldre typ med större diameter för enkel hantering även i kyla.
6000:-