Ska nu sälja min Thule 7518u ("nya modellen" fd Fogelsta) obromsad 750 kg EU-släp då jag idag köpt en större bromsad trailer till min nya=tyngre båt. Det här är den lite "längre" modellen som kan ta båtar upp till ca 5,5m och den är uttagen 2012. Den har självklart stadig varmförzinkad V-ram som går ända fram till draget. Avsevärt stadigare än vagnar som bara har en enda tunn "mittdragbalk" där det gärna svajar och kränger om man tex behöver göra en undanmanöver eller kör över gupp. Eller där mittbalken flexar redan när man drar åt spännbanden försiktigt...
Den har justerbar axel, suveränt multijusterbart vinschtorn med dubbla "klykor". Har man en kortare båt så går det lätta att justera hjulaxeln steglöst i längsled och självklart även vinschtorn för att få perfekt kultryck och kunna ha vinschtornet långt fram emot draget för minimalt utstick bak tex (om det är trångt i garaget). Lastvikt 520kg och totallängden på båttrailern är ca 5,8m.
Observera att den här lite längre modellen har en extra flyttbar "balk" med en 3:e kölrulle så att båten vilar extra bra på 3st kölrullar. Alla kölrullarna är självklart justerbara i höjdled. Bakljusrampen är väldigt smidig att ta lös och sätta dit (och dessutom riktigt snygg!). Skärmarna är mjukt rundade (inga vassa hörn) i plast som dessutom tål att stå/klivas på och har till och med halkskyddande räfflor. Vagnen är sjösatt med 4 ggr och hjulnaven är självklart aldrig doppade.
Efter att ha ägt, använt, klämt och känt på många olika båttrailers så är min fulla övertygelse att det verkligen ÄR skillnad på kvalitetstrailers/släp jämfört med "billigare" enklare vagnar. Ska du sjösätta vår och höst kanske en billig vagn funkar hyfsat (i början i alla fall...) men om du sjösätter oftare eller varje gång du åker så kommer du verkligen att uppskatta att jobba med en kvalitetstrailer som Thule. Kollar du på detaljkvalitet i tex utförande av svetsar, rullar, elsystem, infästningar, lagringar, ljusramp, utseende osv så ser man också skillnaden ganska snabbt. Den här har tex 500kg däck som original dvs däcken tål 1000kg belastning om du nu skulle råka köra med överlast någon gång. Visst finns det billigare vagnar som ser "avancerade" ut på bild osv men tänk då på att leder, lagringar, belysning ska funka i många år och tåla att dras efter blöta slaskiga vägar osv. Köp kvalitet så blir du inte besviken och vill du sen sälja/byta en vacker dag kommer du att bli glad över det extra höga 2:a handsvärdet som en kvalitetsvagn har! Skulle du mot förmodan en vacker dag behöva en reservdel så är det också garanterat enklare med en kvalitetstrailer som Thule.
Min vagn är utrustad med snygga original lättmetallfälgar, stödhjul och även ett helt nytt reservhjul på plåtfälg med originalfäste på vagnen (och ett enklare trailerlås som du också kan få med).
Här kan du läsa mer om den och min ser exakt likadan ut förutom att jag som nämnts dessutom har ett reservhjul fäst framtill vid vinschtornet på höger sida. (går så klart att ta bort eller sätta var man vill på vagnen)
Listpris 2012 var närmare 24000kr med den här utrustningen som du kan se här i prislistan från 2012. http://www.trailercenter.se/pdf/boat.pdf (Dock finns inte priset för själva reservhjulet med i den)
Den finns att se och hämta strax söder om Södertälje.
Jag börjar lägga ut den här på sidan till högstbjudande och om jag inte fått något vettigt bud inom 2-3 veckor så lägger jag ut den på blocket och då kommer jag antagligen att sätta prislappen på 16 500kr nu när våren börjar närma sig med stormsteg!
Skicka gärna Privat meddelande eller hur jag enklast kan kontakta dig men jag kommer tyvärr inte att kunna svara på drygt två veckorna då vi reser bort snart så du får ge dig till tåls tills dess innan jag kan svara.
Vänligen
Erik
Den har justerbar axel, suveränt multijusterbart vinschtorn med dubbla "klykor". Har man en kortare båt så går det lätta att justera hjulaxeln steglöst i längsled och självklart även vinschtorn för att få perfekt kultryck och kunna ha vinschtornet långt fram emot draget för minimalt utstick bak tex (om det är trångt i garaget). Lastvikt 520kg och totallängden på båttrailern är ca 5,8m.
Observera att den här lite längre modellen har en extra flyttbar "balk" med en 3:e kölrulle så att båten vilar extra bra på 3st kölrullar. Alla kölrullarna är självklart justerbara i höjdled. Bakljusrampen är väldigt smidig att ta lös och sätta dit (och dessutom riktigt snygg!). Skärmarna är mjukt rundade (inga vassa hörn) i plast som dessutom tål att stå/klivas på och har till och med halkskyddande räfflor. Vagnen är sjösatt med 4 ggr och hjulnaven är självklart aldrig doppade.
Efter att ha ägt, använt, klämt och känt på många olika båttrailers så är min fulla övertygelse att det verkligen ÄR skillnad på kvalitetstrailers/släp jämfört med "billigare" enklare vagnar. Ska du sjösätta vår och höst kanske en billig vagn funkar hyfsat (i början i alla fall...) men om du sjösätter oftare eller varje gång du åker så kommer du verkligen att uppskatta att jobba med en kvalitetstrailer som Thule. Kollar du på detaljkvalitet i tex utförande av svetsar, rullar, elsystem, infästningar, lagringar, ljusramp, utseende osv så ser man också skillnaden ganska snabbt. Den här har tex 500kg däck som original dvs däcken tål 1000kg belastning om du nu skulle råka köra med överlast någon gång. Visst finns det billigare vagnar som ser "avancerade" ut på bild osv men tänk då på att leder, lagringar, belysning ska funka i många år och tåla att dras efter blöta slaskiga vägar osv. Köp kvalitet så blir du inte besviken och vill du sen sälja/byta en vacker dag kommer du att bli glad över det extra höga 2:a handsvärdet som en kvalitetsvagn har! Skulle du mot förmodan en vacker dag behöva en reservdel så är det också garanterat enklare med en kvalitetstrailer som Thule.
Min vagn är utrustad med snygga original lättmetallfälgar, stödhjul och även ett helt nytt reservhjul på plåtfälg med originalfäste på vagnen (och ett enklare trailerlås som du också kan få med).
Här kan du läsa mer om den och min ser exakt likadan ut förutom att jag som nämnts dessutom har ett reservhjul fäst framtill vid vinschtornet på höger sida. (går så klart att ta bort eller sätta var man vill på vagnen)
Listpris 2012 var närmare 24000kr med den här utrustningen som du kan se här i prislistan från 2012. http://www.trailercenter.se/pdf/boat.pdf (Dock finns inte priset för själva reservhjulet med i den)
Den finns att se och hämta strax söder om Södertälje.
Jag börjar lägga ut den här på sidan till högstbjudande och om jag inte fått något vettigt bud inom 2-3 veckor så lägger jag ut den på blocket och då kommer jag antagligen att sätta prislappen på 16 500kr nu när våren börjar närma sig med stormsteg!
Skicka gärna Privat meddelande eller hur jag enklast kan kontakta dig men jag kommer tyvärr inte att kunna svara på drygt två veckorna då vi reser bort snart så du får ge dig till tåls tills dess innan jag kan svara.
Vänligen
Erik
Kommentera